Pääkirjoitus: Iltarukouksen opettaja taitaa vaihtua äidistä isäksi
Perinteisesti äidit ja isoäidit ovat siirtäneet kristillisiä perinteitä eteenpäin uusille sukupolville. Jatkossa tilanne saattaa muuttua.
”Kirkon tärkein toimintamuoto on äidin iltarukous.” Näin sanoi piispa emeritus Eero Huovinen 24.10. ilmestyneen Kirkko ja kaupungin haastattelussa.
Huovisen kuvaus on paitsi koskettava myös totta. Kristillisen perinteen siirto kodeissa on perinteisesti ollut vahvasti äitien vastuulla. Itsekin olen oppinut iltarukouksen äidiltäni, ja se on siitä lähtien kulkenut mukanani. Monessa suvussa isoäidit ovat iltaisin ristineet kätensä ja rukoilleet koko suvun puolesta. Vaikka uskonasioista ei olisi muuten puhuttu, ainakin lasten elämän hankalissa hetkissä ovat äidit, ja varmasti myös monet isät, huokaisseet Jumalan puoleen: ”Jos olet siellä, auta.”
Kirkon nelivuotiskertomuksen tutkimustieto osoittaa, että perinne saattaa muuttua: iltarukouksen opettaakin jatkossa usein isä. Ylipäänsä aiempaa pienempi osuus lapsista ja nuorista oppii kotonaan iltarukouksen. Muutosta on kiihdyttänyt se, että Suomessa uskonto on ollut aihe, josta kodeissa ei ole juurikaan puhuttu toisin kuin monessa muussa maassa, jossa uskonnot ja katsomukset ovat puheenaihe muiden joukossa.
Kun yli 70-vuotiaista 76 prosenttia kertoo oppineensa lapsena kotonaan iltarukouksen, niin 18–29-vuotiaista iltarukouksen on oppinut 42 prosenttia. Miesten ja naisten ero näkyy tutkimuksessa selvästi: vielä nykyisistä kolmikymppisistä äiti on useammin kuin isä se vanhempi, joka on opettanut tai aikoo opettaa lapsilleen iltarukouksen. Nuorimmassa ikäluokassa tilanne kääntyy. 18–29-vuotiaista hieman useampi mies kuin nainen aikoo siirtää tätä perinnettä eteenpäin.
Nuoret miehet ovat lähentyneet kristinuskoa ja sen oppikäsityksiä.
Naiset ovat tähän asti olleet lähes kaikilla mittareilla miehiä uskonnollisempia. Nuorimmissa ikäryhmissä tilanne on muuttunut etenkin suhteessa kristinuskoon. Vaikka nuoret naiset ovat keskimäärin miehiä avoimempia yleisesti uskonnollisuudelle, osa heistä suuntaa hengellistä etsintäänsä miehiä herkemmin muualle kuin kristinuskoon. Nuoret miehet ovat lähentyneet kristinuskoa ja sen oppikäsityksiä.
Taustalla näkyy ainakin jossain määrin myös laajempi arvojen muuttuminen, eli entistä useampi nuori nainen kannattaa liberaaleja arvoja, ja osa heistä irrottautuu samalla kristinuskosta, koska kokee sen arvot konservatiivisiksi. Kehitystä ei ainakaan hidasta kirkon sisäinen kiistely tasa-arvoon liittyvistä asioista.
Kirjoittaja on Kirkko ja kaupungin päätoimittaja.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Tutkimus: Usko Jumalaan puhuttelee nyt nuoria miehiä, ateismi naisia
AjankohtaistaTuore kirkon nelivuotiskertomus osoittaa, että nuorten naisten ja miesten uskonnollisuus eriytyy sukupuolen mukaan.