null Verneri Pohjola esittää Kaija Saariahon viimeiseksi jääneen sävellystyön – trumpettikonsertto Hush kuvaa säveltäjän tuntemuksia elämän rajallisuudesta

Hyvä elämä

Verneri Pohjola esittää Kaija Saariahon viimeiseksi jääneen sävellystyön – trumpettikonsertto Hush kuvaa säveltäjän tuntemuksia elämän rajallisuudesta

“Meille syntyi hieno yhteys”, kertoo Verneri Pohjola yhteistyöstä kesäkuun alussa menehtyneen kansainvälisesti tunnetun säveltäjän kanssa. Trumpettikonsertto kuullaan elokuussa Helsingin juhlaviikoilla.

Trumpetisti Verneri Pohjola osallistui 70-vuotiaana aivosyöpään menehtyneen Kaija Saariahon muistotilaisuuteen Pariisissa kesäkuun lopussa. Pohjola kuvailee tilaisuutta melkoisen tunteikkaaksi koskettavine puheineen. Siellä soitettiin tietenkin myös Saariahon musiikkia, ja Pohjola itse oli soittanut otteen Hush-teoksesta.

Pohjola alkoi haaveilla yhteistyöstä Saariahon kanssa jo vuonna 2017. Trumpetisti konsertoi tuolloin Pariisissa ja kutsui siellä asuneen Saariahon paikalle. Pohjola ilahtui, kun tämä saapui konserttiin ja vaihtoi sen jälkeen pari sanaakin.

– Ajatus yhteistyöstä palasi mieleen entistä vahvempana pari vuotta sitten, kun kuuntelin yhtä Kaijan oopperaa. Sain oopperalaulaja Anu Komsilta Kaijan puhelinnumeron, ja lopulta rohkaistuin soittamaan hänelle. Silloin Kaija kuitenkin kieltäytyi, koska oli juuri saanut tiedon sairaudestaan ja tarvitsi lepoa.

Tammikuussa 2022 Saariaho otti yhteyttä Pohjolaan ja kertoi haluavansa sittenkin säveltää tälle konserton. Ajatuksena oli, että Pohjola esittäisi teoksen kapellimestari Susanna Mälkin ja Radion sinfoniaorkesterin johdolla.

– Näin upeaa yhteistyötä on vaikea kuvata sanoin. Kaikki sujui hyvin luontevasti, ja meille syntyi hieno yhteys. Teoksella oli selvästi suuri merkitys myös Kaijalle. On käsittämätön etuoikeus päästä soittamaan hänen viimeiseksi jäänyt teoksensa.

Hän kysyi, miten trumpetilla voisi soittaa esimerkiksi sen, kun joku tippuu syvään kaivoon osuen matkalla sen reunoihin.

Saariahon trumpettikonsertto Hush syntyi nopeasti. Jo saman vuoden kesällä yli puolet teoksesta oli valmiina. Konserton loppuosat valmistuivat syksyllä ja tämän vuoden keväällä.

– Yleensä tällaisen tilaustyön valmistuminen voi viedä 5–10 vuotta, mutta Kaijan sairaus tuntui vain vauhdittavan työtä. Hän vei sen loppuun valtavalla tahdonvoimalla, Pohjola kertoo.

Teoksessa riipaiseva tunnelma

Verneri Pohjola sai Hush-konserton ensimmäisen osan harjoiteltavaksi viime syksynä. Kun teos valmistui kokonaan, hän kävi sen huhtikuussa Pariisissa läpi säveltäjän kanssa.

Toukokuussa Pohjola harjoitteli teosta ensimmäisen kerran Susanna Mälkin ja Radion sinfoniaorkesterin kanssa. Harjoitus lähetettiin etäyhteyden kautta Kaija Saariaholle Pariisiin.

Verneri Pohjola kävi Hush-trumpettikonserton läpi säveltäjä Kaija Saariahon kanssa huhtikuussa Pariisissa.

Verneri Pohjola kävi Hush-trumpettikonserton läpi säveltäjä Kaija Saariahon kanssa huhtikuussa Pariisissa.

Pohjola kuvailee teosta todella vahvatunnelmaiseksi ja riipaisevaksi. Teos koostuu neljästä erilaisesta osasta. Välillä on kuultavissa Saariaholle syöpähoidoissa tutuksi tulleen magneettikuvauslaitteen äänimaailmaa.

– Tulkitsen teoksen kertovan Saariahon elämän viimeisistä vaiheista, siitä, miten haurasta ja rajallista elämä on. Siinä ovat läsnä ihmisen elämän merkitys ja tarkoitus.

Pohjolan mukaan Saariaho on säveltänyt hänelle teoksen, jossa hän pääsee ilmaisemaan tyylillisesti ominta itseään toimien samalla säveltäjän äänenä.

– Musiikkina siihen on ollut helppo samastua, ja olen päässyt nopeasti sisään teoksen dramaturgiaan. Mukana on myös haastavia erikoistekniikoita, joita olen jo aiemmin käyttänyt venyttäessäni improvisoidessani trumpetinsoiton rajoja. Ne kiinnostivat Kaijaa kovasti. Hän kysyi, miten trumpetilla voisi soittaa esimerkiksi sen, kun joku tippuu syvään kaivoon osuen matkalla sen reunoihin.

Oma persoona kuuluu musiikissa

Yhteistyön kautta Verneri Pohjola kokee oppineensa paljon uutta, mikä on tärkeää hänen oman musiikillisen uransa kannalta.

– On ollut vaikuttavaa tutustua ihmiseen, joka on koko elämänsä tehnyt musiikkia intensiivisesti ja käyttänyt samalla voimavarana omaa herkkyyttään. Hän on osoittanut, miten oma persoona voi ja saa kuulua musiikissa.

Kun kaksikon yhteistyö alkoi, Kaija Saariaho toivoi, että Pohjola kuuntelisi mahdollisimman paljon hänen teoksiaan. Näin tämä tekikin. Suurimman vaikutuksen Pohjolaan ovat tehneet maailmallakin suitsutusta saaneet oratorio La passion de Simone ja ooppera Innocence.

– Kaijan musiikissa on tietynlaista henkisyyttä. Hänen musiikkinsa pystyy ylittämään kuoleman rajat eli hänen sielunsa on täällä, vaikka hän on fyysisesti poissa. Ainahan suuri taide on henkistä ja selittämätöntä.

Pohjola keskittyy kesän ajan harjoittelemaan Helsingin juhlaviikoilla Musiikkitalossa pidettävää konserttia varten. Konsertin jälkeen hän paneutuu marraskuussa ilmestyvän Monkey Mind -levynsä julkaisemiseen. Albumin nimi viittaa buddhalaisessa filosofiassa esiintyvään rauhattomaan mieleen.

– Kesä kuluu vähän rauhallisemmissa merkeissä, mutta uuden levyn myötä alan taas keikkailla enemmän myös ulkomailla.

Toista video

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.