null Piispa Teemu Laajasalo: ”Israel-kritiikki muuttuu helposti juutalaisvihaksi”

Palestiinalaiset äärijärjestöt ovat ampuneet yli 3000 rakettia Israeliin viime päivinä. Israelin puolustusvoimat on vastannut voimakkailla ilmaiskuilla.

Palestiinalaiset äärijärjestöt ovat ampuneet yli 3000 rakettia Israeliin viime päivinä. Israelin puolustusvoimat on vastannut voimakkailla ilmaiskuilla.

Ajankohtaista

Piispa Teemu Laajasalo: ”Israel-kritiikki muuttuu helposti juutalaisvihaksi”

Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo perustelee, miksi hän otti Twitterissä kantaa Israel-kritiikin äärimmäisiin muotoihin.

Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo ottaa kantaa Israelin ja palestiinalaisten väliseen konfliktiin. Tiistaina 18. toukokuuta hän twiittasi: ”Israelia voi kritisoida, mutta demokratian nimittelyssä apartheid-valtioksi piilee juutalaisviha.”

Piispa Teemu Laajasalo, miksi päädyit twiittaamaan näin?

– Antisemitismin määritelmien mukaan erilainen Israelin valtion demonisoiminen tai muita vaativamman moraalin edellyttäminen siltä täyttävät juutalaisvihan merkit. Alueen ainoan demokratian kutsumisessa apartheid-valtioksi piilee antisemitismin siemen. Israel-kritiikki muuttuu helposti juutalaisvihaksi.

– Israelin apartheidiksi kutsuminen myös vähättelee oikeaa eteläafrikkalaista apartheidiä, jossa seka-avioliitot olivat laittomia ja eri rotuisilla ei saanut olla yhteisiä lapsia. Israelissa on jännitteitä, mutta ei sanan käyttö ole oikeassa suhteessa. 

Isot juutalaisvähemmistöt ovat vainon vuoksi romahtaneet Algeriassa, Tunisiassa, Irakissa ja Jemenissä.

– Äskettäin Israelin parlamentissa eli knessetissä sai paikkoja jopa islamistipuolue. Usein unohtuu, että islamilla on Israelissa tunnustettu asema. Armeijassa, poliisivoimissa ja oikeuslaitoksessa palvelee korkeissakin viroissa muslimeja. Jopa sharia-lakia sovelletaan joissain perheoikeudellisissa kysymyksissä. Israelilla on arabeja suurlähettiläinä. Ei apartheidissä tapahdu tällaista.

– Erityisen kohtuutonta Israelin kutsuminen apartheidiksi on siksi, että koko valtio on rakennettu vainon uhrien ja heidän jälkeläistensä voimin. Juutalaisia on vainottu paitsi holokaustissa myös ympäröivien arabimaiden alueella. Isot juutalaisvähemmistöt ovat vainon vuoksi romahtaneet Algeriassa, Tunisiassa, Irakissa ja Jemenissä.


Kansainvälinen yhteisö tuomitsee Israelin puolustusvoimien voimankäytön Gazassa. Miten näet Israelin puolustusvoimien toimet Gazassa?

– Israelilla on oikeus puolustaa kansalaisiaan. Sillä on myös velvollisuus suhteuttaa voimankäyttö siten, että siviiliuhrien määrä on mahdollisimman vähäinen. Tämä on hankalaa, koska Hamas käyttää ihmiskilpiä, sijoittaa aseistustaan siviilien keskelle ja ampuu raketteja sairaala-alueelta.

– Israel tekee virheitä, mutta jollain tavalla vihollisen rakettialustat ja hyökkäyksiin käytettävät tunnelit täytyy eliminoida. 

 – Samalla Israelin täytyy nähdä toivottomuuden kierteen katkaisemisen tärkeys. Palestiinalaisille kuuluu toivo siitä, että parempi ratkaisu voi olla mahdollinen.

Kirjoitit Twitterissä, että palestiinalaisten kärsimyksen taustana ovat islamistiset johtajat. Mitä tarkoitat?  

– Tavalliset ylisukupolvisen epätoivon ja kärsimyksen keskellä elävät palestiinalaiset tarvitsevat tukea ja ymmärrystä. Vastuuta pitää vaatia palestiinalaisilta johtajilta. Palestiinalaisten äärijärjestöjen pitää lopettaa terroritoimet ja tunnustaa Israelin olemassaolon oikeutus juutalaisvaltiona.

 – Kahden valtion mallin pitää olla tavoitteena. Se edellyttää siivousta molemmin puolin. Israelilaisissa siirtokunnissa on äärioikeistolaisia voimia, jotka toimillaan nöyryyttävät palestiinalaisia. Palestiinalaisten ongelmana on, että väkivaltaa lietsovia islamistisia kehotuksia ovat esittäneet paitsi terroristit, myös itse palestiinalaishallinnon presidentti Mahmud Abbas.

Arabimaailmassa on voimakas kokemus siirtomaavallan aikaisesta alistettuna olemisesta.

– Islamistinen taustavire näkyy myös kristittyjen sortona, jonka vuoksi koulutetut kristityt arabit muuttavat laajasti esimerkiksi Kyprokselle. 

– Vastuuttava katse pitää kääntää myös nykyiseen ja entiseen suurvaltapolitiikkaan. Arabimaailmassa on voimakas kokemus siirtomaavallan aikaisesta alistettuna olemisesta. Holokaustin täydellisen tuhon jälkeen rakennettua maailman ainoaa juutalaisvaltiota ei voi laittaa vastaamaan länsimaiden kolonialismin synneistä.

Piispa Teemu Laajasalo peräänkuuluttaa kirkoilta itsekriittisyyttä siinä, kuinka herkästi halutaan ottaa kantaa juuri Israelin ja palestiinalaisten väliseen konfliktiin.

Piispa Teemu Laajasalo peräänkuuluttaa kirkoilta itsekriittisyyttä siinä, kuinka herkästi halutaan ottaa kantaa juuri Israelin ja palestiinalaisten väliseen konfliktiin.


Piispainkokous omaksui syksyllä 2020 International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) -järjestön antisemitismimääritelmän, jonka mukaan esimerkiksi Israelin vertaaminen natseihin on antisemitismiä. Miksi piispat omaksuivat tämän määritelmän?

– Samaan määritelmään ovat sitoutuneet sivistysvaltiot, mukaan lukien Suomi. Itselleni asia on tullut tärkeäksi, koska kristillisen antisemitismin historia on niin synkkä. Tuomitsemme nopeasti Lutherin antisemitistiset kirjoitukset, mutta näkökykymme uudenlaisen juutalaisvihan tunnistamiseksi on heikko.

Maailma on kärsimystä täynnä, mutta tuntuu siltä, että halua on ottaa kantaa vain Israelia koskeviin kysymyksiin.

– Kirkkojen ja esimerkiksi Kirkkojen Maailmanneuvoston ja Luterilaisen Maailmanliiton on syytä harjoittaa tässä itsekritiikkiä. Maailma on kärsimystä täynnä, mutta tuntuu siltä, että halua on ottaa kantaa vain Israelia koskeviin kysymyksiin.

– Ne, jotka toistuvasti vaativat korkeita standardeja Israelilta, jättävät mittaluokaltaan aivan eritasoiset Aasian ja Lähi-idän diktatuurien ihmisoikeusloukkaukset kommentoimatta.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.