”Moi! Nyt on 45 minuuttia aikaa jutella juuri siitä, mistä haluat”, vastaa Sekasin-chatin päivystäjä – nuorten auttamiskanava on ruuhkautunut pahasti
Sari Vikström-Kivioja keskustelee nuorten kanssa Sekasin-chatissa.

Sari Vikström-Kivioja keskustelee nuorten kanssa Sekasin-chatissa.

”Moi! Nyt on 45 minuuttia aikaa jutella juuri siitä, mistä haluat”, vastaa Sekasin-chatin päivystäjä – nuorten auttamiskanava on ruuhkautunut pahasti

Sekasin-chatissa voi keskustella mieltä askarruttavista kysymyksistä nimettömänä. Tammi–kesäkuun välisenä aikana yhteydenottojen määrä kasvoi kolmanneksella edellisvuoden vastaavan aikaan verrattuna.

Mieli ry:n ja Suomen Punaisen Ristin koordinoima Sekaisin-chat on suunnattu 12–29-vuotiaille. Verkostomaisesti toimivaa palvelua toteuttaa yli 60 yksikköä ympäri maata. Muun muassa joukko Espoon seurakuntien nuorisotyön ammattilaisia toimii chat-päivystäjinä. Yksi heistä on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan erityisnuorisotyön ohjaaja Sari Vikström-Kivioja.

Sekasin-chatiin otetaan yhteyttä hyvin monenlaisissa ongelmissa. Yleisin aihe on paha olo. Se on neljäsosalla läpi päässeistä. Seuraavaksi tulevat ihmissuhdeongelmat, halu kertoa kuulumiset sekä arjen selviytymiseen liittyvät ongelmat.

– Yhdistävä tekijä keskusteluissa on se, että ihminen kaipaa toista ihmistä, jonka kanssa saa pohtia tai jolle voi kertoa mieltä painavan asian, Sari Vikström-Kivioja sanoo.

Keskustelu chatissa alkaa yleensä sillä, että Sari Vikström-Kivioja sanoo moi ja että nyt on 45 minuuttia aikaa jutella juuri siitä, mistä nuori haluaa ja mikä häntä mietityttää. Hän kertoo aikarajan siksi, että keskustellessa se tulee yllättävän pian täyteen.

– Kun nuori kertoo asiansa, ryhdymme yhdessä miettimään sitä. Otteeni on voimauttava ja auttamiskeskeinen. Usein lähdemme pilkkomaan sitä, mikä se haaste on. Monesti nuorelta itseltään löytyy ratkaisun avaimia. Tarvit­taessa ohjaan hänet eteenpäin auttamistahon luokse antamalla puhelinnumeroita, Vikström-Kivioja sanoo.

Vuonna 2016 perustettu chat-verkkopalvelu on ollut koko olemassaolonsa ajan hyvin ruuhkainen, ja vain pieni osa on päässyt läpi.

Tämän vuoden tammi–kesäkuun välisenä aikana yhteydenottojen määrä kasvoi kolmanneksella edellisvuoden vastaavan aikaan verrattuna. Yhteydenottoja oli reilut 86 000 ja keskusteluja käytiin noin 20 000.

– Varmasti kevään poikkeuksellisuus vaikutti yhteydenottojen määrän suureen kasvuun, Mieli ry:n verkkokriisityön päällikkö Satu Sutelainen sanoo.

Päivystäjinä toimii monien alojen ammattilaisia ja koulutettuja vapaaehtoisia. Yhteensä heitä on noin 1  300.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi