Pääkirjoitus: Onko kirkon median vaikea tehdä kriittistä journalismia? Ei

Pääkirjoitus: Onko kirkon median vaikea tehdä kriittistä journalismia? Ei

Piispa Teemu Laajasalo arveli, että Kirkko ja kaupungin on haastavaa tehdä journalismia ja olla samalla kirkolle myötämielinen. Hän on väärässä.

Kirkko ja kaupungin painetussa lehdessä ja verkkosivuilla on vastuullisen journalismin merkki. Se kertoo siitä, että Kirkko ja kaupunki on sitoutunut noudattamaan Julkisen sanan neuvoston laatimia Journalistin ohjeita.

Vastuullisen journalismin merkki erottaa aidon journalismin valemedioista ja mainonnasta. Se takaa lukijalle, että hän saa totuudenmukaista tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu.

Kirkko ja kaupunki on kirkon julkaisema lehti. Meidän tehtävämme kirkollisessa työnjaossa on antaa kirkosta totuudenmukainen ja oikea kuva. Seurakuntien päättäjien ja johtajien tehtävänä taas on huolehtia siitä, että se totuudenmukainen ja oikea kuva kirkosta on myönteinen.

Meidän tehtävämme kirkollisessa työnjaossa on antaa kirkosta totuudenmukainen ja oikea kuva.

Aina välillä kuulee toivottavan, että Kirkko ja kaupunki olisi enemmän markkinointinäkökulmasta toimitettu asiakaslehti – sellainen kuin pankkien, vakuutusyhtiöiden ja lentoyhtiöiden asiakaslehdet – kuin journalistisesti toimitettu media.

Viimeksi tätä ehdotti Helsingin piispa Teemu Laajasalo haastattelussaan Markkinointi ja mainonta -lehdessä. Hän arveli, että on haastavaa tehdä journalismia ja olla samaan aikaan kirkolle myötämielinen.

Se ei ole yhtään vaikeaa. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on siitä vuosikymmenien kokemus.

Vastuullisesta journalismista luopuminen ja siirtyminen pelkästään mielikuvamarkkinointiin ja imagoviestintään merkitsisi valtavaa strategista muutosta seurakuntien viestinnässä. Se merkitsisi painopisteen siirtämistä seurakuntalaisista kirkon brändääjiin.

Eläkkeelle jäänyt arkkipiispa Kari Mäkinen puhui Helsingin Sanomien haastattelussa kulttuurin muutoksesta. Hänen havaintojensa mukaan ihminen näkee nyt itsensä entistä enemmän kuluttajasubjektina, joka ”valitsee itselleen sopivia juttuja”. Mäkinen katsoo, että kirkko ei voi lähteä tähän kilpailuun: jos kirkko alkaa määritellä itsensä kulttuurituotteena muiden joukossa, se kadottaa identiteettinsä. ”Jos uskonto ryhtyy tekemään itsestään houkuttelevan tuotteen, se haihtuu”, hän sanoi.

Siksi Kirkko ja kaupunki tekee vastedeskin vastuullista journalismia.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi