null Harras hetki: Uutisankkuri Ripsa Koskinen-Papunen jäi koukkuun endorfiineihin, joita keho vapauttaa juostessa

Ripsa Koskinen-Papunen on lenkiltä palattuaan energisempi ja jaksaa taas paremmin.

Ripsa Koskinen-Papunen on lenkiltä palattuaan energisempi ja jaksaa taas paremmin.

Harras hetki: Uutisankkuri Ripsa Koskinen-Papunen jäi koukkuun endorfiineihin, joita keho vapauttaa juostessa

Uutisankkuri on huomannut, että juoksulenkki talvisessa luonnossa kirkastaa ajattelua.

Ripsa Koskinen-Papunen lähtee juoksu- tai kävelylenkille 3–4 kertaa viikossa. Lenkkeilyssä on hänestä se hyvä puoli, että sitä voi harrastaa ilman tarkkaa aikataulua. Hänelle paras aika lenkkeilyyn on aamulla tai päivällä.

Koskinen-Papunen juoksee tai kävelee useimmiten merenrantoja pitkin. Hän nauttii siitä, kun näkee kauas ja voi seurata vuodenaikojen ­vaihtelua.

Liikkeelle lähtiessään hän ei aina tiedä, onko edessä juoksu- vai kävelylenkki. Alussa pitää kuulostella, mitä keho sillä hetkellä tarvitsee. Myös matkan pituus vaihtelee kehon tuntemusten mukaan.

Talvella Koskinen Papunen saattaa harrastaa liikuntaa jopa 15 pakkasasteessa. Silloin on tärkeää, että päällä on mukavat ja sopivan lämpimät vaatteet ja liukkaalla kelillä jalassa nasta­lenkkarit.

Lenkkeily ei ole suoritus vaan arjen koitoksista palauttava hetki.

Lenkkeily ei ole Ripsa Koskinen-Papuselle suoritus vaan arjen koitoksista palauttava harrastus. Varsinkin juostessa kehossa vapautuu mielihyvähormoneja, endorfiineja, joiden tuomaan hyvään oloon hän on jäänyt koukkuun. Lenkiltä palatessaan hän on energisempi kuin lähtiessään ja jaksaa taas paremmin.

Koskinen-Papunen on huomannut, että lenkkeily myös kirkastaa ajattelua. Moni pulma on ratkennut lenkin aikana. Tutkimustenkin mukaan liikkuminen tekee hyvää aivoille ja muistille.

Koskinen-Papunen lenkkeilee enimmäkseen yksin. Hänelle on tärkeää saada olla rauhassa omien ajatustensa kanssa. Puolison tai ystävän kävelyseuralla on toisenlainen virkistävä vaikutus. Korona-aikana hän on sopinut ystäviensä kanssa kävelytreffejä, joilla seurustellaan ­puhelimitse.

Saunassa käynnin liittäminen lenkkeilyyn on Ripsa Koskinen-Papusen mielestä mitä mahtavin yhdistelmä. Saunominen myös tunnetusti vähentää stressiä ja lisää vastustuskykyä. Hänestä parasta saunominen on kesämökillä.

Useimmiten Koskinen-Papunen saunoo miehensä kanssa, mutta välillä myös ystäväporukalla. Saunan lauteilla saatetaan käydä hyvinkin antoisia ja syvällisiä keskusteluja.

Koskinen-Papusesta on ylipäätään rentouttavaa viettää aikaa perheen ja ystävien seurassa. Läheiset ihmissuhteet ovat hänelle kaiken perusta, ja ne lisäävät hyvinvointia ja onnellisuutta.

Ripsa Koskinen-­Papunen, 53, on Helsingissä asuva MTV Uutisten pitkäaikainen uutis­ankkuri. Hän on kouluttautunut myös personal traineriksi ja hyvinvointivalmentajaksi.

Koskinen-Papusen ensimmäinen ­kirja, Ripsaus ­parempaa elämää, ilmestyi Tammen kustantamana tammikuussa. Kirja sisältää yksinkertaisia vinkkejä hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi