null Maailmalla menestynyt Susanna Mälkki luo elämyksiä tahtipuikolla

– Kapellimestari vaikuttaa aina orkesterin sointiin omalla energiallaan ja olemuksellaan, sanoo Susanna Mälkki.

– Kapellimestari vaikuttaa aina orkesterin sointiin omalla energiallaan ja olemuksellaan, sanoo Susanna Mälkki.

Hyvä elämä

Maailmalla menestynyt Susanna Mälkki luo elämyksiä tahtipuikolla

Kapellimestari nauttii, kun orkesterin soitto ulottuu nuottien tuolle puolen ja koskettaa kuulijoita.

Musiikkitalon salissa on hurja äänten kakofonia ennen Helsingin kaupunginorkesterin harjoitusten alkamista. Sali hiljenee, kun ovesta astuu tasan kello kymmeneltä orkesterin ylikapellimestari Susanna Mälkki. Mustaan t-paitaan ja farkkuihin pukeutunut Mälkki nostaa terhakasti tahtipuikkonsa, ja Gustav Mahlerin kuudennen sinfonian jykevät tahdit valtaavat Musiikkitalon.

Monta tuntia kestäneiden harjoitusten jälkeen Mälkki vaikuttaa yhä virkeältä.

– Tuntuu hyvältä johtaa taas tuttua ja taitavaa orkesteria, olla omiensa parissa. Meille on muokkautumassa työsuhde ja luottamus siihen, mitä teemme yhdessä, sanoo viime syksynä kaupunginorkesterin ylikapellimestarina aloittanut Mälkki.

Parin kuukauden tauon aikana kapellimestari teki töitä New Yorkin Metropolitanissa, jossa hän johti Kaija Saariahon Kaukainen rakkaus -oopperan. Metropolitan on maailman johtavia oopperataloja, joten Mälkki tunsi päässeensä ammatilliseen taivaaseen.

Kaukainen rakkaus oli kaikin puolin mieluisa työ. Työtiimi tuli läheiseksi, koska solisteja oli vain kolme. Orkesteri ja laulajat myös sisäistivät nopeasti oopperan sävelkielen.

– Ooppera esitettiin kahdeksan kertaa, ja se tuntui syvenevän kerta kerralta. Siinä mentiin nuottien tuolle puolen. Juuri sitä merkitsee yhdessä soittaminen ja laulaminen silloin, kun todella halutaan koskettaa kuulijoita. Teos oli myös visuaalisesti kaunis.

Suitsutus saa hehkumaan

New Yorkin lehdistöltä ja yleisöltä tullut suitsutus saa Susanna Mälkin edelleen hehkumaan. Hän on iloinen myös uudenlaista oopperaa säveltävän Kaija Saariahon puolesta. Samalla tapahtunut tuntuu hieman epätodelliselta.

– Ehkä meditatiivinen teos siihen sisältyvine ajatuksineen elämästä ja kuolemasta upposi niin hyvin newyorkilaisiin siksi, että takana olivat raastavat presidentinvaalit. On mahtavaa, jos taide voi antaa ihmisille jotain tällaisessa tilanteessa.

Kaiken lisäksi arvovaltainen klassisen musiikin julkaisu Musical America valitsi Mälkin vuoden 2017 kapellimestariksi. Tunnustus annettiin merkittävästä taiteellisesta annista amerikkalaisessa musiikkielämässä.

– Olen johtanut vuosien mittaan monia amerikkalaisia orkestereita, joten tämä on merkki siitä, että olen ollut tervetullut kuvioihin, hän sanoo.

New Yorkiin Mälkki ihastui jo ensi käynnillään. Hänestä kaupungissa on sykettä, joka pitää myös oman energiatason korkealla.

– Asiaan saattaa vaikuttaa se, että New Yorkissa yhdistyvät niin monet eri tekijät kuten taide, muoti, bisnes ja etniset ryhmät. Jotenkin ihmiset myös ottavat siellä rennosti, osaavat elää.

Omat työtavat iän myötä

Musiikki on aina vaikuttanut Susanna Mälkkiin vahvasti.

– Hyvä musiikki voi saada minut suorastaan euforiseen tilaan. On myös hienoa tuottaa itse sellaista.

Musiikki tuli Mälkin elämään varhain: hän soitti viulua jo ennen kouluikää. Myöhemmin instrumentiksi vaihtui sello. Mälkki valmistui vuonna 1995 sellistiksi Sibelius-Akatemiasta, mutta alkoi pian sen jälkeen opiskella siellä orkesterin johtamista. Hän suoritti kapellimestaridiplomin vuonna 2000.

Hyvä musiikki voi saada minut suorastaan euforiseen tilaan. On myös hienoa tuottaa itse sellaista.

