”Uskalla elää. Ja kuolla.” – Vantaan seurakunnat räväyttää uskon puheenaiheeksi katukuvaan ja sosiaaliseen mediaan
Kampanjalla pyritään vastaamaan kysymykseen, miksi kirkko on olemassa, sanoo viestintäpäällikkö Meri-Anna Hintsala. Usko voi olla elämää kantava positiivinen voima, lisää kirkkoherra Janne Silvast.

Kampanjalla pyritään vastaamaan kysymykseen, miksi kirkko on olemassa, sanoo viestintäpäällikkö Meri-Anna Hintsala. Usko voi olla elämää kantava positiivinen voima, lisää kirkkoherra Janne Silvast.

”Uskalla elää. Ja kuolla.” – Vantaan seurakunnat räväyttää uskon puheenaiheeksi katukuvaan ja sosiaaliseen mediaan

Kampanja alkaa tänään, pääsiäistä edeltävän hiljaisen viikon maanantaina ja kestää kuuden viikon ajan. Kaipaus siihen, että kirkko puhuisi rohkeasti ydinsanomastaan, nousi tavallisilta vantaalaisilta.

Vantaan katukuvaan, lyhtypylväisiin, bussipysäkeille ja bussien sisätiloihin, ilmestyi tänään viestejä uskosta. Sellaisia kuin ”Uskalla elää. Ja kuolla.” ja ”Usko tai älä. Jumala uskoo sinuun.”

Värikkäät ja samalla pelkistetyt mainokset ovat osa Vantaan seurakuntien brändikampanjaa, jonka alku on ajoitettu pääsiäistä edeltävän hiljaisen viikon maanantaihin.

Kampanja jatkuu kuuden viikon ajan ja näkyy myös Kirkko Vantaalla -kanavissa sosiaalisessa mediassa. Siihen sisältyy ”Sielun latauspiste” -videosarja 24.4. alkaen. Sarjassa keskustellaan uskosta, rakkaudesta ja sovinnosta. Kampanja on esillä myös Kirkkovantaalla.fi -sivuilla.

Kyseessä on iso markkinointitempaus, jolla Vantaan seurakunnat tarttuvat rohkeasti kirkon sanoman ytimeen, uskoon. Vastaavia brändikampanjoita ei kirkossa kovin paljon ole tehty.

– Pääasiassa kirkko vastaa viestinnässään kysymyksiin mitä, kuka, miten ja milloin. Hyvin paljon keskitytään erilaisiin seurakunnissa järjestettäviin tapahtumiin. Tällä kampanjalla pyritään vastaamaan siihen suureen kysymykseen, miksi kirkko on olemassa ja mikä on sen perimmäinen sanoma, kertoo Vantaan seurakuntien viestintäpäällikkö Meri-Anne Hintsala.

Rakkaus ja usko kuuluvat yhteen

Hintsala ja Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Tikkurilan kirkkoherra Janne Silvast toteavat, että kirkolla on yksi maailman vanhimpia brändejä ja siitä kertova logo eli risti. Elämme kuitenkin monikulttuurisessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa, jossa kirkko on haastatettu.

– Ei ihmisille ole enää itsestään selvää, mihin kirkkoa tarvitaan. Kirkastamalla tätä kattotason viestiä uskosta on helpompaa viestiä myös monesta muusta asiasta, sanoo Hintsala.

Silvastin ja Hintsalan mukaan usko valikoitui kampanjan teemaksi pitkän pohdinnan ja laajan taustatyön jälkeen. Vaihtoehtoja olivat muun muassa rakkaus, anteeksianto, toivo ja rauha. Esimerkiksi rakkaudesta puhuu moni muukin taho. Se, millä kirkko erottuu kaikista muista, on nimenomaan usko.

Tämä on viesti, jota vantaalaiset pitivät kirkon sanomassa tärkeänä.

Tämä on viesti, jota vantaalaiset pitivät kirkon sanomassa tärkeänä.

– Rakkaus on ilman muuta keskeinen osa kirkon sanomaa. Kirkon viesti on, että rakkaus ja usko kulkevat käsi kädessä, toinen on tyhjä ilman toista. Taisi olla Paavali, joka sanoi, että Jumala synnyttää ihmisissä rakkautena vaikuttavaa uskoa, tuumii Hintsala.

Vantaan seurakunnat on vuosia kertonut olevansa armon asialla. Kai näin yhä on?

– Armo ei ole mihinkään kadonnut, usko ja rakkaus ovat armoa. Seurakuntien strategiaa ei ole muutettu. Armo on sanana vieraampi ihmisille. Tämä selvisi, kun kysyimme heiltä, kertoo Silvast.

