null Suonpää: Mitä ajatella sotesta? Valtioneuvoston propagandakoneisto kertoo

Puheenvuorot

Suonpää: Mitä ajatella sotesta? Valtioneuvoston propagandakoneisto kertoo

Valtioneuvosto markkinoi sote-uudistusta puhtaalla unelmahötöllä. Propagandamateriaalissa on jopa valmiita twiittejä.

Sote tulee ja maakuntavaalit lähestyvät. Niin sekavalta tämä uudistus minusta vaikuttaa, etten ole oikein vieläkään saanut päätettyä, mitä tässä pitäisi ajatella. Onneksi minun tarvitsekaan. Mainossivulla omamaakunta.fi minulle nimittäin kerrotaan, mitä minun nyt pitäisi ajatella.

Sote- ja maakuntauudistus on ”tekoja suomalaisen arkeen ja elämään”. Tämä on vakuuttavaa puhetta, ja vakuuttava on myös maakuntien rahoitus. Maakunta saa rahaa valtiolta, lupaa sivusto. Ajattele. Ilmaista rahaa ja vieläpä valtiolta! Niin sitä pitää.

Sivustolla kauniit ja hyvinvoivat suomalaiset kertovat, miten tarpeellisia uudistukset ovat, jotta Suomesta tulisi hyvä paikka elää. Pian ”kaikilla – myös lapsillamme ja heidän lapsillaan – on laadukkaat ja mahdollisimman tasavertaiset julkiset palvelut kaikkialla maassa”. Hienoa. Myös lapsillani ja heidän lapsillaan. Haluathan sinäkin, että lapsillasi on asiat hyvin? Olet sote-uudistuksen kannattaja. Uudistuksen vastustajat ilmeisesti vihaavat lapsia, etenkin omiaan.

Sivusto lupaa minulle paremmat palvelut, lisää demokratiaa ja talouskasvua. Jos ikäännyn, saan ikääntyä kotonani hyvinvoivana ikäihmisenä ja sitten kun en enää voi hyvin, apu tulee maakuntauudistuksen ansiosta edelleen vanhasta tutusta hätänumerosta 112. Työnhakijoille luvataan digitalisaation parantamia palveluja ja opiskelijoille viesti vasta mainio onkin. Uudistus ei kuulemma heidän kannaltaan muuta juuri mitään, mutta silti juuri opiskelijat voivat uudistuksen jälkeen ”katsoa vähän luottavammin tulevaisuuteen, jossa yhteiskuntamme toimivuus lepää sinun sukupolvesi työn ja verorahojen varassa”. En ihan hahmottanut, miten tuon on ajateltu toimivan.

Näin Pohjois-Koreassakin varmasti markkinoitaisiin uudistuksia, mikäli maassa olisi mahdollista käyttää sosiaalista mediaa.

”Sinulla on asiakkaana oikeus käyttää suomea tai ruotsia”, lupaa valtioneuvosto ilouutisena meille suomen- ja ruotsinkielisille. Sote-uudistus turvaa oikeuden käyttää omaa äidinkieltään. Paitsi tietysti saamelaisille, saamen kieliähän ei koko sivustolla mainita. Herra Heinämäki -kohun laannuttua saamelaisista tuli taas näkymättömiä.

Vaalimainokset lupaavat aina paljon ja siitähän tässäkin on kyse. Vaaliviestintä tarjoaa meille mahdollisuuden vilkaista Utopian valtakuntaan, nähdä, millainen maailma voisi parhaimmillaan olla. Valitettavasti omamaakunta.fi ei kuitenkaan ole ihan tavanomainen vaalimainos. Niin paljon kuin tämä keskustan markkinointiosaston tuotteelta vaikuttaakin, tällä kertaa mielikuvamarkkinointia tekee hallitusvaltaa Suomen tasavallassa käyttävä valtioneuvosto. Perustuslain mukaan valtioneuvoston tulee nauttia eduskunnan luottamusta. Kansalaisten luottamuksella ei selvästikään taas ole niin kovasti väliä.

Nyt ollaan sote- ja maakuntauudistuksen ytimessä. Usean vuoden soutamisen ja huopaamisen jälkeen sote-uudistuksen lopputuotteena on syntynyt nettisivusto, joka kertoo minulle, mitä minun pitäisi ajatella. Valtioneuvoston tehtävä ei länsimaisessa demokratiassa oikeastaan olisi jakaa kansalaisille niinkään mielipiteitä vaan tietoa. Meille kuitenkin mielikuvamarkkinoidaan sote-uudistusta puhtaalla unelmahötöllä. Valtioneuvoston tiedotus on yhtä totuudenmukaista kuin minkä tahansa puolueen ohjelma, vähän vain ideologisempaa.

Hämmentävin osa sivustoa ovat valtioneuvoston viralliset some-ohjeet maakunta- ja sote-uudistuksen markkinointiin. Sivustolla on kampanjavinkkejä sote-propagandan levittämiseen ja jopa valmiiksi kirjoitettuja twiittejä, joilla ilosanomaa on kätevä levittää:

18 maakuntaa, minkä asukas sinä olet? Tällä ei ole väliä, sillä löydät paljon lisätietoa maakunta- ja sote-uudistuksesta Omamaakunta.fi-sivuilta! Tule mukaan osoitteessa www.omamaakunta.fi #maakuntauudistus

Näin Pohjois-Koreassakin varmasti markkinoitaisiin uudistuksia, mikäli maassa olisi mahdollista käyttää sosiaalista mediaa.

Ehkä kaikkein oireellisin on lopulta kuitenkin sivuston tietovisa, jolla voi testata, miten hyvin on propagandan omaksunut. Kansalainen, joka ei ymmärrä riemuita valtioneuvoston sote- ja maakuntauudistuksesta, on uudelleenkoulutuksen tarpeessa. Some- ja sote-aikana kansalainen voi tehdä senkin netissä itse.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Suonpää: Kela ja kirkko muistuttavat toisiaan surullisen paljon

Puheenvuorot

Kela on hyvä markkinoimaan itseään, ei palveluaan. Auttajaorganisaatioiden viestin pitäisi olla, että sinä olet tärkeä.





Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.