Zombi-apokalypsi ammentaa voodoosta ja kristinuskosta
Tartuntavaara. Zombeiksi sonnustautuneen kauhugenren ystävät kokoontuivat perinteiden mukaisesti Zombie walkiin toukokuun viimeisenä päivänä. Kulkue starttasi Ruttopuistosta vaeltaen reilun tunnin Helsingin ydinkeskustassa. Kuva: Maija Saari

Tartuntavaara. Zombeiksi sonnustautuneen kauhugenren ystävät kokoontuivat perinteiden mukaisesti Zombie walkiin toukokuun viimeisenä päivänä. Kulkue starttasi Ruttopuistosta vaeltaen reilun tunnin Helsingin ydinkeskustassa. Kuva: Maija Saari

Zombi-apokalypsi ammentaa voodoosta ja kristinuskosta

Zombeiksi sonnustautuneet kauhugenren harrastajat värittivät Helsingin katukuvaa. Suositun Walking Dead -sarjan lopunajallinen viritys on tutkija Jussi Sohlbergin mukaan kristillistä lainaa.

"It's all fun and games until someone gets bit!" – Kyse on vain hauskasta leikistä, kunnes joku joutuu purtavaksi!

Yhdennentoista vuosittaisen Zombie walkin Facebook-ryhmä kutsui zombifanit jälleen Helsingin Ruttopuistoon. Tapahtuman käsikirjoitus oli tuttuun tapaan yksinkertainen: eläviksi kuolleiksi sonnustautuneet ihmiset lähtivät porukalla keskustakävelylle ja "käyttäytyivät zombien tavoin", kuitenkaan purematta ketään.

Elämän ja kuoleman välimaastossa

"On inhimillistä nähdä juuri oma aika turmeltuneena ja pahana”, tutkija Jussi Sohlberg sanoo. Kuva: Jani Laukkanen.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija Jussi Sohlberg arvioi, että zombeihin liittyvän kauhugenren vetovoima perustuu teeman yleismaailmallisuuteen. Zombit sijoittuvat elämän ja kuoleman välimaastoon, joka on aina kiinnostanut ihmistä.

”Zombi on olento, joka sijoittuu tämän maailman ja tuonpuoleisen välille. Se on jollakin tavalla palannut todellisuuteen, mutta sijoittuu kuitenkin kahden maailman väliin”, Sohlberg sanoo.

Folkloresta televisioon

Zombihahmon alkuperä on Sohlbergin mukaan haitilaisessa folkloristisessa perinteessä. Alkuperäisissä zombitarinoissa ihminen muuttuu maagisten voodoo-rituaalien avulla ”eläväksi kuolleeksi”, joka on samalla kertaa kuollut ja elävä.

Zombien kaltaista hahmoa ovat käyttäneet muun muassa kirjailija Howard Phillips Lovecraft sekä Frankensteinin hirviön luonut Mary Shelley, jonka romaanissa magian tilalla on tieteellinen kokeilu. Zombeihin liittyvistä kauhuelokuvista Sohlberg mainitsee kolme klassikkoa: White Zombie -elokuvan (1932), Night of the Living Deadin (1968) ja The Evil Deadin (1981).

Lopun ajat uutta zombi-genressä

Viime vuosina zombeihin liittyvä populaarikulttuuri on ottanut vauhtia muun muassa Walking Dead -sarjakuvaan perustuvasta tv-sarjasta. Walking Dead on zombiapokalypsi, joka kertoo harvojen eloonjääneiden selviytymiskamppailusta zombien ja vihamielisten ihmisten kansoittamassa maailmassa.
 

Apokalyptinen kuvasto auttaa jäsentämään isoa kokonaisuutta ja antaa turvallisuuden tunnetta.”
- Jussi Sohlberg


Apokalyptinen maisema, jossa (amerikkalainen) yhteiskunta on romahtanut, ei Sohlbergin mukaan kuulu zombigenren varhaisiin teemoihin. Sen sijaan apokalyptiikka on kulttuurimme vanha perusjuonne, jonka juuret ovat juutalais-kristillisessä perinteessä.

Viimeisiä aikoja elettiin jo antiikissa

Toisella vuosisadalla eKr. syntynyt apokalyptinen kirjallisuus kuvaa maailmanhistorian jakautumista eri aikakausiin ja ennustaa viimeisiä tapahtumia. Vanhassa testamentissa apokalyptiikkaa edustaa Danielin kirja ja Uuden testamentin puolella Ilmestyskirja.

Lukemattomat kristittyjen sukupolvet ovat samastuneet näköalaan, jossa "tämä sukupolvi" elää erityisellä tavalla lopun aikoja. Usein apokalyptiikkaan liittyy näkemys yhteiskunnan moraalisesta rappeutumisesta ja tulevasta uudesta maailmanjärjestyksestä, jossa tosiuskovat joutuvat ahdinkoon.

”Yhteiskunnan kasvava rappio ja hajoaminen olivat kristillisen apokalyptiikan perusteemoja jo myöhäisantiikissa ja keskiajalla. On inhimillistä nähdä juuri oma aika turmeltuneena ja pahana”, Sohlberg sanoo.

Turvallisuutta tuhon kuvista

Nykyään lopun odotus on Sohlbergin mukaan pinnalla karismaattisessa kristillisyydessä ja amerikkalaisessa evankelikaalisessa perinteessä. Yhteiskunnalliset kriisit ruokkivat sekä uskonnollista että viihdeteollisuuden viljelemää apokalyptista kuvastoa.

Walking Dead -sarjassa selviytyjien joukko onkin eräänlainen seurakunta. Siltaa kristinuskon suuntaan luo muun muassa Hershel Greenin hahmo, joka on harras kristitty.

”Apokalyptinen kuvasto auttaa jäsentämään isoa kokonaisuutta ja antaa turvallisuuden tunnetta. Siinä ihminen on mullistusten keskelläkin viime kädessä turvassa, koska hän kuuluu Jumalan valittujen joukkoon”, Sohlberg sanoo.

Katso Kotimaa24.fi:n video Zombie walkista sekä kappalainen Jussi Koiviston ohjeet zombin tunnistamiseen: 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi