null Pääsiäisyön messu vietetään tunnelmallisesti kynttilänvalossa Vantaan Rekolassa – seurakuntalaisille tarjotaan myöhäinen ateria

Pappi Seppo Paulasaari käyttää pääsiäisyön messussa valkoista stolaa, mikä viittaa Jeesuksen ylösnousemukseen liittyvään iloon ja kiitokseen.

Pappi Seppo Paulasaari käyttää pääsiäisyön messussa valkoista stolaa, mikä viittaa Jeesuksen ylösnousemukseen liittyvään iloon ja kiitokseen.

Hengellisyys

Pääsiäisyön messu vietetään tunnelmallisesti kynttilänvalossa Vantaan Rekolassa – seurakuntalaisille tarjotaan myöhäinen ateria

Rekolan Pyhän Andreaan kirkon perinteinen pääsiäisyön messu juhlii Jeesuksen ylösnousemusta ja valon voittoa pimeydestä.

Pääsiäislauantain yönä Rekolan ­Pyhän Andreaan kirkko on pimeä. Jokaiselle messuun saapuvalle annetaan käteen tuohus, mehiläis­vahasta valmistettu rukouskynttilä. Kun väki on asettunut paikoilleen, messun toimittajat kävelevät kirkkoon kulkueena yhden kynttilän valossa. Messun edetessä kirkkoväen tuohukset sytytetään merkiksi siitä, että ristiinnaulittu Jeesus voitti kuoleman.

Kirkon alttari on tuolloin koristeltu narsisseista tehdyllä kukka-asetelmalla, mikä myös viittaa Jeesuksen ylösnousemukseen. Alttarilla palaa kuusi kynttilää ja iso pääsiäiskynttilä.

Suntio Mirja Röytiö on osallistunut Rekolan seurakunnan perinteisen pääsiäisyön messun valmisteluihin kymmenen vuoden ajan. Hän pitää vaikuttavaa tilaisuutta ehdottomasti vuoden kohokohtana: sen kuluessa siirrytään pitkäperjantaina alkaneesta synkkyyden ajasta sunnuntain ilon ja toivon tunnelmiin.

Rekolan seurakunnan suntion Mirja Röytiön mukaan kirkon alttari on koristeltu pääsiäisyön messussa muun muassa narsisseista ja muista kukista koostuvalla kukkakimpulla.

Rekolan seurakunnan suntion Mirja Röytiön mukaan kirkon alttari on koristeltu pääsiäisyön messussa muun muassa narsisseista ja muista kukista koostuvalla kukkakimpulla.

– Vuodesta 2016 lähtien messun jälkeen on tarjottu myös yöllinen ateria. Aloite siihen tuli eräältä seurakuntalaiselta.

Tunnin kestävään messuun on yleensä saapunut satakunta ihmistä. Röytiön mukaan suurin osa heistä on jäänyt yöpalalle.

– Suntio valmistaa aterian samana päivänä vapaaehtoisten kanssa. Tarjolla on tänä vuonna kahta erilaista salaattia, lihapullia, broileria, hedelmäsalaattia, rahkaa ja suklaamunia. Ruokailu­tilan pöydät koristellaan kukilla, rairuoholla ja pääsiäistipuilla.

Ruokailu on ilmainen, mutta halutessaan voi tukea Yhteisvastuukeräystä viidellä eurolla.

Kokemuksia Jerusalemin pääsiäisestä

Pappi Seppo Paulasaari odottaa pääsiäisyön messua innostuneena. Hän osallistuu siihen ensimmäistä kertaa, mikä johtuu siitä, että Paulasaari aloitti Rekolassa pappina kolmisen vuotta sitten, ja koronapandemia esti kahtena vuonna pääsiäisyön messun järjestämisen. Ennen Rekolaa Paulasaari oli seitsemän vuotta Lähetysseuran töissä Jerusalemissa.

Hänen mielestään pääsiäinen on kristityn tärkein juhlapyhä. Silloin Jeesus nousi ylös kuolleista kolmantena päivänä ristiinnaulitsemisensa jälkeen, ja näin hänen tehtävänsä tuli täytetyksi.

– Jerusalemin pääsiäisenvietosta on jäänyt mieleen erityisesti se, miten kiirastorstaina kuljettiin kaupungin halki pimeässä illassa kulkueena ristin perässä Getsemanen puutarhaan. Olen miettinyt, onko meillä jotenkin unohdettu tämä kulkueperinne, kun samaan aikaan muualla maailmassa se on esillä niin isosti ja vaikuttavasti.

Paulasaari aikoo sivuta pääsiäisyön messun saarnassa omia kokemuksiaan Jerusalemissa.

– Korostan saarnassani sitä, että nyt on kuolema voitettu, mikä on lahjaa meille ihmisille. Jumala on tehnyt tämän puolestamme ja samalla täyttänyt meidät armolla ja rakkaudella.

Seppo Paulasaari ja Mirja Röytiö kutsuvat seurakuntalaisia yhteiselle pääsiäisyön aterialle.

Seppo Paulasaari ja Mirja Röytiö kutsuvat seurakuntalaisia yhteiselle pääsiäisyön aterialle.

Messussa soivat urut ja huilut

Pääsiäisyön messun sanomaa tukevat sen vi­suaaliset elementit. Messun aikana kirkkotekstiilit vaihtuvat mustasta valkoiseksi.

Samoin pääsiäisyön messun musiikki nousee pääsiäisyön sisällöstä: aurinko nousee ja kuoleman pimeys väistyy. Messussa musisoivat kanttori Hanna-Maria Valve sekä huilistit Marisa Östberg ja Keijo Säikkä.

– Huilun ääni on herkkä ja kaunis, ja toisaalta puhallinsoittimet luovat yhdessä urkujen kanssa ison orkestraalisen soinnin, kun huilu helähtää kirkkaana urkujen yli. Huilut sopivatkin erityisen hyvin messuun, jossa musiikin täytyy taipua moneen erilaiseen tunnelmaan, Valve kuvailee.

– Huilut koristelevat myös virsisovituksia, sillä huilun luonnollinen laulava ääni sekoittuu kuin itsestään ihmisääneen ja tukee virsilaulua.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Händelin Ylösnousemus-oratorio esitetään pääsiäisenä 1700-luvun tyylillä

Hyvä elämä

Harvoin kuullun La Resurrezione -oratorion esityksissä laulajien eleet tehostavat tekstin sisältöä.


Hyvää pyhää: Kaikkialla läsnä

Hengellisyys


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.