Kommentti: Ei kiitos sambaa eikä etenkään seksiä, olemme kristittyjä!
Kun helsinkiläiskirkossa nähtiin sambavaatteisiin pukeutuneita tanssijoita, siitä syntyi kohu. ”Kyllä varmaan miespuoliset tykkäsi käydä kirkossa”, lukija kommentoi.
Osallistuin Paavalinkirkon adventtijumalanpalvelukseen, jonka Hoosianna-kulkueessa tanssinut sambaryhmä on herättänyt raivoa. Pidin jumalanpalveluksesta enkä huomannut paikan päällä paheksuntaa, joten Ylen televisioiman tapahtuman laaja jälkikohu yllätti.
Luin arvostelevat ja kehuvat kommentit, joita lukijat ovat kirjoittaneet Ylen, Helsingin Sanomien ja Kirkko ja kaupungin sambajumalanpalvelusjuttujen innostamina. Kritiikki on esimerkiksi tällaista:
”Seuraavaksi pornomessuille jakamaan ehtoollista.”
”Tanssijat tanssivat puolialastomina.”
”Miksi piti olla paljastavat vaatteet?
”Samban elkeet…mitä sanomaa se meille tuo mieleen?”
”Kyllä varmaan miespuoliset tykkäsi käydä kirkossa.”
”Jumalan siunaus puuttui! Hän ei siunaa haureutta, jota siellä oli!”
Jumalanpalveluksessa esiintyneitä sambaryhmän jäseniä on nimitelty halventavasti kapakkatanssijoiksi ja heidän karnevaaliliikkumistaan cabareeksi.
Häpäiseekö tanssiva nainen pyhän tilan?
Vaikuttaa siltä, että sambaajat veivät monen ajatukset seksiin.
Kristinuskolla on seksikielteinen maine, eikä ihan suotta. Kirkko ja kaupungin toimituksessa osataan odottaa paheksuvaa palautevyöryä juttuihin, jotka käsittelevät seksuaalisuutta ja uskontoa.
”Tosiuskovaiset mielellään kohisevat siitä, mitä muut tekevät, etenkin jos se vähänkään sivuaa mitään seksuaalisuuteen, alastomuuteen tai kevytmielisyyteen viittaavaa”, eräs lukija analysoi Hesarin artikkelin alla.
Adventtijumalanpalvelukseen liittyvää mielipahaa saattoi lisätä se, että siinä poikkeuksellista oli näyttävien naisten esiintyminen. Naisen paikka on kirkossa yhä jännitteinen.
Esimerkiksi edelleen on seurakuntalaisia, jotka eivät hyväksy naisten pappeutta. Eräs kommentoi, ettei muuten vastusta sitä, mutta kyllä papin raskausvatsa näyttää irvokkaalta alttarilla. Naisen ruumiillisuudessa on jotain radikaalia.
Sitten on vielä tanssi, jonka syntisyydestä evankelis-luterilainen kirkko on ollut aiemmin huolissaan. Sitä karsastetaan tänäkin päivänä vanhoillislestadiolaisuudessa. Tanssi liitetään eroottisuuteen.
Jos kirkossa sambaaminen suututtaa, kannattaa pohtia, mihin tunne liittyy. Onko tanssi omassa mielessä lähellä seksiä, ja tuleeko seksistä mieleen synti? Pitäisikö Eevan tyttärien peittää itsensä, ettei kukaan saisi heidän näkemisestään seksuaalisia ajatuksia? Häpäiseekö tanssiva nainen pyhän tilan?
Minusta ei.
Kirjoittaja on Kirkko ja kaupungin toimittaja.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Tanssinohjaaja ja teologi Tiina Sara-aho: ”Meditatiivisessa tanssissa tavoitellaan kosketusta pyhyyteen”
HengellisyysMeditatiivinen tanssi liikkuu näkyvän ja näkymättömän todellisuuden rajapinnalla.