null Espoossa järjestetään e-urheilutapahtuma, jota seurasi viime vuonna 33 miljoonaa ihmistä – ”E-urheilu vaatii samoja ominaisuuksia kuin huippu-urheilu”

E-urheilun ystävät kokoontuvat Espooseen kolmatta kertaa lokakuun puolivälissä. ”Yleisö suhtautuu harrastukseensa intohimoisesti”, Olli-Pekka Villa kertoo.

E-urheilun ystävät kokoontuvat Espooseen kolmatta kertaa lokakuun puolivälissä. ”Yleisö suhtautuu harrastukseensa intohimoisesti”, Olli-Pekka Villa kertoo.

Ajankohtaista

Espoossa järjestetään e-urheilutapahtuma, jota seurasi viime vuonna 33 miljoonaa ihmistä – ”E-urheilu vaatii samoja ominaisuuksia kuin huippu-urheilu”

Ilman hyvää fyysistä kuntoa ei pärjää e-urheilussakaan, kertoo Elisan e-urheiluliiketoiminnan johtaja Olli-Pekka Villa.

1. E-urheilutapahtuma Elisa Masters Espoo järjestetään Metro Areenalla kolmatta kertaa 16.–20. lokakuuta. Paikalle odotetaan noin 8 000 katsojaa, ja lisäksi tapahtumaa seurataan netin välityksellä. Elisan e-urheiluliiketoiminnan johtaja Olli-Pekka Villa, millainen yleisölaji on kyseessä?

– E-urheilutapahtumien yleisö on pääasiassa nuoria aikuisia. Noin 90 prosenttia heistä on miehiä, mutta naisten osuus on kasvanut koko ajan. Toivomme, että naisia tulee lisää lajin pariin. Kohderyhmä on siitä mielenkiintoinen, että se ei kuluta perinteistä mediaa. E-urheilun seuraajat käyttävät mainoksen­esto-ohjelmia, mutta heidät tavoitetaan tekemällä mielenkiintoista sisältöä ja olemalla siellä, missä he ovat.

– Tunnelma katsomossa on ollut tosi hyvä, erityisesti lauantaisin halli on ollut täynnä. Jonkin ­verran katsojia tulee paikan päälle myös ulko­mailta. Katsomossa pidetään ääntä ja osalla on mukanaan kannustusplakaatteja. Yleisö suhtautuu harrastukseensa intohimoisesti. Aiemmin pelaaminen on ollut tabu, mutta asenteet ovat muuttumassa ja ihmiset uskaltavat tulla kannustamaan omaa joukkuettaan. Netin välityksellä tapahtumaa seurasi viimeksi 33 miljoonaa uniikkia katselijaa, joista suurin osa oli Etelä-Amerikasta, sillä kisaamassa ollut brasilialainen joukkue voitti.

2. Palkinto voittajajoukkueelle on 100 000 dollaria. Millaista harjoittelua ja millaisia ominaisuuksia voitto vaatii?

– E-urheilu vaatii samoja ominaisuuksia kuin huippu-urheilu yleensäkin. Pitkäjänteistä työtä, sitoutumista, motivaatiota, harjoittelua, hyvää fyysistä kuntoa, strategista ajattelua ja tiimityöskentelyä. Ilman fyysistä kuntoa ei jaksa istua paikallaan ja keskittyä. Ulkomaisilla huippujoukkueilla on myös fysiikkavalmentajat, jotka pitävät huolta siitä, että pelaajat syövät hyvin, liikkuvat ja käyvät ulkona pelien välissä, jotta jaksavat keskittyä peliin.

E-urheilutapahtumia seurataan netin välityksellä ympäri maailman. Viimeksi katsojia oli erityisesti Etelä-Amerikasta. 

E-urheilutapahtumia seurataan netin välityksellä ympäri maailman. Viimeksi katsojia oli erityisesti Etelä-Amerikasta. 

3. Moni suomalaisnuori haaveilee urasta pelaamisen parissa. Toisaalta kodeissa käydään keskustelua pelaamiseen käytettävästä ajasta. Millaisia terveisiä haluaisit lähettää koteihin?

– Pelaaminen on oikein tehtynä hyvä asia. Yhteisöjen kautta oppii sosiaalisia taitoja, tiimityöskentelytaitoa, keskittymiskykyä, strategisia taitoja ja asioiden ajattelemista myös toisen kannalta. Pitää vain muistaa, että pelaamiselle pitää olla vastapainoa. En lähtisi rajoittamaan pelaamista, mutta yrittäisin saada sen rinnalle vastapainoa, liikuntaa ja urheilua.

4. Elisa Masters Espoo -tapahtumassa kilpaillaan Counter Strike -pelissä. Millainen peli on kyseessä ja miksi juuri tämä peli?

– Se on taktinen joukkuepeli, jossa on myös ammuskelua mukana. Peli on ollut kautta aikain suosituin suomalaisten parissa. Sitä katsotaan paljon ja sen ympärille on kehittynyt oma yhteisö. Se on meidän näkökulmastamme viihdyttävin e-urheilun muoto ja siksi siihen halutaan panostaa.

5. Mikä sinulle on pyhää?

– Pyhää on oma perhe, johon kuuluvat vaimo, poika ja koira, rodultaan tanskalais-ruotsalainen pihakoira.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.