null Raamatussa on useita suutelukohtauksia  – ”Lukija päättelee itse, onko mukana erotiikkaa vai ei”

Raamatun suudelmat ovat usein tunnepitoisia. – Kun ihmiset rakastavat toisiaan, suudelmassa on enemmän tunnetta. Jos ero on kipeä, mukana ovat ikävä ja kaipuu, Vanhan testamentin eksegetiikan professori Martti Nissinen sanoo.

Raamatun suudelmat ovat usein tunnepitoisia. – Kun ihmiset rakastavat toisiaan, suudelmassa on enemmän tunnetta. Jos ero on kipeä, mukana ovat ikävä ja kaipuu, Vanhan testamentin eksegetiikan professori Martti Nissinen sanoo.

Raamatussa on useita suutelukohtauksia  – ”Lukija päättelee itse, onko mukana erotiikkaa vai ei”

Ortodoksisessa kirkossa suuteleminen on keskeinen osa uskonnonharjoittamista. 

Kuvittele seuraava koh­taus: Daavid joutuu pakenemaan, koska appiukko Saul on uhannut tappaa hänet. Lankomies Jonatan etsii Daavidin käsiinsä. He itkevät ja suutelevat toisiaan.

Näitkö mielessäsi lempeän poskipusun vai kiihkeän kieli­suudelman?

Tilanne on Vanhasta testamentista. Siitä, suutelivatko ihmiset tuohon aikaan toisiaan yleensä huulille vai poskelle, ei ole juurikaan johto­lankoja.

Raamatussa käytetään vain suudella-verbiä, eli kumpikin tapa on mahdollinen, sanoo Helsingin yliopiston Vanhan testamentin eksegetiikan professori ­Martti Nissinen. 

– Meistä suulle suuteleminen tuntuu erityisen intiimiltä, muttei se välttämättä ollut siinä maailmassa sitä.  

Daavidia ja Jonatania on toisinaan pidetty ­homoparina, mutta Nissisen mukaan teksti ei ­sano tätä suoraan.

– Kohtauksessa on paljon tunnetta, mutta lukija päättelee itse, onko mukana erotiikkaa vai ei, Nissinen sanoo.

Raamatussa suutelukohtauksia on useita. Useimmissa tapauksissa suudelmia vaihtavat miehet. Muutama naistenkin välinen pussailukohtaus löytyy.

Halaaminen ja pussaaminen ovat toisen kokonaisvaltaista kohtaamista.

Harvinaisimpia ovat miehen ja naisen väliset selkeästi eroottiset suudelmat, ja niitä löytyy vain Laulujen laulusta.

Suurin osa Raamatun suudelmista on tervehdyksiä. Niitä annetaan yleensä perheenjäsenten ja ystävien kesken.

Suutelemista käytetään Raamatussa myös yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden luojana.

– Uudessa testamentissa Paavali käskee kirjeissään seurakuntalaisia tervehtimään toisiaan pyhällä suudelmalla, Nissinen kertoo.

Myös hyvästit sinetöidään Raamatussa suudelmalla. Vainajaa suudellaan kerran, kun Joosef kumartuu kuolleen isänsä, Israelin, ylle ja suutelee hänen kasvojaan.

– Suudelman tunnetaso riippuu tilanteesta. Kun ihmiset rakastavat toisiaan, suudelmassa on enemmän tunnetta. Jos ero on kipeä, mukana ovat ikävä ja kaipuu, Nissinen sanoo.

Raamatussa esiintyy myös rituaalisia suudelmia. 

Ortodoksisessa kirkossa suudelmalla rakennetaan yhteisöllisyyttä

Fyysiset tervehdykset eivät kuulu evankelis-luterilaisen kirkon rituaaleihin. Ortodoksisessa kirkossa sen sijaan suudelmalla on keskeinen merkitys.

– Seurakuntalaisten keskinäinen pussaaminen on pääasiassa karissut pois, mutta papit suutelevat edelleen toisiaan liturgiassa, kertoo metropoliitta Ambrosius, joka on Helsingin ortodoksisen hiippakunnan emerituspiispa.

Pappien välistä suudelmaa kutsutaan rauhan suudelmaksi, ja se annetaan juuri ennen uskontunnustusta.

Sovintosunnuntain eli laskiaissunnuntain ehtoopalveluksessa papisto piispasta alkaen suutelee koko seurakuntaa yksitellen.

Juudaksen Jeesukselle antamassa suudelmassa pelataan emotionaalisilla sivumerkityksillä.

Myös seurakuntalaiset voivat suudella toi­siaan ja onnitella näin ehtoollisesta.

– Halaaminen ja pussaaminen ovat toisen kokonaisvaltaista kohtaamista. Ne rakentavat vahvasti yhteisöllistä identiteettiä, Ambrosius sanoo. 

Ortodoksit suutelevat myös ikoneja ja reliikkejä eli pyhäinjäännöksiä.

– Suudelma on silloin pyhän kohtaamisen ja pyhän kosketuksen merkki, Ambrosius kertoo. 

Jos ikonia tai reliikkiä ei halua suudella, voi seurakuntalainen kumartaa kunnioituksen merkiksi.

Orto­doksi­hauta­jaisissa arkku on tapana pitää auki, ja surijat suutelevat vainajaa ke­vyesti otsalle tai vainajan rinnalla olevaa ikonia.

”Kuin suudelma suulle on suora vastaus”

Rakkaus, yhteenkuuluminen ja kunnioitus kuvaavat sekä Raamatun että ortodoksisen kirkon käytössä olevien suudelmien merkitystä.

Martti Nissiselle Vanhan testamentin sananlasku ”Kuin suudelma suulle on suora vastaus” kiteyttää suudelman olemuksen.

– Mielestäni se kuvaa hyvin suutelemiseen liittyvää rehellisyyttä ja sitä, että suudellessa ihminen asettuu paljaaksi ja alttiiksi toiselle, Nissinen sanoo.

Juuri tämän vuoksi Raamatun tunnetuin suudelma, tervehdykseksi naamioitu Juudaksen suudelma, on niin kammottava.

– Tuossa Juudaksen Jeesukselle antamassa suudelmassa pelataan emotionaalisilla sivumerkityksillä. Näin siitä tulee erityisen paha ja luottamuksen pettämisen alkukuva, Nissinen sanoo. 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: