Hyvää pyhää: Armollisuus avaa tien tulevaisuuteen
Kun mielesi tekee lähteä moraalisille ristiretkille, muista, ettei kukaan meistä ole synnitön.
Jeesuksen elämässä on lyhyt vaihe, jossa Johanneksen evankeliumin mukaan toistuvat tietyt rutiinit. Päivisin hän opettaa Jerusalemin temppelissä. Yöksi hän vetäytyy kaupungin ulkopuolelle Öljymäelle. Hänen vastustajansa etsivät syytä voidakseen pidättää hänet.
Tilaisuus tähän tulee yhtenä aamuna Jeesuksen opettaessa temppelissä. Väkeä on koolla paljon. Lainopettajat ja fariseukset tuovat miesjoukolla Jeesuksen eteen naisen, joka on saatu kiinni aviorikoksesta. Tekoon tarvitaan kaksi, mutta miehestä ei puhuta mitään. Hänet on päästetty menemään. Vain nainen tuodaan julkisesti häväistäväksi.
Noille miehille nainen on vain välikappale heidän omassa pelissään. He koettavat naisen avulla saada Jeesuksen ansaan. Naisella ei ole nimeä eikä persoonaa. Hän on vain ”tämä nainen”, ja kyse on vain siitä, mitä ”tällaisille” tehdään.
Jeesus on pattitilanteessa: Jos hän osoittaisi myötätuntoa naiselle, hän asettuisi Mooseksen käskyjä ja lakia vastaan. Jos hän asettuisi lynkkaustuomion kannalle, hänen uskottavuutensa publikaanien ja syntisten ystävänä olisi mennyttä. Miten hän silloin voisi kutsua yhteyteensä köyhiä ja osattomia?
Jeesus ei ala pelata valtapeliä. Hän kumartuu ja alkaa kirjoitella sormellaan maahan. Jää avoimeksi, mitä hän piirsi tai kirjoitti. Eikä sillä edes ole väliä. Tuo symbolinen teko rikkoo rakennetun peliasetelman. Nyt haastettuina ovatkin naisen syyttäjät. Hermostuneille miehille Jeesus toteaa: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Jeesus alkaa kirjoittaa uudelleen maahan. Omantunnon pistoksen saaneet miehet lähtevät tiehensä.
Paikalle jäävät vain Jeesus ja nainen. Jeesus ei mitätöi naisen tekoa, mutta ei myöskään tuomitse häntä. Armollisuus, jossa Jeesuksen omakin elämä on pelissä, avaa tien tulevaisuuteen. Se on avoin: ”Mene, äläkä enää tee syntiä.”
Kukaan meistä ei ole synnitön. Jo sen näkeminen hillitsee meitä lähtemästä moraalisille ristiretkille. Jos Jumala on armahtanut meidät, miten muuten voisimme toimia toisiamme kohtaan.
Rukous
Aina, kun minun tekisi mieli tuomita toisia,
muistuta minua, kuka minut tuomitsee –
ja armahtaa.
Aina, kun minun tekisi mieli luetella toisten rikkeitä,
näytä minulle omat rikkeeni.
Aina, kun syydän solvauksia,
näytä missä vaarassa itse olen.
Aina, kun avaan suuni arvosteluun,
muistuta minua, Jeesus, siitä, miten sinä vaikenit.
Armahda sinä minua.
5.7.
Tämän pyhän aiheena kirkoissa on Armahtakaa. Päivän evankeliumitekstissä (Joh. 8:2–11) Jeesus armahtaa aviorikoksesta tavatun naisen.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Hyvää pyhää: Rakkauden laki vaatii ja vapauttaa
HengellisyysRakkautta on suhtautua maalliseen hyvään kiittäen ja ilman omistamisen pakkoa.