Kari Kuula -haulla löytyi 69 hakutulosta.

  1. Kuula: Kaikkien pelastuminen on tavattoman kaunis idea – miksi sitten kristinusko ei opeta sitä avoimesti?

    Yksittäinen kristitty voi omassa mielessään vakuuttua siitä, että kaikki pääsevät taivaaseen, mutta hän ei voi sen nojalla luvata kenellekään muulle mitään.

    28.09.2020

  2. Kuula: Usko Jumalaan ei ole yksilölaji – Kun itse en jaksa uskoa, muiden usko kantaa minut

    Uskoon herännyt toteaa jälkeenpäin, ettei se ollutkaan hänen oma ratkaisunsa, vaan häntä vedettiin ja hän suostui siihen.

    14.09.2020

  3. Kuula: Perinteinen helvetti on saanut vakavan haastajan – ikuisen piinan sijaan kadotetut häviävät olemattomiin

    Jopa Raamatulle uskollisimmat evankelikaalit ovat alkaneet ajatella, että helvetti ei ehkä tarkoitakaan ikuista piinaa.

    31.08.2020

  4. Kuula: Janne ei häpeä mitään niin paljon kuin sitä, että hän oli koulukiusaaja

    Kiusaaminen satuttaa myös kiusaajaa. Hänkin tarvitsee parantumista ja anteeksiantamisen kokemusta.

    17.08.2020

  5. Kuula: Perhesarjat vertailussa – Pieni talo preerialla haastaa Modernin perheen

    Mitä viisi tärkeää teemaa merkitsevät uudessa ja vanhassa sarjassa?

    03.08.2020

  6. Kuula: Raamatunkäännöksestä ei tule sukupuolineutraalia, vaikka miesten rinnalla mainitaan myös naiset

    Vaikka alkukielisessä Raamatussa lukee ”veljet”, osuvin suomalainen käännös voi olla ”veljet ja sisaret”.

    20.07.2020

  7. Kuula: Pikkulintua suojellaan mutta tehotuotantokanat eivät herätä myötätuntoa – ja se on häiritsevää

    Vain pieni vähemmistö eläimistä elää vapaana luonnossa. Valtaosalle planeettamme on suuri vankila ja lihatehdas.

    06.07.2020

  8. Kuula: Näin yhdistän Árpád Kovácsin agnostisismin ja Eero Junkkaalan uskonvarmuuden

    Kristitty voi olla agnostikko: en tiedä, onko Jumalaa, mutta uskoni valossa tiedän hänestä yhtä ja toista.

    22.06.2020

  9. Kuula: Olipa hilkulla! Jos yksi ainut teos olisi jäänyt kirjoittamatta, emme tietäisi, miten kristinusko syntyi

    Kristityillä oli erityisen hyvä syy säilyttää tietoa uskonsa varhaisvaiheista.

    25.05.2020

  10. Kuula: ”Nuku nopeammin” ja muita Arnold Schwarzeneggerin ajatuksia menestyksestä

    Amerikkalainen yes you can -filosofia rohkaisee kivasti, mutta antaa vähän armoa niille, jotka eivät menesty.

    11.05.2020

  11. Kuula: Kirkon parhaiden aivojen pitää kertoa älylliset syyt liittyä kristinuskoon

    Kirkon kannattaa määritellä aikamme ykköskysymykset ja vastata niihin uskottavasti. Työ on liian tärkeä jätettäväksi yksittäisille ajattelijoille.

    27.04.2020

  12. Kuula: Keskiajalla Kristuksen ylösnousemusta juhlittiin pääsiäispierulla

    Paastonaika päättyi karnevalistiseen juhlintaan, jossa kaikki juhlinnan ja huumorin muodot olivat käytössä.

    09.04.2020

  13. Kuula: Joillekin koronapandemia on lopun aikojen merkki ja juuri se tuo heille turvaa

    Islamiin ja kristinuskoon on kuulunut alusta asti maailmanlopun ja sitä edeltävien katastrofien odotus.

    30.03.2020

  14. Kuula: Kenestä kertoo Anna Puun biisi Mestaripiirros? – ”Hän merkkas, ettei suhun päde kuolevaisten lait”

    Laulussa ylistetään ihmistä, mutta runon viimeiset rivit asettavat kaiken uuteen valoon.

    16.03.2020

  15. Kuula: Perkele on paljon parempi kirosana kuin vittu – suomen v-sana on yhtä tahditon kuin englannin n-sana

    On turha väittää, että vittu ei ole loukkaava sana. Koulukiusatutkin nauravat pilkkaajiensa kanssa, kun eivät muuta voi.

    05.03.2020

  16. Kuula: Onko Antti Tuiskun uusi hittibiisi jumalanpilkkaa? Ei, sanovat 16-vuotiaat – kyse on aivan muusta

    Antti Tuisku kuvaa tyylikkäästi hengellisen etsijän kiukkua ja surua, kun taivas ei vastaa vaan jättää ihmislapsensa yksin.

    20.02.2020

  17. Kuula: ”Minä olen kypsä paska ja maailma on suuri perse, joka puuppaa minut kohta ulos”, lausui Martti Luther tulevasta kuolemastaan

    Luterilaisten oppi-isä on teologian historian ahkerin eritepuheen ja alapääretoriikan harrastaja.

    17.02.2020

  18. Kuula: Kirkkoherra kutsui minut puhutteluun, kun arvostelin Vanhaa testamenttia – näin viisaasti hän sanoi

    Vanhassa testamentissa on vaikka mitä kummallista. Mutta yksi sen tärkeä pointti onkin, että pyhimmissäkin traditioissa on seassa inhimillistä hölmöilyä.

    03.02.2020