2020-luvun kirkkotaiteilija Annukka Laine maalaa toista todellisuutta – uusia ja vanhoja teoksia esillä Helsingin Tuomiokirkon kryptassa
Kutsumukseni on ollut pelastuksen maalaaminen, sanoo Annukka Laine.
Ylöjärveläinen taidemaalari Annukka Laine on maalannut sakraaleja kuvia jo parikymmentä vuotta. Hänen unelmansa on ollut tuoda kuvat nähtäville sakraaliin tilaan, ja nyt se on toteutumassa.
Armon ja toivon kuvia -näyttely avataan Helsingin tuomiokirkon kryptassa Marian ilmestyspäivänä 27.3. Esillä on kolmisenkymmentä öljyvärimaalausta ja lisäksi guasseja eli peittäviä vesivärimaalauksia lasin alla.
– Kutsumukseni on ollut pelastuksen maalaaminen. Olen maalannut koko kirkkovuoden kuviksi. Maalauksiani on paljon kirkoissa ja seurakuntataloissa, etenkin Pirkanmaalla. Tuon näyttelyyn ne sakraalit työt, jotka ovat itselläni. Kaikki liittyvät pelastukseen, Laine kertoo.
Sakraalien töiden maalaaminen alkoi siitä, että suruni keskeltä pääsin Firenzeen. Jumala lohdutti minua Kristuksen kärsimyshistorian kuvien kautta.
Myös pääkaupunkiseudulla, Leppävaaran ja Korson kirkoissa, voi nähdä Laineen töitä. Niille ovat ominaisia voimakkaat värit ja usein ikonimaalausta muistuttava tyyli.
– Ortodoksinen kirkko on säilyttänyt meidän kaikkien kristittyjen yhteistä kuvaperintöä muuttumattomana. Aikoinani koin hyvin kipeänä sen tosiasian, että kristillinen kirkko jakaantui vuonna 1054. Mietin sitä paljon ja aloin intohimoisesti tutkia jakautumattoman kirkon kuvaperintöä.
Laine kävi apurahan turvin Moskovassa Tretjakovin galleriassa, jossa hän saattoi syventyä munkki Andrei Rublevin maalaamaan Pyhä Kolminaisuus -ikoniin. Se on painokuvana hyvin tuttu myös monille retriitin kävijöille.
Silta idän ja lännen välillä
Samoihin aikoihin Annukka Laineen omassa elämässä oli ollut valtavasti kuoleman surua. Tuli toinen opintomatka, Firenzeen, läntisen kirkon taideaarteiden pariin.
– Sakraalien töiden maalaaminen alkoi siitä, että suruni keskeltä pääsin Firenzeen. Jumala lohdutti minua Kristuksen kärsimyshistorian kuvien kautta. Erityisesti munkki Fra Angelicon maalaukset tulivat minulle tärkeiksi, Laine kertoo.
– Molempien 1400-luvulla eläneiden munkkien töissä näen hartauden, ja Jumalan kunnia on keskipisteessä. Väriskaalassakin on paljon samaa. Kumpikin käyttää esimerkiksi paljon lämmintä vaaleanpunaista.
Täplämaalausta ja mosaiikkia öljyväreillä
Annukka Laine kokeili nuorempana ikonimaalausta, mutta hänestä ei tullut ikonimaalaria.
– Otin vapauden maalata öljyväreillä kankaalle idän perinteestä ammentavia kuvia. Tämä ei ole ollut helppo tie, ei kuvataidemaailmassa eikä kirkon sisälläkään.
Monesti hän käyttää metodina pointillismia eli täplämaalausta. Välillä öljyvärimaalauksiin on rakentunut mosaiikki, kuin Bysantin aikaan.
Laine maalaa myös paljon enkeleitä.
– Sitä kautta rohkenin lähestyä Jeesuksen kuvaamista ja pelastusta. Jos maalaa kesäistä maisemaa havaintoon perustuvasti, täytyy murtaa eli sekoittaa värejä tosi paljon. Enkelien maalaamisessa voin käyttää puhtaampia värejä. Kuvaan sitä kautta toista todellisuutta.
Alun perin Laine halusi osuttaa näyttelynsä paastonaikaan, koska se on hänestä pysähdyttävintä aikaa kirkkovuodessa. Kun hän viimeisteli kaikin voimin tuoreimpia töitään näyttelyä varten, Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
– Nyt juuri tarvitaan armon ja toivon kuvia. Jotain, mikä antaa turvaa ja toivoa tällaiseen tilanteeseen, jossa inhimilliset keinot ovat rajalliset, Laine miettii.
Uusissa töissä Ukraina-tematiikka heijastuu enkeleissä ja esimerkiksi maalauksessa Haavoittunut – vapauden hinta.
Avajaiset ja kuvaluento 27.3.
Armon ja toivon kuvia -taidenäyttely avataan sunnuntaina 27.3. Helsingin Tuomiokirkon jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahvien yhteydessä. Klo 13 Annukka Laine pitää kirkkotaiteen historian kuvaluennon aiheesta Jeesuksen elämä ja sovitus Marian silmin. Järjestäjä on Kristillinen taideseura.
Näyttely Tuomiokirkon kryptassa, Kirkkokatu 18, 27.3.–10.4.2022. Näyttely on avoinna joka päivä klo 13–17, paitsi maanantaina 28.3. suljettu.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Uudessa Amos Andersonin kotimuseossa on kappeli, jossa näkyy hänen kiinnostuksensa katolisuuteen ja Neitsyt Mariaan
HengellisyysLiikemies Amos Anderson kiinnostui kristinuskosta jo poikana. Aikuisena hän keräsi mittavan kokoelman vanhaa uskonnollista taidetta ja herätti pahennusta ekumeenisilla suhteillaan.