Pääkirjoitus: Kirkolla on näköjään vielä varaa kolmeen päällekkäiseen mainoskampanjaan
Voisi kuvitella, että pääkaupunkiseudun seurakuntien kampanjat olisi kannattanut mieluummin suunnitella ja toteuttaa yhdessä kuin jokainen erikseen.
Pääkaupunkiseudun luterilaiset seurakunnat ovat innostuneet tekemään mainoskampanjoita. Vantaa aloitti jo viime vuonna, Helsingin ja Espoon seurakunnat tulivat mukaan tänä syksynä.
Tai eivät ne varsinaisesti mukaan tulleet, sillä kaikki kolme isoa seurakuntayhtymää lähtivät tekemään omaa suoritustaan ja katsomaan, mihin se riittää. Voisi kuvitella, että juuri tällaiset projektit kannattaisi mieluummin tehdä yhdessä, mutta kirkon talous on vielä sen verran hyvällä mallilla, että yhteistyön eduista ei ole niin väliä ja kampanjoista voidaan maksaa kolminkertaisesti.
Tai sitten ajatuksena on ollut, että ihmiset Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä ovat niin erilaisia, että heille täytyy räätälöidä kokonaan omanlaisensa mainoskampanjat.
Parasta peeärrää kirkolle on hyvin hoidettu perustyö.
Vantaalla on otettu todesta vanha teologian professori Osmo Tiililän lohkaisu, että kirkko on olemassa siksi, että täällä kuollaan. Niinpä kirkko kannustaa vantaalaisia julistamalla: ”Uskalla elää. Ja kuolla”. Tiililä itse arvosteli piispoja kirkon hengellisen tehtävän laiminlyönnistä ja erosi kirkosta.
Espoossa kirkko mainostaa Jumalan rakkautta vahtikoirista varoittavista kylteistä lainatulla teemalla ”Täällä rakastan minä”, ja Helsingissä kirkko painottaa ihmisten osallisuutta lauseella ”Ilman sinua”. Luterilainen kirkko vetoaa helsinkiläisiin sanomalla, että ”ilman sinua ei ole yhteisöä, jossa rakkaus säkenöi kaikkien ylle.” Espoon ja Helsingin kampanjoissa on voimakas visuaalinen painotus, Vantaalla luotetaan lähinnä iskulauseisiin.
Hyvin tehdyille mainoskampanjoille on varmasti paikkansa, vaikka parasta peeärrää kirkolle on uskottava ja hyvin hoidettu perustyö: ristiäiset, hautajaiset ja häät, päiväkerhot, muskarit ja leirit, tukeminen elämän kriiseissä sekä vähävaraisten ja hädänalaisten auttaminen.
Mutta kyse ei ole pelkästään työstä. Kirkko kun ei ensi sijassa ole nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille tuotteitaan myyvä palveluntarjoaja vaan Jumalaa kaipaavien yhteisö, jossa luotetaan uskon, toivon ja rakkauden mahdollisuuteen.
Kirjoittaja on Kirkko ja kaupungin päätoimittaja
jaakko.heinimaki@kirkkojakaupunki.fi
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Kirkon kampanjat kertovat enemmän kirkosta kuin uskosta ja korostavat kirkon roolia yhteiskunnassa, sanoo tutkija Laura Kokkonen
AjankohtaistaTutkijan mukaan kampanjat on selvästi suunnattu kirkkoon kuuluville ja niillä rakennetaan enemmän kirkkosuhdetta kuin Jumala-suhdetta.