null Yläkoululainen Jesse Konttinen: ”Ryhmäyttämispäivästä on oikeasti hyötyä” – Seiskaluokkalaisia autetaan kotiutumaan uuteen luokkaan

Yläkoululainen Jesse Konttinen: ”Ryhmäyttämispäivästä on oikeasti hyötyä” – Seiskaluokkalaisia autetaan kotiutumaan uuteen luokkaan

Hämeenkylän koulu järjesti yhdessä seurakunnan ja nuorisotoimen kanssa ryhmäyttämispäivän seiskaluokkalaisille. ”Nuorten hyvinvointi on meidän prioriteetti numero yksi”, sanoo apulaisrehtori Jukka Väisänen.

On uuden lukuvuoden toinen koulupäivä.

Pari bussilastillista tuoreita seitsemäsluokkalaisia Hämeenkylän koulusta Vantaalta on tuotu Velskolan leirikeskukseen Espooseen viettämään ryhmäyttämispäivää.

Matkassa on myös valmistava luokka, jolla opiskelevat juuri maahan saapuneet yläkouluikäiset oppilaat. Tänä vuonna seitsemännen luokan aloitti Hämeenkylän koulussa 178 oppilasta, joista 85 on tänään mukana Velskolassa.

Kotitalousopettaja ja 7C:n luokanvalvoja Enni Kuokkanen sekä hänen uudet suojattinsa ovat kerääntyneet väljään rinkiin suorittamaan ryhmäyttämispäivän ensimmäistä rastia.

Hämeenkylän koulu, seurakunta ja nuorisotoimi järjestivät seiskaluokkalaisille ryhmäyttämispäivän Velskolan leirikeskuksessa Espoossa.

Hämeenkylän koulu, seurakunta ja nuorisotoimi järjestivät seiskaluokkalaisille ryhmäyttämispäivän Velskolan leirikeskuksessa Espoossa.

Jokainen piirissä oleva kertoo vuorollaan oman nimensä ja yhden asian, josta pitää erityisen paljon.

Matias tykkää nukkumisesta, Elias nyrkkeilemisestä, Emma futiksesta, Tanja koirista.

Ryhmä poikia tekee välillä vierustovereilleen jäynää. Muuten piirissä vallitsee melko vaitonainen tunnelma.

Nimikierroksen jälkeen ryhmä siirtyy parijonoon kilpailemaan siitä, kuka nappaa ilmaan heitetyn hiekkapussin nopeimmin. 

Ryhmäyttämispäivän järjestäjinä toimivat Hämeenkylän koulu yhdessä seurakunnan ja nuorisotoimen kanssa.

– On nuorten arvostamista, että koulun alussa on tällainen päivä, jossa nuori voi tuntea kuuluvansa uuteen kivaa porukkaan, Hämeenkylän koulun apulaisrehtori Jukka Väisänen sanoo.

Hämeenkylän koulun apulaisrehtori Jukka Väisäsen mielestä ryhmäyttämispäivä luo turvallisuuden tunnetta ja nostattaa yhteishenkeä.

Hämeenkylän koulun apulaisrehtori Jukka Väisäsen mielestä ryhmäyttämispäivä luo turvallisuuden tunnetta ja nostattaa yhteishenkeä.

Nuorille ryhmään kuulumisella on suuri merkitys hänen itsetuntonsa, identiteettinsä ja koulutyöskentelynsä kannalta.

– Täällä keskitytään koko päivä siihen, että tutustutaan luokkakavereihin ja koulun aikuisiin. Tämä luo turvallisuuden tunnetta ja nostattaa yhteistä henkeä.

Yksi päivä ei tietenkään riitä ryhmäyttämiseen. Työ jatkuu myöhemmin muun luokanvalvojien johdolla viikoittaisilla tunneilla, joilla opetellaan muun muassa vuorovaikutustaitoja.

Yhteistyötä Hämeenkylän seurakunnan kanssa koulu on tehnyt nykymuodossaan vuodesta 2016 lähtien. Joka vuosi ryhmäyttämistapoja kehitetään ja muutetaan toimivampaan suuntaan yhteistyössä myös nuorisotoimen kanssa.

– Nuorten hyvinvointi on meidän kaikkien prioriteetti numero yksi, Väisänen summaa. 

”On aina mukavaa nähdä kaikki uudet oppilaat, ja onhan se siistiä, jos luokka alkaa puhaltaa yhteen hiileen”, Hämeenkylän seurakunnan nuorisotyönohjaaja Tuula Vanhanen sanoo.

”On aina mukavaa nähdä kaikki uudet oppilaat, ja onhan se siistiä, jos luokka alkaa puhaltaa yhteen hiileen”, Hämeenkylän seurakunnan nuorisotyönohjaaja Tuula Vanhanen sanoo.

Ninni Mäkilä siirtyi Hämeenkylän koulun seitsemännelle luokalle Rajatorpan alakoulusta. Mäkilä on innoissaan koulun aloituksesta, koska kaipasi kesän aikana kouluvuoden tuomia arkirutiineita.

Alakoulusta tutut kaverit menivät uudessa koulussa eri luokille, mutta ensimmäisenä päivänä Mäkilä sai heistä turvaa välitunneilla. Omalta luokalta ei ole vielä ehtinyt löytyä kavereita.

– Minusta tuntui ekana päivänä, että kaikki tunsivat jo toisensa. Luokassa on ainakin yksi ystävällisen näköinen tyttö, Mäkilä kertoo.

Seiskaluokkalainen Ninni Mäkilä pitää rutiineista, joita kouluarki tuo tullessaan.

Seiskaluokkalainen Ninni Mäkilä pitää rutiineista, joita kouluarki tuo tullessaan.

Vielä kesälomalla Elias Jokinen jännitti seitsemännen luokan aloitusta. Ensimmäisenä koulupäivänä olo oli kuitenkin valmis ja odottava. Jokinen siirtyi yläkouluun Pähkinärinteen koulusta.

Velskolan ryhmäyttämispäivässä on ollut hänen mielestään mukavaa. Kaikkein kivointa ovat olleet ryhmäleikit.  

– En yleensä uskalla itse mennä juttelemaan kenellekään. Täällä olen mennyt joidenkin viereen ja he ovat alkaneet jutella minulle, Jokinen kertoo.

Seiskaluokan aloitus jännitti kesälomalla Elias Jokista, mutta kun koulu alkoi, hän oli innoissaan.

Seiskaluokan aloitus jännitti kesälomalla Elias Jokista, mutta kun koulu alkoi, hän oli innoissaan.

Ohjelman ryhmäyttämispäivään ovat suunnitelleet Hämeenkylän koulun oppilaskunnan nuoret ja tukioppilaat.

Leikit ja pelit on pyritty valitsemaan niin, että arimmatkin nuoret uskaltautuisivat mukaan. On tärkeää, että jokainen saa olla mukana omana itsenään, eikä leikkeihin ole pakko osallistua, joskin siihen rohkaistaan.

Yhdeksäsluokkalainen Jesse Konttinen leikitti Velskolassa seiskaluokkalaisia.

Yhdeksäsluokkalainen Jesse Konttinen leikitti Velskolassa seiskaluokkalaisia.

Ensimmäisellä rastilla leikittäjänä toimii oppilaskunnan hallitukseen kuuluva yhdeksäsluokkalainen Jesse Konttinen. Hän on järjestämässä ryhmäyttämistä jo toista kertaa.

– Ryhmäyttämispäivästä on oikeasti hyötyä. Itse en seiskan alussa tuntenut kauheasti ihmisiä. Tutustuin täällä uusiin tyyppeihin, ja he ovat minun tämänhetkisiä kavereitani, Konttinen kertoo.

Ensimmäisellä rastilla 7C -luokalla menee noin tunti. Lopuksi jokainen nuori saa varmuuden vuoksi nimiteipin rintaansa.

Matkalla toiselle rastille porukasta kuuluu puheensorinaa ja naurua.

Tuore seiskaluokkalainen Veeti Suojanen toivoi löytävänsä kavereita ryhmäyttämispäivästä.

Tuore seiskaluokkalainen Veeti Suojanen toivoi löytävänsä kavereita ryhmäyttämispäivästä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: