null Puhuttelisiko oraakkelin viisaus tai hurmokselliset kirkonmenot? – Tässä viisi tärppiä ARS22-näyttelyyn

Jenna Sutelan teos I Magma. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Jenna Sutelan teos I Magma. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Puhuttelisiko oraakkelin viisaus tai hurmokselliset kirkonmenot? – Tässä viisi tärppiä ARS22-näyttelyyn

Kiasmassa juuri avautunut ARS22-näyttely kantaa nimeä Eläviä kohtaamisia. Ympäripyöreän teeman alle mahtuu monenlaista taidetta ja monia lähestymistapoja. Jos kärsivällisyys tai aika ei riitä koko näyttelyn kiertämiseen, kannattaa tutustua esimerkiksi näiden viiden taiteilijan teoksiin.

”And silence is also precious”, hiljaisuus on myös kallisarvoista, kertoo oraakkeli puhelinsovelluksessa. Oraakkeli on osa Jenna Sutelan I Magma -teosta, johon kuuluu myös seitsemän ihmispään muotoista, erivärisinä elävää ja kuplivaa laavalamppua. Tältäkö voisi näyttää kollektiivinen tietoisuus? Oraakkelin viestit määräytyvät lampuissa olevan nesteen kulloisenkin liikkeen ja sovelluksen käyttäjien sijainnin mukaan ja pohjautuvat muun muassa eri uskontojen teksteihin ja mystiikkaan.

Joel Slotten maalaus Ritarikokelas. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Joel Slotten maalaus Ritarikokelas. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Joel Slotten käyttämät tekniikat eivät ole uusia tai hätkähdyttäviä: hän maalaa öljyväreillä kankaalle ja piirtää värikynillä paperille. Maalauksissa jälki on valokuvamaisen tarkkaa ja maailma tätä päivää. Nuorilla aikuisilla, joita Slotten mallit ovat, näkyy Alepan kasseja, huppareita ja tatuointeja. Tunnelma on arkisen pysähtynyt, apaattinenkin, mutta näkyvän takana väikkyy toinen, pahaenteinen, vinksahtanut todellisuus tarinoineen. Kannattaa katsoa tarkkaan myös Slotten koristeellisia värikynäpiirroksia, jotka ammentavat kauhun, fantasian ja metallimusiikin kuvastosta.

Kuva Arthur Jafan videoteoksesta akingdoncomethas. Kuva: Arthur Jafa.

Kuva Arthur Jafan videoteoksesta akingdoncomethas. Kuva: Arthur Jafa.

Istuisitko tunnin ja kolme varttia katsomassa videota, jonka kuva on paikoitellen suttuisen pikselöitynyttä ja jossa saarnataan palavasti, todistetaan uskosta ja rukoillaan hurmoksellisesti? Jotakin kumman vangitsevaa amerikkalaisen Arthur Jafan videoteoksessa akingdoncomethas on. Sen kuvamateriaali on eri lähteistä peräisin olevia katkelmia, joissa kuvataan amerikkalaisten mustien kristittyjen kokoontumisia. Jeesuksen lisäksi puhutaan myös mustien kokemasta syrjinnästä ja sosiaalisista ongelmista. Ja kaikessa soi gospel.

Kholod Hawashin teos As My Mom Predicted. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Kholod Hawashin teos As My Mom Predicted. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Suomessa asuva, irakilaissyntyinen Kholod Hawash käyttää tekstiiliteoksissaan perinteisiä irakilaisia käsityötekniikoita ja ikiaikaisia kuva-aiheita. Koristeelliset ja värikkäät teokset kertovat sukupuolirooleista ja naisen asemasta. Niissä tuntuu elävän rinnakkain ja jännitteisenä kaksi todellisuutta. Toinen on myyttien ja uskonnon maailma, toinen nykypäivän maallistunut, teknologian hallitsema maailma.

Sheela Gowdan teos Collateral. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Sheela Gowdan teos Collateral. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Sheela Gowdan Collateral-teoksen läheisyydessä kannattaa liikkua hartaudella. Teoksen materiaalina ovat suitsukkeet, jotka ennen näyttelyn avautumista on poltettu tuhkaksi. Tuhkateos on hauras ja varisee helposti. Suitsukkeet, joita taiteilijan kotimaassa Intiassa käytetään paljon, vievät ajatukset uskonnollisiin rituaaleihin. Tuhka puolestaan muistuttaa katoavaisuudesta ja siitä, kuinka vähän meistä itse kustakin aikanaan jää jäljelle: pieni keko, jonka tuulenpuuska helposti vie mukanaan.

 

ARS22 16.10. asti Kiasmassa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: