null Samba Paavalinkirkon jumalanpalveluksessa suivaannutti ja ihastutti – sambaryhmän johtaja yllättyi kommenttien ärhäkkyydestä ja vääristä oletuksista

Sambicin vetämä karnevaalikulkue toi väriä ja iloa Paavalinkirkossa vietettyyn Jouluradion juhlajumalanpalvelukseen, joka näytettiin suorana myös tv:ssä. 

Sambicin vetämä karnevaalikulkue toi väriä ja iloa Paavalinkirkossa vietettyyn Jouluradion juhlajumalanpalvelukseen, joka näytettiin suorana myös tv:ssä. 

Samba Paavalinkirkon jumalanpalveluksessa suivaannutti ja ihastutti – sambaryhmän johtaja yllättyi kommenttien ärhäkkyydestä ja vääristä oletuksista

Sambakulkue Paavalinkirkossa oli voimaannuttava kokemus tanssikoulu Sambicin johtajalle, Taina Kanervalle.

Taina Kanerva ja yhdeksän muuta tanssikoulu Sambicin tanssijaa muodostivat sambakulkueen, joka aloitti ja päätti Jouluradion juhlajumalanpalveluksen Paavalinkirkossa sunnuntaina 27.11. Jälkeenpäin sambaa kirkossa suitsutettiin – ja siitä suivaannuttiin.

Sambaryhmä oli valmistautunut siihen, että heidän esityksensä herättäisi keskustelua, mutta kommentoinnin ärhäkkyys ja niissä olleet väärät oletukset yllättivät. Keskustelupalstoilla ryhdyttiin puhumaan liian ilakoivasta menosta ja kirkkoon sopimattomasta pukeutumisesta liian paljastavissa asuissa.

Todellisuudessa tanssijoilla ei ollut yllään bikinimäisiä asusteita ja muun muassa olkapäät oli peitetty. Tanssijoista kaksi oli pukeutunut Itämaan tietäjiksi, eli heillä oli yllään pitkät viitat ja housut.

– Kyllä siellä tanssi ryhmä aikuisia naisia, jotka olivat huomioineet tilaisuuden luonteen etukäteen tarkkaan, sanoo Kanerva.

Palautteissa esiin nousevat stereotyyppiset käsitykset sambasta. Niitä tanssikoulu Sambic on oikonut koko historiansa ajan.

– Samba on paljon muutakin kuin pyllynpyöritystä, lainatakseni yhtä tiiviisti suomalaiseen sambakäsitykseen juurtunutta ilmaisua. Paavalinkirkon esitys oli enemmän riemukasta karnevaaliliikkumista eikä varsinaista sambaa. Kävimme liikkeet etukäteen läpi todella tarkasti. Samban luonteeseen kuuluvat iloisuus ja vuorovaikutus. Se sopii hyvin Hoosiannan ydinsanomaan: ylistykseen ja riemuun.

Kanerva sanoo ymmärtävänsä, että kaikki eivät osaa heti tehdä eroa sambatyylien ja tanssilajien välille. Varsinaisessa soolosambassa passistat eli soolotanssijat käyttävät tyypillistä niin sanottua bikiniasua. Kirkossa käytetyt paljettimekot olivat näistä asuista kaukana.

Tanssikoulu Sambicin johtaja Taina Kanerva oli yksi Hoosiannan tanssijoista Paavalinkirkossa.

Tanssikoulu Sambicin johtaja Taina Kanerva oli yksi Hoosiannan tanssijoista Paavalinkirkossa.

Kanerva painottaa, että jumalanpalvelukseen osallistuminen oli vahvalla rytmillä tuettu viesti yhteisöllisyydestä ja riemukulkueen ilosta.

– Käyn itse harvoin kirkossa, mutta nyt kirkon sanoma tuli hyvin lähelle. Kulkueiden välissä me tanssijat nautimme myös itse upeasta tilaisuudesta: rukoilimme ja lauloimme mukana.

Sambicin Itämaan tietäjä -asujen takaa paljastuu huikea tarina, jossa on samoja aineksia kuin Paavalinkirkon sambakohussa. Tietäjien asut ovat vuoden 2020 Rion karnevaalikulkueeseen osallistuneen Mangueiran sambakoulun asuja. Tuona vuonna asut edustivat suuren kulkueen teemaa, enredoa, joka perustui Raamatun historiallisiin tapahtumiin. Mangueiran sambakoulun kyseinen teema A verdade vos fará livre (Totuus on tekevä teidät vapaiksi) herätti kohua Brasiliassa.

Teema toi Jeesus Nasaretilaisen nykypäivään. Jeesuksen hahmosta oli riisuttu 2000 vuoden verran niin sanottua länsimaista valkaisemista. Mangueiran teemassa Jeesus syntyy vaatimattomiin oloihin Morro da Mangueiralla. Hän puolustaa sorrettuja ja joutuu poliittisen vainon kohteeksi, korruptoituneiden tuomitsemaksi, ja hänet surmataan. Lopulta Mangueiran Jeesus nousee ylös kuolleista karnevaalipäivänä.

Sambicin ryhmä ja jumalanpalveluksen toimittanut Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala.

Sambicin ryhmä ja jumalanpalveluksen toimittanut Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala.

Taina Kanerva tanssittaa viikoittain noin sataa liikkujaa. Tanssikoulun idea on tarjota kuntoliikuntaa brasilialaistanssien muodossa. Sambicin ohjelmistossa soi nyt myös Tuure Kilpeläisen versioima Hoosianna, ja siitä saatu palaute on ollut innostavaa. 

– Alusta asti olen halunnut näyttää, että samba on monipuolinen ja iloa tuottava liikuntalaji. Tanssikoulu haluaa olla mukana tapahtumissa, joissa se voi välittää avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta. Tanssin kautta voi ilmaista kaikenlaisia tunteita!

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: