Kormilainen: Seurakunnassa jaksetaan puhua vain joka kolmannelle

Kormilainen: Seurakunnassa jaksetaan puhua vain joka kolmannelle

Kirkko teki digiloikan. Seuraavaksi se voisi ottaa keskusteluloikan.

Jos joku olisi sanonut minulle kaksi kuukautta sitten, että suomalaisten seurakuntien 20 suosituimman sisällön joukosta peräti 15 olisi livestriimauksia eli suoria verkkolähetyksiä jumalanpalveuksista, en olisi uskonut. Tosin kaksi kuukautta sitten moni muukin asia tuntui uskomattomalta.

Olen kolumneissani kirjoittanut jo aiemmin seurakuntien digiloikasta ja olen edelleen sitä mieltä, että seurakunnat ovat siirtäneet peruspalvelemisen nopeasti someen ja verkkoon. Nyt kun korona-aikaa on takana toista kuukautta, on aika ottaa digiloikan seuraava askel. Kutsutaan sitä tässä yhteydessä vaikka keskusteluloikaksi.

Tutkin Underhood-palvelulla satunnaisotannalla kymmenen seurakunnan sometilastoja. Näissä tilastoissa perusasiat ovat kunnossa, mutta yksi asia mietityttää. Kymmenen satunnaisotannalla valitun seurakunnan vastausprosenttii yleisölle on vain 27,45.

Jokainen kommentti on tärkeä, se kriittinenkin.

Väännetäänpä rautalangasta. Sadasta seurakunnan Facebook-sivulle tulleesta kommentista seurakunnat vastaavat vain vähän yli 27:ään. Hiukan kärjistettynä voisi sanoa, että seurakunnassa jaksetaan puhua vain joka kolmannelle. Pitäisikö tästä olla huolissaan?

Epäkohtia on helppo nostaa, mutta korjausehdotuksia on vähemmän. Tämä kolumni on poikkeus, joten esitän kolme asiaa, joilla seurakunta voi panostaa dialogiin.

1. Vastatkaa kaikkiin kommentteihin

Jokainen kommentti on tärkeä, se kriittinenkin. Jos joku näkee vaivaa kommentoidakseen Facebook-postausta, pitäisi nähdä vaivaa myös siihen vastaamiseen.

2. Panosta myös keskusteluun

Somessa sisällöntuotantoa painotetaan liikaa. Seurakunta on kuitenkin kaksisuuntainen yhteisö, joten panosta myös keskusteluun ja sen luomiseen.

3. Mieti tapoja aktivoida hiljaisia

Kaikki eivät halua kommentoida julkisesti seurakunnan Facebook-seinällä. Mieti tapoja saada hiljaiset keskustelemaan esimerkiksi tiettyinä aikoina yksityisviesteillä.

Ja lopuksi bonus:

Jotta keskustelua syntyy, sitä pitää aktivoida. Hyödynnä somekanavien toiminnallisuuksia ja kysy ihmisiltä, he kyllä vastaavat.

Kirjoittaja on stand up -lavoja koluava somekonsultti ja perheenisä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi