null Kirkko Espoossa mainostaa Jumalan rakkautta – ”Se on se, mikä erottaa kirkon kaikista muista yhteiskunnan toimijoista”, sanoo copywriter

Espoon seurakuntien Täällä rakastan minä -kampanja korostaa, että Jumalan rakkaus ulottuu ihmisten arkeen. Kuva: Touko Hujanen

Espoon seurakuntien Täällä rakastan minä -kampanja korostaa, että Jumalan rakkaus ulottuu ihmisten arkeen. Kuva: Touko Hujanen

Ajankohtaista

Kirkko Espoossa mainostaa Jumalan rakkautta – ”Se on se, mikä erottaa kirkon kaikista muista yhteiskunnan toimijoista”, sanoo copywriter

Kampanjan valokuvissa poseeraavat tavalliset espoolaiset

Isossa mainosvalokuvassa nuori nainen katsoo kameraan uima-altaassa. Taustalla seisoo mies, joka katsoo altaan yli kaukaisuuteen. Kuvan päällä on teksti: ”Täällä rakastan minä.”

Kyseessä on Espoon seurakuntien katumainoskampanja, joka 2. marraskuuta alkaen levittäytyy kauppakeskuksiin, metroihin, asemille ja katujen varsille.

Espoolaisille Tinja ja Aku Kärhälle kampanjan kuvaussessio Leppävaaran maauimalassa oli luontevaa.

– Meillä on jonkin verran kokemusta ammattikuvaajan kuvattavana olemisesta muun muassa hää- ja perhekuvauksissa. Kohdallemme ovat aina osuneet huippuammattilaiset, ihanat valokuvaajat, ja kuvattavana on ollut helppo ja luonteva olla, Tinja Kärhä sanoo.

Aku Kärhän mielestä kampanjan sanomakin oli helppo allekirjoittaa.

– Kuulumme molemmat kirkkoon, ja lapsemme on kastettu. Pidämme tärkeänä länsimaisia arvoja ja moraalia, jotka pohjautuvat kristilliseen uskoon. Hengellisyys on tärkeää, mutta se ei näy aktiivisesti arjessamme, hän sanoo.

Tinja, Aku ja Lenni Kärhän perheessä kristilliset arvot tärkeitä, vaikkei usko jatkuvasti näykään arjessa. Kuva: Marianna Siitonen.

Tinja, Aku ja Lenni Kärhän perheessä kristilliset arvot tärkeitä, vaikkei usko jatkuvasti näykään arjessa. Kuva: Marianna Siitonen.

”Jumala välittää rakkautensa ihmisten kautta”

Espoon seurakuntien tiedottaja, pastori Laura Vähäsarja kertoo, että kirkossa on hyvin tiedossa, miten koronavirusepidemia on vaikeuttanut ihmisten elämää.

– Halusimme muistuttaa, että Jumalan rakkaus on totta espoolaisten arjessa, ja että seurakunta on läsnä vaikeanakin aikana, Vähäsarja sanoo.

Hän vetoaa tutkimustietoon, jonka mukaan ihmisten suhde kirkkoon muodostuu ennen kaikkea median ja viestinnän kautta.  

– Itse tulkitsen mainoslauseen ”Täällä rakastan minä” niin, että ei oikeastaan ole olemassa muuta kuin Jumalan rakkaus. Jumala välittää oman rakkautensa meidän ihmisten kautta, vaikka rakastaisimmekin raadollisesti. Juuri ihmisten välisessä rakkaudessa Jumala silti on läsnä, Vähäsarja muotoilee.

Kampanjan kokonaiskustannus on 76 600 euroa. Hieman yli puolet summasta menee mediatilan kustannuksiin. Loput ovat tuotantokuluja.

 Valokuvaaja etsi aitoa katsetta

Valokuvaaja Touko Hujaselle kampanjan toimeksianto oli poikkeuksellinen kokemus siksi, että tavallisesti hän on joutunut itse ajan kanssa luomaan suhteet valokuvamalleihin.

– Tässä toimeksiannossa sain tulla valmiiseen pöytään, sillä mallit olivat jo olemassa, Hujanen sanoo.

– Kuvissa pyrin leikittelemään elokuvallisella ilmaisulla. Ne ovat ikään kuin pysäytyskuvia espoolaisesta arjesta, Hujanen kommentoi.

Vaikka kuvissa on myös harkittuja asetelmia, Hujanen pyrki saamaan aikaan niihin myös virheitä.

– Yhdessä sessiossa perheen poika väsähti koko sessioon täysin. Sanoin hänelle, että saat olla ja maata ihan sellaisena kuin olet. Kuvaajalle on hienoa, kun kaikki ei menekään suunnitellusti, koska silloin lopputulos on paljon mielenkiintoisempi, Hujanen sanoo.

– Pyrin kuvissani myös siihen, että valokuvattava ei enää kiinnitä huomiota kameraan vaan vaipuu jotenkin omaan maailmaansa. Juuri sellaisessa hetkessä katseesta tulee usein hyvin aito ja puhutteleva, Hujanen sanoo.

Hän itse on kotoisin Tampereelta kodista, jossa ei annettu uskonnollista kasvatusta.

– Mutta tykkään kyllä viettää aikaa kirkoissa. Vaikka en perheeni kautta ole saanut kosketusta kirkkoinstituutioon, niin olen pannut merkille, että kirkko pyrkii osoittamaan solidaarisuutta aina kaikkein heikoimmassa asemassa oleville. Tämä on minusta hienoa, Hujanen sanoo.

Kampanjassa haluttiin jättää katsojalle myös tulkinnanvaraa. Kuva: Touko Hujanen

Kampanjassa haluttiin jättää katsojalle myös tulkinnanvaraa. Kuva: Touko Hujanen

Copywriter: ”On vaara, että ydinsanoma hukkuu alle”

Täällä rakastan minä -kampanjan toteutti mainostoimisto Miltton. Copywriter Maria Hakala kertoo, että mainostoimisto pyrkii usein etsimään asiakkaan tuotteesta sen, mikä tekee siitä tuotteesta ainutlaatuisen.

– On tärkeää, että kirkko on monipuolisesti mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa, mutta samalla on vaara, että sen ydinsanoma hukkuu alle.  Sanoma Jumalan rakkaudesta on kuitenkin se, mikä erottaa kirkon kaikista muista yhteiskunnan toimijoista. Elämme nyt hyvin epävarmoja aikoja, ja siksi halusimme nostaa tämän sanoman esiin, Hakala sanoo.

Tavallisesti mainostoimistojen asiakkailla on tuotteita, joita voidaan esitellä ja joita on testattu. Haittaako mainostoimistoa se, että kirkon tuoteseloste on niin sanotusti toisesta todellisuudesta? Hakalan mielestä ei.

– Sehän ei ole uusi sanoma. Vaikka et itse uskoisi tuohon sanomaan, niin silti tiedät, mitä se tarkoittaa, koska se on niin syvälle meidän kulttuurissamme. Se sanoma elää meissä jo valmiiksi, ja meidän tarvitsee vain muistuttaa siitä, hän sanoo.

Oikaisu 3.11.2020 kello 13.27: Jutussa on kahdessa kohdassa muutettu mainostaja-sana mainostoimisto-sanaksi.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.