Kapellimestari on keskeisessä asemassa musiikkiteoksen tulkitsemisessa. Mälkin mukaan riippuu teoksesta, miten paljon liikkumavaraa voi ottaa.

– Kapellimestari vaikuttaa aina orkesterin sointiin omalla energiallaan ja olemuksellaan. Johtajan vastuulla on erityisesti teoksen muodon ja tempon luominen. Yhteisen dynamiikan on löydyttävä, että kaikki toimii.

– Työssä pitää myös osata olla oma itsensä, sillä epäaito käytös aistitaan helposti. Työtapojen löytäminen voi viedä vuosia. Omat rutiinit ja oma olemus kirkastuvat yleensä iän myötä – kuten muutkin asiat elämässä, Mälkki selvittää.

Suomalaisen musiikinopetuksen kasvattia järkyttää se, että koulut eri puolilla maata ovat alkaneet luopua musiikkiluokista. Mälkki itse oli lapsena Vuosaaren ala-asteen musiikkiluokalla ja uskoo, että musiikki tekee kaikille lapsille hyvää ja auttaa myös muussa oppimisessa.

– Lapsethan rakastavat yhdessä laulamista ja soittamista. Se on kollektiivinen elämys, joka nostattaa henkeä.

– Kun toisaalta ylpeillään kansainvälisesti menestyneillä taiteilijoilla ja toisaalta pelätään suomalaisen kulttuurin puolesta, pitäisi nyt vahvistaa sitä, missä olemme hyviä.

Susanna Mälkki on työssään vaativa, mutta hän pyrkii ottamaan elämän vastaan sellaisena kuin se tulee.

Susanna Mälkki on työssään vaativa, mutta hän pyrkii ottamaan elämän vastaan sellaisena kuin se tulee.

Normaali arki tervetullutta

Susanna Mälkin alkuvuoteen on sisältynyt Helsingin kaupunginorkesterin konsertteja ja italialaisen Luca Francesconin uusi ooppera Pariisin oopperassa. Hän kokee työtahtinsa silti inhimilliseksi, ja pääseehän hän myös viettämään aikaa Pariisissa, jossa hän nykyään asuu vakituisesti.

Mälkki kertoo, että jossain vaiheessa oli hyvä tehdä irtiotto ja lähteä maailmalle.

– On tietenkin ollut haastavaa löytää paikkansa uudessa ympäristössä. Toisaalta työn tekeminen ulkomailla on avartanut maailmankuvaani monella tavalla.

Kaikki on hyvin silloin, kun ympärillä on läheisiä ihmisiä, pöydässä hyvää ruokaa ja jalassa kuivat sukat.

– Matkustaminen käy kuitenkin pidemmän päälle raskaaksi. Olen alkanut yhä enemmän kaivata normaalia arkea. Välillä on pakko levätä. Tämä työ vaatii latautumista, että kaikki onnistuu nappiin. Se on vähän samanlaista kuin huippu-urheilijalla.

Kun Susanna Mälkiltä kysyy, mistä hän saa voimaa työhönsä, hän miettii hetken ja vastaa:

– Saan voimaa elämästä, siihen liittyvistä iloista ja suruista. Olen työssäni vaativa, mutta elämän pyrin ottamaan vastaan sellaisena kuin se tulee.

– Kaikki on hyvin silloin, kun ympärillä on läheisiä ihmisiä, pöydässä hyvää ruokaa ja jalassa kuivat sukat. Aikuisethan ovat itse asiassa kuin lapset: hekin ovat tyytyväisiä, kun perusasiat ovat kunnossa.

Kuka?

Susanna Mälkki, 48, asuu Pariisissa. Toimii Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina.

Mitä?

Sai joulukuussa kiitosta johtamastaan Kaija Saariahon Kaukainen rakkaus -oopperasta New Yorkin Metropolitanissa. Johtaa 16.3. kantaesityksensä saavan Luca Francesconin teoksen Pariisin oopperassa. Työn alla Helsingin kaupunginorkesterin kanssa Musiikkitalossa 22.–23.3. kuultava Olivier Messiaenin Turangalîla-sinfonia. Aloittaa ensi syksynä Los Angeles Philharmonicin päävierailijana.

Motto?

"Elämä kantaa."

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Verneri Pohjola esittää Kaija Saariahon viimeiseksi jääneen sävellystyön – trumpettikonsertto Hush kuvaa säveltäjän tuntemuksia elämän rajallisuudesta

Hyvä elämä

“Meille syntyi hieno yhteys”, kertoo Verneri Pohjola yhteistyöstä kesäkuun alussa menehtyneen kansainvälisesti tunnetun säveltäjän kanssa. Trumpettikonsertto kuullaan elokuussa Helsingin juhlaviikoilla.






Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.