Ihmiset kertoivat omasta kaipuustaan

Vantaan kampanjassa uniikkia on, että monet sen ydinajatukset nousevat vantaalaisilta itseltään. Kampanjaa suunnitelleet seurakunnan työntekijät ovat haastatelleet ihmisiä puhelimitse, kadulla eri puolilla Vantaata ja Laurea ammattikorkeakoulussa. Eivätkä vain työntekijät, vaan myös ammattiantropologi, joka teki useita kolmen tunnin mittaisia syvähaastatteluja.

Lisäksi kampanjan suunnittelussa on hyödynnetty erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia. Pohjoismaisesta tutkimuksesta selvisi, että protestanttisella uskonnolla on iso merkitys yhteiskunnan vakauden kannalta – maltillinen kansankirkollisuus suojelee yhteiskuntaa ääriajattelulta. Vantaan seurakuntien kyselytutkimuksessa lähes kuusi kymmenestä vastasi, että usko voisi hyvin näkyä katukuvassa ja arjen keskellä. Mainostoimisto Funkin kannustamana päätettiin tarttua tähän.

Ihmisillä on kaipaus siihen, että yhteiskunnassa joku puhuisi ei-materiaalisista asioista.

– Janne Silvast

Silvast nostaa esille yhden häntä suuresti koskettaneen havainnon vantaalaisten haastatteluista.

– Tuli yksiselitteisen selväksi ihmisten kaipaus siihen, että yhteiskunnassa joku puhuisi ei-materiaalisista asioista, olemassaolon perimmäisistä kysymyksistä ja jopa kuolemasta. Tämä näkyi myös siinä, että moni vastaaja kertoi matkoistaan Keski-Euroopan maihin, joissa kirkon sisällä voi käydä mihin aikaan vaan ja olla rauhassa hetken hiljaa, kertoo Silvast.

Samaan aikaan kun kohtaamisissa tuli esille tällaista jonkin pyhän, elämää suuremman kaipausta, kävi ilmi, että moni ei osaa nähdä kirkkoa ja sen uskoa vastauksena kaipaukseen. Kirkon toimintaa ei tunnettu, vaan ehdotettiin asioita, joita kirkko on tehnyt jo kymmenien vuosien ajan. Usko koettiin hyvin yksityiseksi asiaksi, niin araksi, ettei siitä oikein pystytä puhumaan edes läheisimpien kanssa.

Kun uskoon liittyvät mainokset ilmestyvät katukuvaan, niiden viestissä on haluttu vetää tarkka raja tiukkoihin uskonnollisiin viesteihin, joita moni oli nähnyt liimattuna lyhtypylväisiin.

– Emme halua ahdistella ihmisiä uskolla, vaan antaa tilaa omille ajatuksille. Usko voi olla elämää kantava positiivinen voima, joka ulottuu jopa kuoleman rajan yli, mainitsee Silvast.

Ihmisille esiteltiin etukäteen muutamia mahdollisia mainoslauseita. Yksi niistä nousi ylitse muiden. Se oli viesti, jonka nähtiin olevan kirkolle ainutlaatuinen.

– ”Uskalla elää. Ja kuolla.” -ajatus oli sellainen, josta saimme hyvin samansuuntaisen palautteen. Ihmiset totesivat, että tämä on asia, josta kirkon pitää puhua. Ei niin, että lause olisi yksiselitteinen. Toiset painottivat enemmän elämänrohkeutta, toiset sitä, että kuolemastakin pitää yhteiskunnassa puhua, vaikka se pelottaisi. Kirkon sanoma ulottuu molempiin, sanoo Silvast.

Kiireen keskellä moni kaipaa sielunrauhaa.

Kiireen keskellä moni kaipaa sielunrauhaa.

Mikä ihmeen sielun latauspiste?

Hintsala nostaa esille toisen keskeisen kampanjaviestin. Se on ihmisarvo. Se, että jokainen ihminen on Jumalan silmissä suunnattoman arvokas. ”Usko tai älä. Jumala uskoo sinuun.”

– Se, että elämä on meitä suuremmissa käsissä, ja meihin uskotaan, on nykymaailmassa jopa vastakulttuurinen ajatus. Se viestii rohkeutta ja luottamusta, kiteyttää Hintsala.

Entä ”Sielun latauspiste”? Mihin se liittyy? Ja pidetäänkö Vantaalla nyt kirkkoja auki?

– Sielun latauspiste herättää pohtimaan, mikä on se paikka, jossa oma sieluni lepää. Keski-Euroopassa mennään kirkkoihin, aika moni suomalainen menee metsään rauhoittumaan. Sielunrauhaa meistä kiireen keskellä moni joka tapauksessa kaipaa, tuumii Hintsala.

Silvastin mukaan kirkot ovat pääsiäisenä aikana paljon auki, sillä niissä on runsaasti tilaisuuksia. Hän ei malta olla lisäämättä, että parhaillaan rakennettavan Tikkurilan uuden kirkon keskeinen idea on aukiolo.

– Siitä tulee paikka, joka on ihmisiä varten aamusta iltamyöhään, lupaa Silvast.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi