Pyhien kuvien maalaaja – Reetta Ristimäen ohjaama Rottien pyhimys -musikaali kertoo keskiaikaisen naisen kasvutarinan
Musikaali perustuu Anneli Kannon samannimiseen romaaniin keskiajalla perustetun Hattulan kirkon maalausten tekijöistä. Myös kirkon puhuttavia maalauksia nähdään näyttämöllä modernin videotekniikan avulla.
Kun Reetta Ristimäki luki Anneli Kannon menestysromaanin Rottien pyhimys, tuli hänelle pakonomainen tarve lähteä katsomaan Hattulan Pyhän ristin kirkon maalauksia. Kirja nimittäin kuvaa sitä, miten tuon Hämeessä sijaitsevan kirkon upeat maalaukset syntyivät 1490-luvulla.
– Ajoimme mieheni kanssa Hattulaan, ja koin kirkon värimaailman sykähdyttävän kauniina ja meditatiivisena.
– Pian sen jälkeen soitin Annelille ja pyysin häntä tekemään libreton ideoimaani musikaaliin. Olen nyt käynyt hänen kanssaan useamman kerran katsomassa maalauksia ja kuuntelemassa kirkon oppaan Vilppu Vuoren inspiroivaa tarinointia.
Romaanissa kuvattujen maalareiden tarina on täysin fiktiivinen, koska heistä ei ole jäänyt mitään tietoja jälkipolville. Keskeiseksi hahmoksi nousee koristemaalausta osaava nuori nainen, jonka miehet joutuvat palkkaamaan avukseen. Pelliinan roolissa nähdään Aurora Manninen.
Reetta Ristimäki kuvaa Pelliinaa naiseksi, joka raastavissa olosuhteissa löytää sisäisen voimansa ja lahjakkuutensa ja kasvaa vähitellen taiteilijaksi.
– Hänelle avautuu kirkossa työskennellessään kokonaan uusi maailma, kun hän näkee ensimmäistä kertaa elämässään piirretyn kuvan ja alkaa kohta itsekin tehdä tällaisia kuvia.
Ristimäki vertaa keskiaikaisen naisen asemaa afganistanilaisen naisen nykyiseen asemaan. Hän toivoo, että Afganistanissakin syntyisi vaikeista oloista huolimatta yhä enemmän Pelliinan kaltaisia voimatarinoita.
Pelliina on nainen, joka raastavissa olosuhteissa löytää sisäisen voimansa ja lahjakkuutensa ja kasvaa vähitellen taiteilijaksi.
Ristimäen mielessä alkoivat jo hänen kirjaa lukiessaan soida keskiaikaiset soittimet kuten jouhikko, gamba, nokkahuilu ja säkkipilli. Häntä hieman jännitti pyytää pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan Jukka Nykästä säveltämään musikaalin, jossa kuuluisi kaikuja keskiajalta.
– Jukka on kuitenkin kiinnostunut historiasta, joten hänelle syntyi nopeasti vahva näkemys teoksen musiikista. Hän käsitteli teoksen teemaa yhdistämällä vanhat periodisoittimet ja nykyajan teknologian. Muusikoiksi pyydettiin muun muassa kaksi periodisoittimien taitajaa, Janek Öller ja Ilkka Heinonen.
Myös Hattulan kirkon maalaukset tulevat näyttämöllä jännittävällä tavalla esille modernin interaktiivisen videotekniikan avulla. Apuna ovat olleet Aalto-yliopiston opiskelijat ja Magics-laboratorio. Näyttämön lavastuksen puolestaan on suunnitellut Ristimäen tytär Elle Mikkola, joka on valmistunut alalle Lontoosta.
– Lavastus on voimakkaan visuaalinen. Tarkoitus on vielä ennallistaa eli kirkastaa videoilla nähtäviä maalausten värejä, koska ne ovat kirkossa ajan myötä haalistuneet.
Ristimäki kuuluu Musiikkiteatteri Kapsäkin perustajiin, mutta viimeiset kuusi vuotta hän on tehnyt sinne esityksiä perustamansa Greta Productions -tuotantotoimiston kautta.
– Vapaus tehdä kaikkea kiinnostavaa on suuri ilo. Työhöni kuuluu käsikirjoittamista, ohjaamista, laulamista ja näyttelemistä. Tuotan erilaisia esityksiä pääasiassa Kapsäkkiin ja Aleksanterin teatteriin, ja työllistän vuodessa yli 100 freelanceria. Osa esityksistä lähtee kiertämään ympäri Uuttamaata.
Ensi kesänä Ristimäki järjestää kolmannen kerran Helsingin oopperakesä -tapahtuman, joka on Juhlaviikkojen ystäväfestivaali. Oopperakesässä on mukana vapaiden ryhmien pienimuotoisia tuotantoja.
Rottien pyhimys -musikaalin ensi-ilta to 13.4. klo 19 Musiikkiteatteri Kapsäkissä.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Keminmaan kirkon muumio ja hippi-Jeesus – kotimaan kohteita esittelevä uutuuskirja nostaa esiin myös kiinnostavia kirkollisia kohteita
Hyvä elämäYksi kirkko tuo mieleen Tylypahkan, yksi on kuin suoraan Toscanasta. Suomi on täynnä eri tavoin erikoisia kirkkoja.