null Gurun opissa: Valitse rukoussana ja lausu sitä hiljaa mielessäsi 20 minuuttia

Hengellisyys

Gurun opissa: Valitse rukoussana ja lausu sitä hiljaa mielessäsi 20 minuuttia

Meditatiivisessa rukouksessa ei ole kyse rukoussanan merkityksen miettimisestä, vaan sen rauhallisesta toistamisesta, neuvoo benediktiinimunkki John Main.

”Meditaatiossa olemme kaikki vasta-alkajia”, kirjoittaa benediktiinimunkki John Main, joka on yksi modernin ajan vaikuttavimpia kristillisen meditaation opettajia.

Hän luotti syvään, yksinkertaiseen rukoukseen, jossa tarvitaan vähän sanoja. Hän kutsui sitä myös meditaatioksi.

Main muistuttaa, että meidän ei niinkään tule puhua Jumalalle kuin kuunnella häntä. Siksi on tärkeää, että opettelemme olemaan vaiti ja avaamaan korvamme. Siinä olemme aina aloittelijoita, koska meidän on niin vaikea olla hiljaa.

Ensikosketuksen yksinkertaiseen rukoukseen John Main sai ollessaan diplomaattitehtävissä Kaukoidässä, nykyisen Malesian alueella. Hän oli 30-vuotias, kun tapasi siellä hindumestarin, josta huokuva rauha teki häneen vaikutuksen.

Main kysyi tältä, voisiko hän kristittynä oppia meditoimaan. Tämä vakuutti, että meditointi tekisi Mainista entistä syvemmin kristityn.

Main tunsi palanneensa kotiin. Kielletty rukouskäytäntö löytyi varhaisista kristillisistä opetuksista.

Hindumestari kertoi meditaation tarkoituksen olevan, että ihminen tulee tietoiseksi Hengen läsnäolosta itsessään ja koko universumissa lausumalla yhtä sanaa. Puolentoista vuoden ajan miehet tapasivat kerran viikossa. Mainin oli määrä meditoida puolen tunnin ajan aamuin illoin.

Menetelmä oli yksinkertainen. Main sai opettajaltaan rukoussanan, mantran, jota hänen tuli toistaa hiljaa mielessään. Kun Main kysyi, mitä ja milloin tapahtuisi jotain, hän sai vain ohjeen: ”Toista vain mantraasi.” Kun sana alkaisi vähitellen soida hänen sisällään, se loisi yhteyden hänen ja kaiken muun välille.

Palattuaan Eurooppaan John Main hakeutui kristilliseen benediktiiniluostariin. Siellä hän ei saanut kuitenkaan harjoittaa Kaukoidässä oppimaansa rukousta, sillä hänen noviisimestarinsa piti sitä arveluttavana ja suorastaan vaarallisena uutuutena.

Sitten Main luki 300-luvulla eläneen munkki Cassianuksen kirjoituksia, joissa tämä kertoo Egyptin erämaaisiltä saamastaan rukousohjeesta. Kun Cassianus oli kysynyt näiltä, miten voisi pysäyttää rukouksen aikana laukkaavat ajatuksensa, hän oli saanut kehotuksen toistaa mielessään psalmin säettä: ”Jumala, pelasta minut, Herra, riennä avukseni.”

Main tunsi palanneensa kotiin. Kielletty rukouskäytäntö löytyi varhaisista kristillisistä opetuksista.

Main muisti Raamatun kertomuksen, jossa Jeesus kiitti publikaanin yksinkertaista rukousta: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.” Samaa juurta on itäisessä kristillisyydessä harjoitettu sydämen rukous, jossa toistetaan pyyntöä ”Herra Jeesus Kristus, armahda meitä”. Myös Jeesuksen opettama Isä meidän -rukous koostuu lyhyistä rukoussäkeistä.

Et niinkään itse puhu Jumalalle, vaan asetut kuuntelemaan.

Oman rukoussanansa John Main löysi vanhan kristillisen liturgian arameankielisestä sanasta maranata. Main näki, että tuo sana sopi kenelle tahansa, joka tahtoi kokea Jumalan läsnäolon elämässään ja oppia meditatiivisen rukouksen.

Maranata on suomeksi ”Tule Herra Jeesus”. Meditatiivisessa rukouksessa ei kuitenkaan ole kyse rukoussanan merkityksen miettimisestä, vaan sen rauhallisesta toistamisesta. Se on paras tapa rauhoittua ja löytää lepo Jumalassa, Main opettaa.

Et niinkään itse puhu Jumalalle, vaan asetut kuuntelemaan. Et tee mitään, vaan annat ajatusten mennä. Rukoussana vain soi sinussa. Olet yhtä Kristuksen kanssa, yhtä Jumalan kanssa ja yhtä toisten ihmisten kanssa.

Ohjaajana John Main

Irlantilaisesta John Mainista (1926–1982) tuli benediktiinimunkki 1960-luvulla Lontoossa.

Olleessaan työkomennuksella Kaukoidässä Main oli kiinnostunut yhden sanan meditaatiosta ja harjoittanut sitä hindumestarin opastamana. Saman yksinkertaisen rukoustavan hän löysi kristillisestä perinteestä.

Main perusti oman luostarin ja Kristillisen meditaation keskuksen (The World Community for Christian Meditation) Montrealiin. Hänen innoittamiaan kristillisiä meditaatioryhmiä on yli sadassa maassa, myös Suomessa. Kristillisen meditaation keskusta johtaa nykyään Mainin työtoveri Laurence Freeman.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.