null Moni seniori tarvitsee apua verkossa asioimiseen – seurakunnat torjuvat digisyrjäytymistä

– Maksan laskut ja luen sähköpostia mieluummin tietokoneella kuin puhelimella, koska tietokoneessa on isompi ruutu. Aika monella seniorilla on kyllä älypuhelin, mutta sitä käytetään vain puhumiseen, kertoo 88-vuotias Martti Korhonen.

– Maksan laskut ja luen sähköpostia mieluummin tietokoneella kuin puhelimella, koska tietokoneessa on isompi ruutu. Aika monella seniorilla on kyllä älypuhelin, mutta sitä käytetään vain puhumiseen, kertoo 88-vuotias Martti Korhonen.

Moni seniori tarvitsee apua verkossa asioimiseen – seurakunnat torjuvat digisyrjäytymistä

Itä-Helsingin seurakuntien digiosallisuushanke kehittää myös mielekästä ja osallistavaa etätoimintaa.

– Olen itse sen verran digitalisoitunut, että huomasin tämän opastustilaisuuden digisivuilta, kehaisee kulosaarelainen Martti ­Korhonen, 88.

Ei siis tästä paperilehdestä, vaan seurakuntien verkkosivuilta, www.helsinginseurakunnat.fi. Korhonen laittautui Matteuksenkirkolle Itä-Helsingin seurakuntien digiosallisuushankkeen ensimmäiseen opastustilaisuuteen marraskuun alussa.

– Kirkko opetti Suomen kansan lukemaan, joten voisihan se opettaa myös digilukemista! Ei nyt kaikkia mahdollisia taitoja, mutta jos opetettaisiin vanhat seurakuntalaiset etsimään tietoa digisivuilta, Korhonen ehdottaa.

Hän on jo huomannut, että verkosta löytyy tuoreempi ja täydellisempi tieto esimerkiksi seurakuntien tapahtumista. Hänestä on selvää, että ”informaatio rupeaa kulkemaan digisivujen kautta”. Mutta yksi toivomus Korhosella on.

– Antakaa se alkuinfo ­seniorille myös paperilla. Esimerkiksi: ­miten pääset YouTubeen ja käytät sitä. Seurakuntahan lähettää jumalanpalveluksia YouTuben kautta. Oppimiseen ei riitä, että sivu näytetään kerran nopeasti ­koneelta.

Seniorit jonottivat digineuvontaan

Itä-Helsingin seurakuntien digiosallisuushanke alkoi lokakuussa. Tavoitteena on nimenomaan ehkäistä ikäihmisten syrjäytymistä ja yksinäisyyttä, kun palvelut siirtyvät yhä enemmän verkkoon. Jos ei pysty hoitamaan asioitaan sähköisesti, itsenäinen asioiden hoitaminen käy hankalaksi. Myös sosiaalinen osattomuus ja ulkopuolisuuden tunne voivat vaivata.

Siksi hankkeen työntekijät Marika Dahl ja Kristiina Hanhirova aloittivat marraskuussa matalan kynnyksen digineuvonnan kirkoilla. 

Ensimmäinen opastustilaisuus Matteuksenkirkolla oli menestys. Ihmiset suorastaan jonottivat Hanhirovan ja Dahlin juttusille, mukanaan älypuhelin tai tabletti.

Kaarina Lintunen (oik.) ja Markku Virtanen tulivat kysymään neuvoja muun muassa pankkisovelluksen tunnistautumiseen. Kristiina Hanhirova opasti.

Kaarina Lintunen (oik.) ja Markku Virtanen tulivat kysymään neuvoja muun muassa pankkisovelluksen tunnistautumiseen. Kristiina Hanhirova opasti.

Miten junamatkan saa maksettua verkossa?

Pulmat olivat monenlaisia. Kaarina Lintunen käyttää sujuvasti mobiilipankkia ja VR:n matkasovellusta, mutta siirtymä niiden välillä on hankala. Miten hypätä välillä tunnuslukuihin? Puoliso Markku Virtanen pähkäili myös pankkisovelluksen kanssa.

– Kun menen verkkopankkiin, miksi minulla täytyy olla sekä tabletti että puhelin käytössä? hän kysyi.

Hanhirova selitti pankin tunnistautumissysteemiä. Sitten etsittiin mobiilipankkien sovelluksia. ”Sovellus ei ole enää yhteensopiva laitteesi kanssa”, ilmoitti kännykkä. Virtanen poisti sovelluksen.

Pankkiasioihin kaivataan neuvoja, mutta digineuvojat eivät tietenkään saa nähdä asiakkaiden tilitietoja. Hanhirova pitää opastuksissaan huolen, että raja pysyy selvänä.

Lintusen ja Virtasen toinen ongelma koski printteriä. Uusi tabletti ja printteri eivät toimi yhteen. Hanhirova arveli, että tablettiin on syötettävä WiFi-verkon salasana.

– Suojaamattoman printterin kanssa voi käydä niin, että naapuri alkaa tulostaa sinun printterilläsi. Tästä minulla on kokemusta! hän kertoi.

Printteriasiaa varten sovittiin kotikäynti seuraavalle viikolle.

Hanketyöntekijät Marika Dahl (vas.) ja Kristiina Hanhirova etsivät nyt nuoria vapaaehtoisiksi neuvojiksi digiosallisuushankkeeseen.

Hanketyöntekijät Marika Dahl (vas.) ja Kristiina Hanhirova etsivät nyt nuoria vapaaehtoisiksi neuvojiksi digiosallisuushankkeeseen.

Marika Dahl puolestaan neuvoi kysyjää HSL-sovelluksen reitti­oppaan käytössä. Muita pulmia hänen pisteellään olivat muun muassa valokuvien katoaminen Mac-koneelta ja verkkopankin laskun avaaminen pdf-muodossa.

Marras–joulukuussa opastustilaisuuksia pidetään säännöllisesti. Hankkeella on 20 kannettavaa tietokonetta, joita voidaan lainata opettelua varten.

Tarkoituksena on myös koota aktiivisten seniorien ryhmä kehittämään mielekästä seurakunnallista verkkotoimintaa. 22.11. aloitetaan kokeilulla: aamujumppa ja -hartaus verkossa.

Opastusta Itä-Helsingissä ja Hermannissa

Opastusta Vuosaaren kirkolla ma 22.11. ja 13.12. klo 13.30–15, Matteuksenkirkolla torstaisin 4.11.–16.12. klo 12–14 ja Roihuvuoren kirkolla ma 15.11. ja 29.11. klo 10–12. Lisätietoja hankkeesta täältä sekä puhelimitse: projektikoordinaattori Marika Dahl p. 050 473 6685.

Sininauhaliiton digiopastaja Janne Haikka pitää digitukipäivystystä Hermannin diakoniatalon Varustamolla, Hämeentie 73, torstaisin klo 10–12. Päivystys on osa Sininauhaliiton Digiosallisuus-hanketta.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi