Kuula: Sanna Marinissa toteutuu tasa-arvo, johon Jeesus haluaa vapauttaa kaikki miesvallan taakse jäävät naiset

Kuula: Sanna Marinissa toteutuu tasa-arvo, johon Jeesus haluaa vapauttaa kaikki miesvallan taakse jäävät naiset

Monessa maailmankolkassa naiseksi syntyminen estää edelleen etenemisen yhteiskunnassa, sillä tasa-arvon ilosanoma ottaa vasta haparoivia ensiaskeleitaan.

Sanna Marin pääministeriksi. Upeaa. On selvää, ettei sukupuolella ei ole merkitystä. Työ tehdään muilla meriiteillä. Mutta kun valintaa katsoo pitemmän historian näkökulmasta, symbolinen kello kilahtaa iloisesti. On toteutunut jotakin siitä, mitä itse Herra Jeesus tahtoi.

Otetaan esiin eräs Luukkaan evankeliumin kertomus. Päähenkilöitä on kaksi. Muuan nainen ja synagogan esimies. Naisen selkä oli pahasti köyryssä. Asennon symboliikan huomaa heti. Alistettu, nöyryytetty ja estetty. Ei katso toisia silmiin vaan kenkiin.

Köyryselkäinen nainen edustaa kaikkia naisia, jotka sukupuolensa takia saavat vähemmän kuin miehet. Hänessä Jeesus kohtaa naiset, joiden asioista päättävät heidän lähipiirinsä miehet. Hänen kivulias asentonsa kertoo lukemattomien naisten ohittamisesta, häpäisystä ja hyväksikäytöstä.

Naisen alempaa asemaa on perusteltu jopa tieteellisellä tutkimuksella. Filosofiassa mies oli pitkään ihmisyyden korkein edustaja ja teologeille mies oli enemmän Jumalan kuva kuin nainen. Edelleen monessa maailmankolkassa on parempi syntyä pojaksi kuin tytöksi.

Miesvalta ei kumpua miesten ilkeydestä vaan itse paholaisesta. Mutta toivoa on.

Jeesus ei hyväksy tätä. Hän panee kätensä köyryselkäisen naisen päälle ja tapahtuu ihme. Tämä oikaisee selkänsä ja katsoo muita samalta tasolta.

Tätä Jeesus tahtoo. Eevan tyttäret vapautetaan samaan asemaan miesten kanssa. Heidät on valittava vaikka pääministeriksi, jos osaaminen muuten riittää.

Silloin tarinan mies astuu esiin. Synagogan esimies esittää haisevan vastalauseen. On sapatti. Ei silloin sovi parantaa. Hän argumentoi naisten vapauttamista vastustavien miesten äänellä. Asiaperusteita ei löydy, on vain tekaistuja muotoseikkoja. Ei ole ennenkään ollut tapana. Lainsäädäntö estää. Pyhät perinteet kieltävät. Ei se ole epätasa-arvoa, vaan tehtävät vain ovat erilaiset.

”Te tekopyhät!”, Jeesus paljastaa venkoilun todellisen lähteen. Tätä naista ”Saatana on pitänyt siteissään jo kahdeksantoista vuotta. Eikö häntä olisi saanut päästää vapaaksi sapattina?” 

Toisin sanoen, miesvalta ei kumpua miesten ilkeydestä vaan itse paholaisesta. Kaiken muun pahan lisäksi hän on vääristänyt Aadamin ja Eevan kumppanuuden alistamiseksi. Niin syvältä sikiää ikiaikainen epätasa-arvo. Sitä ei pyhitä vakiintunut kulttuuri, pitkät perinteet tai muut ihmisten keksimät sapatit.

Mutta toivoa on. Jeesuksen vastauksen kuullessaan kaikki vastustajat häpesivät ja kansa iloitsi. Suuntaa voi siis muuttaa. Tosin se kesti kauan. Muutos alkoi vasta 1900-luvulla länsimaista ja pohjoiselta pallonpuoliskolta. Monessa paikassa tämä ilosanoma ottaa vasta haparoivia ensiaskeleitaan.

Jeesuksen nimi tunnetaan kaikkialla, mutta ei vielä hänen tahtoaan.


Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi