Toimittajalta: Miksi Luukin ulkoilualueen käyttäjiä rahastetaan?

Toimittajalta: Miksi Luukin ulkoilualueen käyttäjiä rahastetaan?

Moni tyrmistyi, kun Helsingin kaupungin omistaman, suositun ulkoilualueen parkkialueelle ilmestyi 25 isoa kylttiä pysäköinnin maksullisuudesta.

Puhdasvetinen järvi mataline rantoineen ja laajoine nurmikenttineen kutsuu viettämään kesäpäivää. Laajat metsäalueet lenkkipolkuineen ja grillikatoksineen houkuttelevat kuntoilemaan, sienestämään ja marjastamaan.Tämä kaikki on tarjolla reilun 20 kilometrin päässä Helsingin ydinkeskustasta.

Helsingin kaupungin omistama Luukin ulkoilualue on pitkään ollut erittäin suosittu ja kehuttu paikka yli kuntarajojen. Kesäkuun alusta lukien tämä idylli rikkoutui, kun alueen käyttäjiä ruvettiin rahastamaan.

Luukin kartanon mailla sijaitseva ulkoilualue on Pohjois-Espoossa. Kaupunki osti alueen vuonna 1961, ja vuosikymmenten aikana se on kehittänyt 900 hehtaarin ulkoilualuetta monipuoliseksi kokonaisuudeksi. Kaupunkilaisilta kerättyjä verorahoja on käytetty yhteiseksi hyväksi ja samalla edistetty kansanterveyttä.

Kaupungista katsoen kaukana ja syrjässä sijaitsevaan Luukkiin pääsee Vihdin tietä pitkin kulkevilla busseilla, mutta niitä menee harvakseltaan, esimerkiksi kesäsunnuntaisin kerran tunnissa. Sinne on helpointa mennä autolla, jolloin mukana kulkevat kätevästi harrastusvälineet.

Kävelemistä ja pyöräilyä halutaan nyt suosia, mutta esimerkiksi punavuorelaiselle lapsiperheelle ne eivät ole todellisia vaihtoehtoja, jos on aikomus lähteä Luukkiin.

Tuntihinta on euron, mutta se kaksinkertaistuu viikonlopun ajaksi.

Rahastamisen kohteeksi on nyt valittu autot, jotka on pysäköitävä isolle parkkialueelle, jos mielii mennä uimaan, lenkkeilemään tai marjastamaan. Se ei taida olla sattumaa, sillä autoja on helpompi ja halvempi valvoa kuin jalan liikkujia tai pyöräilijöitä.

Autojen pysäköinnin muuttaminen maksulliseksi on erittäin helppo ja suosittu rahastamisen muoto. Maksulaite maahan kiinni, kyltit paikoilleen ja sopimus yksityisen parkkifirman kanssa valvonnasta. Sen jälkeen alkaa raha vaihtaa omistajaa. Alueen käyttäjät tyrmistyivät, kun ilmaiselle pysäköintialueelle ilmestyi peräti 25 pysäköinnin maksullisuudesta kertovaa massiivista kylttiä.

Helsingin kaupunki alueen omistajana on viime kädessä vastuussa muutoksesta, vaikka sen edustaja haluaa haastattelussa siirtää vastuun alueen vuokranneelle yrittäjälle.

En ihmettele, jos Luukin parkkimaksulaitteen äärellä jollekin saattaa tulla mieleen rahastus. Pysäköinti on maksutonta ainoastaan iltakymmenen ja aamukuuden välillä. Tuntihinta on euron, mutta se kaksinkertaistuu viikonlopun ajaksi: perjantaina kello 17 alkaen sunnuntai-iltakymmenen asti. Lukuisissa muissa paikoissa hinnoittelu menee juuri toisinpäin. Aluetta pyörittävä yrittäjä sanoo, ettei kyse ole rahastuksesta.

Liiallisesta autojen määrästä tai tarpeesta rajoittaa pysäköintiaikaa Espoon, Vihdin ja Nurmijärven metsäisellä ja hyvin harvaan asutulla rajaseudulla ei todellakaan ole kysymys. Alueen yrittäjä sanoo haastattelussa, että vessojen maksullisuutta on pohdittu, mutta vessahädästä veloittaminen olisi hänen mielestään ryöstöä. Mitä sitten autoilusta veloittaminen on?

Hämmästelen Helsingin kaupungin toimintaa, joka mahdollistaa pysäköinnin muuttamisen maksulliseksi. Kannattaisiko sittenkin kannustaa ihmisiä liikkumaan ja hoitamaan terveyttä tarjoamalla siihen ilmaisia mahdollisuuksia kaupungin omistamalla alueella? Nyt se ei ole ilmaista. Jos päätän lähteä Luukin metsiin kävelemään, minun on muistettava ottaa lompakko mukaan. Muuten parkkipave iskee ja vaatii minulta kuuttakymppiä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi