null Jaakko Simola tanssii Temppeliaukion kirkon "scifi-kupolin" alla

Koreografi Ismo-Pekka Heikinheimo seuraa Jaakko Simolan ja Jouko Kyhälän työskentelyä esityksen toisessa ennakossa.

Koreografi Ismo-Pekka Heikinheimo seuraa Jaakko Simolan ja Jouko Kyhälän työskentelyä esityksen toisessa ennakossa.

Ajankohtaista

Jaakko Simola tanssii Temppeliaukion kirkon "scifi-kupolin" alla

Poikkitaiteellinen teos yllättää kirkossa piipahtajat.

On rauhallinen iltapäivä Temppeliaukion kirkossa. Turistit vaeltavat sisään ja ulos. Kattoikkunasta lankeava valo raidoittaa betonilattian. Mutta mitä nyt? Salissa kaikuva musiikki kuulostaa erikoiselta. Pieni vahvistin vyötäisillään liikkuva mies soittaa huuliharppua, laulaa, käyttää ääntään instrumenttina välillä jopa möristen.

Toinen mies tanssii kirkon etuosassa syvän keskittyneesti. Hän nojautuu jykevään kallioseinään, puolipolvistuu alttarille, ojentautuu alttarille vieville porrasaskelmille. Välillä liikekieli ilmaisee ihmisen hämmennystä, toisena hetkenä katsojan silmissä vilahtaa ristiinnaulitun asento. Muusikko ei päästä tanssijaa silmistään, vaikka molemmat liikkuvat kirkkosalissa välillä kaukanakin toisistaan.

Esitys vangitsee yhä useamman turistin mielenkiinnon. Kännykkäkamerat räpsyvät ja esitys tallentuu matkamuistoksi videoklippeihin.

Toista video

Tämä on Ismo Dance Companyn tuottama poikkitaiteellinen teos Anybody's Architecture. Koreografian on tehnyt Ismo-Pekka Heikinheimo, tanssija on Jaakko Simola ja muusikko on Jouko Kyhälä. Arkkitehtuurin asiantuntijana on toiminut Simon Le Roux.

Kyseessä on viiden teoksen sarja, jossa taidetanssi, arkkitehtuuri ja elävä musiikki kohtaavat. Ensimmäinen osa nähtiin Hernesaaren Rannan Löyly-ravintolassa, ja Temppeliaukion kirkko on sarjan toinen paikka.

– Tässä teoksessa tutkimme, onko sellaista kuin anybody's architecture, kenen tahansa arkkitehtuuria. Mitä se tarkoittaa, mitä tilassa tapahtuu, kuinka siellä toimitaan? Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelema Temppeliaukion kirkkohan on Suomen suosituin arkkitehtuurinähtävyys, Heikinheimo avaa teosta.

Suunnitteluvaiheessa hän ja Jaakko Simola ottivat ensin kirkkotilan haltuunsa tanssimalla ja aistimalla sitä. Kuparinen kattokupoli, luonnonvalo ja kallioseinät, joista sateella valuu vesi, ovat kirkon ainutlaatuisia elementtejä. Keskellä kaupunkiakin sakraalissa tilassa aistii luontomystiikkaa.

– Seuraavaksi menimme tanssistudioon ja tanssimme toisillemme näitä kokemuksia. Vasta sitten puhuimme niistä.

Koreografi Heikinheimo loi teoksen kohtaukset ja rakenteen. Muusikko Jouko Kyhälä tuli mukaan vasta kuluvalla viikolla.

– Musiikki on kokonaan improvisoitua ja elävää. Pohjana ovat omat havaintoni Jaakon tanssista, sanoo Kyhälä ja näyttää pientä soitintaan, ikivanhaa munniharppua.

Taskusta löytyy myös huuliharppu – Kyhälä muun muassa opettaa huuliharpun soittoa Sibelius-Akatemiassa – ja urkujakin hän soittaa muhkeasti.

– Minulle on iso tehtävä kokea tämä kirkkotila uudelleen, tanssijana, sanoo aikanaan Töölössä asunut Jaakko Simola. Kirkossa hän on kyllä tanssinut ennenkin, osana messua nykyisen kotipaikkansa Pälkäneen kirkossa.

Jaakko Simola tanssii Anybody's Architecture -teoksessa. Jouko Kyhälä improvisoi säestystä. Esityksen kolmas osapuoli on Temppeliaukion kirkko.

Jaakko Simola tanssii Anybody's Architecture -teoksessa. Jouko Kyhälä improvisoi säestystä. Esityksen kolmas osapuoli on Temppeliaukion kirkko.

Ismo-Pekka Heikinheimolle Temppeliaukion kirkko on rakas paikka. Se teki vaikutuksen häneen jo 1970-luvulla, kun äiti toi hänet kirkkoon. 1980-luvun alussa, kun Heikinheimo oli lähdössä vaihto-oppilaaksi Itävaltaan, lähtöseremonia pidettiin siellä. Sen jälkeen hän on käynyt kirkossa konserteissa, kuten Jouko Kyhäläkin.

Esityksen seuraaminen vaatii keskittymistä, kun tilassa tullaan ja mennään. Kulkeminen kuuluu asiaan.

– Tavoitteena on saada ihmiset kiinnittymään hetkeksi itseensä ja tilaan, tarjota keskittymisen hetki. Emme protestoi kirkkoa vastaan instituutiona, Heikinheimo kiteyttää.

Teosta ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Helsingin kulttuurikeskus.

 

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Temppeliaukion kirkolla on Espoossa samojen arkkitehtien suunnittelema serkku, jota turistit eivät ole vielä löytäneet

Hengellisyys

Jos Temppeliaukion kirkon arkkitehtuuri on tehnyt vaikutuksen, Espoossa piileksii iloinen yllätys. Espoonlahden kirkko on samojen arkkitehtiveljesten käsialaa ja vähintään helsinkiläiskirkon serkku.






Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.