Uusi Amos Rex on Helsingin maanalainen ihme
Amos Rexin rakentajat ovat halunneet luoda elävää kaupunkikulttuuria, ja olisi outoa, jos se ei upeissa tiloissa Helsingin ytimessä onnistuisi.
Ei tarvitse olla kummoisilla ennustajanlahjoilla varustettu nähdäkseen, että nyt Helsinki on saanut uuden yleisömagneetin. Tänään 30. elokuuta avatussa Amos Rexissä kiinnostavat niin maan alle Lasipalatsin aukiolle rakennetut museotilat kuin helposti lähestyttävä, spektaakkelimainen avajaisnäyttely. Ensimmäinen ihmetyksen huokaus saattaa päästä jo heti sisäänkäynnissä – sellaiseen menneen maailman loistoon Lasipalatsin aula ja Bio Rex lämpiöineen on remontoitu. Lisää saa huokailla, kun astelee portaita alas uudisosan valossa kylpevään aulaan.
Suomenruotsalaisen Föreningen Konstsamfundet -yhdistyksen rahoittamaa Amos Rex -taidemuseota alettiin puuhata noin viisi vuotta sitten. Varsinainen rakennustyö vei kaksi ja puoli vuotta. Hanke maksoi noin 50 miljoonaa euroa.
Uudisosan on suunnitellut arkkitehtitoimisto JKMM pääsuunnittelijanaan Asmo Jaaksi. Jaaksi kertoo, että museohankkeen tavoitteena on ollut elävän kaupunkikulttuurin rakentaminen. Samalla Amos Rexissä yhdistyy kolmen eri vuosisadan arkkitehtuuri. Paikalla on aiemmin ollut 1800-luvulla rakennettu ja sisällissodassa tuhoutunut Turun kasarmi. Siitä on edelleen jäljellä aukion toisella laidalla oleva talousrakennus, joka toimi pitkään linja-autoasemana. Funktionalismia edustava Lasipalatsi puolestaan on rakennettu 1930-luvulla.
Avajaisnäyttelyssä astutaan sisään teosten maailmoihin
Museonjohtaja Kai Kartion mukaan visuaalinen kulttuuri ja kuvataide elävät juuri nyt murrosvaihetta.
– Kukaan ei tiedä, mitä näyttelyitä näihin tiloihin halutaan kymmenen vuoden päästä. Perinteiset taidemuodot varmasti jatkavat elämäänsä, mutta niiden rinnalle tulee uusia muotoja, joita emme vielä voi aavistaa.
Avajaisnäyttelyn tekijäksi valikoitui japanilainen teamLab-kollektiivi, joka teoksissaan käyttää pitkälle kehitettyä laserteknologiaa. Kai Kartio kehottaa unohtamaan kömpelöt laitteet, joiden avulla virtuaalitodellisuutta on tähän saakka tuotu käyttäjien ulottuville. Monet teamLabin teoksista ovat niin kutsuttuja immersiivisiä projektioita, maailmoja, joihin katsoja pääsee astumaan sisään.
Katsojan sijasta kannattaisi ehkä puhua kokijasta, sillä myös äänimaisema ja tilassa oleminen ja liikkuminen ovat osa taide-elämystä. Osaan teoksista kokijat voivat itse vaikuttaa. Värikkäässä, sadunomaisessa Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn -teoksessa seinistä versoo kukkia ja eläimet syntyvät, katoavat ja kuolevat sen mukaan, miten kävijät tilassa toimivat. Kävijät voivat myös värittää kukkia ja eläimiä, jotka skannataan ja lisätään osaksi teosta.
Kävijöihin reagoi myös teos, joka kantaa musertavan pitkää nimeä Crows are Chased and the Chasing Crows are Destined to be Chased as well, Transcending Space. Siinä lintujen lentoradat ovat siveltimenvedon kaltaisia valojuovia, jotka syöksähtelevät tilassa. Kun lintu törmäyksen seurauksena tuhoutuu, se puhkeaa kukkaan. Teos toteutuu reaaliaikaisesti, joten jokainen tapahtuma siinä on ainutkertainen.
Veden liike vangitsee katsojan
Museon suurimman salin täyttää Vortex of Light Particles -teos, joka on suunniteltu hyödyntämään tilan kaarevaa kattoa ja siinä olevaa ikkunaa. Teoksessa vesi virtaa lukemattomina, seiniä pitkin nousevina puroina kohti ikkunaa ja sen kautta kohti ulkomaailmaa.
Veden liikkeen, sen meditatiivisuuden ja hypnoottisuuden voi kokea myös Black Waves -teoksen äärellä, jossa vaahtopäiset meren aallot vyöryvät seiniltä kohti katsojaa. Ja jos jotain aaltojakin meditatiivisempaa kaipaa, voi pysähtyä katsomaan Enso-teoksessa piirtyvää ympyrää. Silkkaa zeniä, joskaan teoksen sijainti vilkkaassa aulatilassa ei helpota siihen uppoutumista.
teamLab: Massless 6.1. asti Amos Rexissä, Mannerheimintie 22–24.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Elämä on lyhyt mutta äärettömän arvokas, muistuttaa Hans Op de Beeckin näyttely
Hyvä elämäAmos Rexin maanalaisessa maailmassa voi pysähtyä miettimään elämän hauraita hetkiä ja meitä jokaista odottavaa kuolemaa.