Ensimmäinen käynti Tikkurilan kirkossa oli Johanna Rusanen-Kartanolle iloinen yllätys.
Johanna Rusanen-Kartano ihastui konserttiharjoituksissa Tikkurilan kirkkoon – ”Tikkurilassa on kuin ennen vanhaan 'kirkko keskellä kylää'”
Ennen ensi kevään New Yorkin pestiä Johanna Rusanen-Kartano jatkaa tohtoriopintojaan, opettaa laulua, esiintyy Riittana Tikkurilassa ja toimii taiteellisena johtajana musiikkifestivaaleilla.
Oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano, kuinka tuttu esiintymispaikka kirkko on sinulle?
– Kirkko on minulle kaikista luontevin ja tutuin esiintymispaikka. Olen niin sanotusti urkuparvella kasvanut. Ennen eläkkeelle pääsemistään isäni toimi pitkään Kuopion tuomiokirkon kanttorina. Olin vasta lapsi, kun hän siirtyi sinne pienemmästä seurakunnasta samassa seurakuntayhtymässä.
– Olen millä tahansa paikkakunnalla, haluan aina kurkistaa kirkkoon, että millainen se on. Kirkoissa on lähes poikkeuksetta loistava akustiikka. Tikkurilan uusi kirkko on vallan mainio. Kävin siellä ensimmäistä kertaa Kaksi Paavoa ja Riitta – Viimeiset kiusaukset -konsertin harjoituksissa.
– Tikkurilan kirkko on kaupungin ytimessä, ja se on monien mahdollisuuksien tila. Ihmisillä on varmasti matala kynnys tulla kirkkoon, kun kirkkorakennuksessa on muutakin, esimerkiksi kahvila. Ilahduin siitä, että Tikkurilassa on niin kuin ennen vanhaan ’kirkko keskellä kylää’.
Mitä kaikkea työhösi oopperalaulajana nykyisin kuuluu?
– Viime vuosina olen laulanut ja tämän hetken aktuelleja repertuaareja ovat Richard Wagnerin suuret naispääroolit, jotka ovat Tristan ja Isolde -oopperan Isolde ja Nibelungin sormus -trilogian Brünnhilde.
– Esiintymisen ohella aloin pari vuotta sitten tehdä taiteellista tohtorin työtä Sibelius-Akatemiassa. Se koostuu sekä taiteellisesta että kirjallisesta osiosta ja on äärettömän mielenkiintoista. Wagnerin Brünnhilde johdatti siihen.
– Isolden rooli, jonka lauloin Kansallisoopperassa kymmenen vuotta sitten, vie minut ensi keväänä New Yorkiin Metropolitan-oopperaan. Menen maailmantähti Lise Davidsenin coveriksi eli varalaulajaksi ja työskentelen siellä kaksi kuukautta. Metropolitanissa varalaulaja harjoitetaan samalla tavalla rooliin vaatteineen ja kaikkineen kuin päälaulaja. On mielenkiintoista päästä näkemään, miten se toimii.
Johanna Rusanen-Kartano esittää konsertissa Paavo Ruotsalaisen vaimoa Riitta Ruotsalaista.
– Kotipaikkakunnallani Siuntiossa järjestetään 14.–16. marraskuuta ihana musiikkifestivaali Lux Musicae. Olen festivaalin taiteellinen johtaja. Konserttipaikkoina luonnon keskellä ovat keskiaikainen kirkko, Hotelli Siuntio ja Pickalan golfklubi.
– Olen myös kiinnostunut pedagogiikasta ja aloitin tänä syksynä laulun tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa. Minulla on tarve ohjata ja antaa seuraavalle sukupolvelle sitä oppia, mitä on itse aikoinaan mestareilta saanut. Oopperalaulaja on ’käsityöläisammatti’.
Esität Kaksi Paavoa ja Riitta – Viimeiset kiusaukset -konsertissa Riitan roolin Tikkurilan kirkossa. Mistä esitys kertoo?
– Tikkurilan kirkon esitys kertoo Paavo Ruotsalaisen kuolinyöstä. Paavo on kuolinvuoteellaan ja tekee tiliä Luojansa kanssa siitä, miten elämä on mennyt.
– Paavo muistelee ensimmäistä vaimoaan Riitta Ruotsalaista, jonka kanssa hänellä oli hyvin vaikeat nuoruusvuodet. Silloin elettiin katovuosia, kun halla tuhosi viljaa ja leipään laitettiin puolet pettua. Samaan aikaan Paavolla oli urallaan menossa hienot vuodet karismaattisena herännäissaarnaajana. Hän eli kuitenkin ristiriitaisessa tilanteessa, koska kotona oli Riitta ja pienet lapset, jotka elivät puutteessa.
– Riitta joutui selviytymään ja tekemään yksin kaikki talon työt ja hoitamaan perheen. Paavolla taas oli koko ajan riittämättömyyden tunne. Vaikka hän oli karismaattinen saarnaaja, silti hän tunsi koko ajan huonoa omatuntoa omasta itsestään ja suhteestaan Luojaan.
Miten esityksen seppä Jaakko Högman liittyy Paavo ja Riitta Ruotsalaiseen?
– Seppä Jaakko Högman, joka on myös historiallinen henkilö, oli aikanaan Paavo Ruotsalaisen sielunhoitaja. Hänkin oli maallikko. Kerran Paavo sai sepältä Kallis hunajan pisara -kirjan, jota pidetään yhtenä herännäisyyden kulmakivistä.
– Esityksessämme Paavo on menossa sepän luo ja Riitta lähtee tällä kertaa mukaan. Riitta syyttää seppää siitä, että luettuaan kirjan Paavo sai päähänsä lähteä saarnaamaan ympäri maata ja sen takia heidän perheensä näkee nälkää.
– Seppä kuulostelee, että onpa pahasuinen akka, joka voisi vähän hiljentää sanomisiaan. Sitten seppä sanoo raamatunlauseen: ’Tulkaa minun tyköni te kaikki työtä tekevät ja raskautetut, sillä minä annan teille levon’.
– Se kolahtaa Riittaan. Hän oli pitänyt seppää uhkana, joka vie hänen miehensä pois talon töistä. Mutta silloin Riitta ymmärsi, että jos pysähtyy ja kuuntelee sisintään, hänkin on kelvollinen ja arvokas Jumalalle.
Viimeiset kiusaukset -oopperan Riitta Ruotsalainen on Johanna Rusanen-Kartanolle tuttu rooli.
Mitä sanottavaa Paavo Ruotsalaisella on nykyajan ihmiselle?
– Viimeiset kiusaukset -oopperassa on universaaleja ja ajasta riippumattomia teemoja. Se kertoo Paavo Ruotsalaisesta, mutta hänen paikallaan voisi olla kuka tahansa nykyajan ihminen, joka kamppailee samankaltaisten asioiden kanssa.
– Esimerkiksi, kun ihminen omistautuu täysillä työhön ja uraan, tulee huono omatunto perheen laiminlyömisestä. Paavon kuolinyö käsittelee asioita, joita varsinkin ruuhkavuosia elävä ihminen kokee.
Milloin olet laulanut Riitta Ruotsalaisen roolin ensimmäisen kerran?
– Lauloin Riitan roolin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Se oli Esa Ruuttusen vetämillä Jokilaakson oopperapäivillä Nivalassa ja Ruuttunen oli silloin Paavona.
– Sen jälkeen olen laulanut Riitan roolia muutamaan otteeseen. Viimeiset kiusaukset -ooppera ja Riitta ovat kulkeneet minulla koko ajan mukana.
Paavo Ruotsalainen ja Viimeiset kiusaukset
Paavo Ruotsalainen (1777–1852) oli suomalainen maallikkosaarnaaja ja körttiläisen herätysliikkeen eli herännäisyyden johtaja.
Viimeiset kiusaukset -ooppera on Joonas Kokkosen säveltämä suomalainen teos. Hän sävelsi sitä muun työn ohessa 16 vuotta. Libreton on kirjoittanut kirjailija Lauri Kokkonen.
Vuosi 2025 on Viimeiset kiusaukset -oopperan juhlavuosi. Se sai kantaesityksensä 2.9.1975 Suomen Kansallisoopperassa.
Kaksi Paavoa ja Riitta – Viimeiset kiusaukset -konsertti la 18.10. klo 18–19.30 Tikkurilan kirkossa. Asematie 12 a. Liput 10,50 e ennakkoon Biletti.fi-verkkokaupasta tai kirkon ovelta ennen konserttia.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

Jorma Uotinen ja Waltteri Torikka loivat kuolemasta kertovan teoksen, jossa törmäytetään tanssi ja Bach
Hyvä elämäOopperalaulaja Waltteri Torikan ja taiteilija Jorma Uotisen teoksessa yhdistetään klassinen konserttimusiikki sekä tanssitaide. Esitys saa ensi-iltansa Temppeliaukion kirkossa.
