Taiteilija, joka nappaa valon toisesta maalauksesta – Kuutti Lavosen 60-vuotisjuhlanäyttely on kiehtova kasvogalleria
Taiteilija Kuutti Lavonen esitteli 29. tammikuuta 2020 Helsingissä Didrichsenin taidemuseossa avautuvaa Piirtäjä ajassa: Kuutti Lavonen - Aika ja ikuisuus -näyttelyä. Lavosen taustalla näkyy teos Puolustaja.

Taiteilija Kuutti Lavonen esitteli 29. tammikuuta 2020 Helsingissä Didrichsenin taidemuseossa avautuvaa Piirtäjä ajassa: Kuutti Lavonen - Aika ja ikuisuus -näyttelyä. Lavosen taustalla näkyy teos Puolustaja.

Taiteilija, joka nappaa valon toisesta maalauksesta – Kuutti Lavosen 60-vuotisjuhlanäyttely on kiehtova kasvogalleria

Kuutti Lavosen teoksissa risteytyvät muistumat taidehistoriasta ja taiteilijan omasta elämästä.

Kuutti Lavosen teokset ovat tiheänään historiaa: lainoja renessanssin ja barokin taiteesta, viittauksia antiikin mytologiaan, Raamattuun ja kristilliseen teologiaan sekä muistumia hänen näkemistään ja tuntemistaan ihmisistä.

Taidehistorialliset viittaukset tekevät teoksista helposti lähestyttäviä. Taiteilijan elävä ja etsivä kädenjälki puolestaan pyytää viipyilemään ja katsomaan tarkemmin.

– Koen olevani nykytaiteilija, vaikka minulla on tällaisia vähän historistisia teoksia. Kuvieni sisältö tulee sekä vanhojen mestareiden kunnioittamisesta että omasta nykypäivästäni. Otan usein jostakin vanhasta lähteestä valon kulun, pään asennon tai painopisteen tunnun.

–  Sitten kuviin sekoittuu ja heijastuu läheisten ihmisten piirteitä, heidän olemustaan tai ainakin psykologiaansa, Lavonen selittää teostensa taustaa.

Piirtäjänä ja taidegraafikkona näyttävän uran tehneen Lavosen teoksia on parhaillaan esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingissä. 60-vuotisjuhlanäyttely on saanut nimekseen Aika ja ikuisuus.

Monet Lavosen teoksista on rajattu tiiviisti kasvoihin, joissa on ajattomuuden ja iättömyyden tuntu. Ne eivät juurikaan kommunikoi katsojan kanssa vaan ovat arvoituksellisia, surumielisiä, tyyniä ja omaan yksinäisyyteensä sulkeutuneita.

Omaan sisäiseen maailmaansa uppoutunutta henkilöä kuvaavat esimerkiksi näyttelyssä rinnakkain ripustetut Contemplation (outer) ja Contemplation (inner). Kyse on saman grafiikanlehden kahdesta erilaisesta väriversiosta, puna- ja sinisävyisestä.

– Väri-ilmaisusta syntyy ero, joka on psykologisesti tärkeä. Outer-version henkilö on oman sisäisyytensä tilassa, mutta aistii sen, että häntä katsotaan. Inner-version mietiskelijälle ei ole enää tärkeätä, katsooko häntä joku vai ei, Lavonen kertoo.

Koska Lavonen kuvaa usein klassisia kauneusihanteita noudattelevia naiskasvoja, häntä pidetään helposti esteetikkona. Juhlanäyttelyn kasvogalleriasta nousee esiin karkeapiirteistä ja runnellun näköistä miestä kuvaava Puolustaja. Lavosen mukaan teos on häneltä kannanotto.

– Jos on vähän jyrkkä, voi sanoa, että kaikki hyvä taide on yhteiskunnallista mutta kaikki yhteiskunnallinen taide ei ole hyvää. Puolustaja voisi olla sefardijuutalainen, jota inkvisitio on kiduttanut. Hän ei ole luopunut omasta maailmankatsomuksestaan.

Lavosen kristillisiä aiheita käsitteleviä teoksia on tottunut näkemään pääkaupunkiseudulla siellä täällä seurakuntien tiloissa. Oma lukunsa ovat hänen maalauksensa jälleenrakennetussa Tyrvään kirkossa. Tässä näyttelyssä esillä on Tarton Paavalinkirkon alttaritaulua varten tehdyt kaksi luonnosta: Äiti seisoo ristin juurella ja Pietari.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi