null Vapaaehtoinen opastaja Teemu Halmela taklaa ikäihmisten digipulmia Helsingissä – parasta on kokemus siitä, että voi olla avuksi

– Osa ikäihmisistä on hyvinkin taitavia netin käyttäjiä, toisilla taas on vähemmän kokemusta, sanoo vapaaehtoinen digineuvoja Teemu Halmela. Hänet kuvattiin Kontulassa sijaitsevan  Mikaelinkirkon edustalla. 

– Osa ikäihmisistä on hyvinkin taitavia netin käyttäjiä, toisilla taas on vähemmän kokemusta, sanoo vapaaehtoinen digineuvoja Teemu Halmela. Hänet kuvattiin Kontulassa sijaitsevan  Mikaelinkirkon edustalla. 

Ajankohtaista

Vapaaehtoinen opastaja Teemu Halmela taklaa ikäihmisten digipulmia Helsingissä – parasta on kokemus siitä, että voi olla avuksi

Digiapu tulee Itä-Helsingissä tarvittaessa kotiin asti. 

Itä-Helsingin seurakunnissa on toista vuotta perehdytetty ikäihmisiä digilaitteiden saloihin. Vartiokylän rovastikunnan digiosallisuusprojektin kautta apua on annettu jo yli tuhat kertaa, osin kirkoilla järjestettävissä digiopastustuokioissa ja osin ihmisten kodeissa.

Opastajat ovat vapaaehtoisia, sellaisia kuin vesalalainen Teemu Halmela, 31, joka liittyi jengiin tammikuussa. Kolmen kuukauden aikana hän on tehnyt 17 digiopastuskeikkaa.

– Hyvin yleinen ongelma on ollut se, että on ostettu operaattorilta esimerkiksi tietoturvapaketti, mutta sitä ei olekaan osattu asentaa, Halmela kertoo.

Joskus pulma ratkeaa puolessa tunnissa, mutta onpa Halmela viettänyt kotikäynnillä neljäkin tuntia. Silloin on pitänyt päivittää monia vanhoja laitteita.

– Kirjanpitoni kertoo, että keikan keskimääräinen mitta on kaksi tuntia. Yleensä varaan siihen koko illan.

Oma osaaminen takaisin yhteisön hyväksi 

Päivätyönään Halmela toimii tietoturva-asiantuntijana. Vuoden alussa hän koki, että haluaisi tehdä jotakin oman yhteisönsä eteen. Digiauttaminen tuntui sopivalta.

– Tässä voin antaa omaa osaamistani takaisin yhteisölle, Halmela arvioi.

Ja siltä tosiaan vaikuttaa: kevään aikana hänen eteensä ei vielä ole tullut sellaista ongelmaa, joka ei olisi opastamisella ratkennut.

Halmela on vähän yllättynytkin siitä, miten monenlaisia digipalveluita ikäihmisille on myyty, vaikka he eivät ole aina edes ymmärtäneet, mitä ovat ostaneet. Vapaaehtoistyön haasteet ovat kuitenkin liittyneet eritoten selittämiseen: opastus pitää osata soveltaa asiakkaan lähtötasoon.

– Osa ikäihmisistä on hyvinkin taitavia netin käyttäjiä, toisilla taas on vähemmän kokemusta. Pitää osata selittää niin, että siitä on asiakkaalle jotakin hyötyä.

Ikäihmisten tyytyväisyys palkitsee

Kaiken kaikkiaan digiopastaminen on tuonut Teemu Halmelan elämään juuri sitä, mitä hän toivoikin: kokemuksen siitä, että voi olla avuksi.

– Monet ovat olleet todella tyytyväisiä. Se kyllä palkitsee, Halmela sanoo.

Lisäksi hän on saanut jutella vapaaehtoishommassa monenlaisten ihmisten kanssa, sillä se kuuluu kotikäynneillä ilman muuta kuvioon.

– Usein ehdimme siinä juoda myös kahvit, Halmela kertoo.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.