null Runo, kartta ja leipälahjakortti – Espoon seurakunnat uudistivat uusille seurakuntalaisille lähetettävän tervetulopaketin

Uudelle seurakuntalaiselle lähetettävä tervetulopaketti sisältää Espoossa (vas.) kunkin alueen kartan ja Vantaalla (oik.) tarrasädekehän.

Uudelle seurakuntalaiselle lähetettävä tervetulopaketti sisältää Espoossa (vas.) kunkin alueen kartan ja Vantaalla (oik.) tarrasädekehän.

Ajankohtaista

Runo, kartta ja leipälahjakortti – Espoon seurakunnat uudistivat uusille seurakuntalaisille lähetettävän tervetulopaketin

Myös Vantaan ja Helsingin seurakunnat ovat uusimassa tervetulopakettiaan. Paketissa pyritään ottamaan paremmin huomioon muuttajan näkökulma.

Pääkaupunkiseudun seurakunnat ovat perinteisesti lähettäneet tervetulopaketin uusille asukkaille, jotka kuuluvat seurakuntaan. Näihin kuuluvat sekä muualta että kaupungin sisällä muuttaneet.

Espoon seurakuntayhtymässä todettiin vuosi sitten, että jaossa olleiden tervetulokirjeiden materiaali kaipasi uudistusta. Se oli liian organisaatiolähtöistä eikä ottanut huomioon muuttajan elämäntilannetta.

– Päätimme käyttää hyväksi palvelumuotoilun keinoja. Haastattelimme 12 vuoden sisällä Espooseen muuttanutta ihmistä siitä, millaista sisältöä he toivoisivat muuttajaviestinnältä, kertoo Leppävaaran seurakunnan tiedottaja Laura Vähäsarja.

– Moni heistä ei edes muistanut saaneensa tervetulokirjettä seurakunnalta. Postitse tulevaa pakettia pidettiin kuitenkin parempana yhteydenottotapana kuin puhelinsoittoa tai tapaamista. Myös sitä korostettiin, ettei paketin sävy saa olla tuputtava, mutta se voi sisältää viestin, että seurakuntayhteisöstä saa apua ja tukea tarvittaessa.

Muutto on tilanne, johon liittyy monenlaisia tunteita. Siihen voi osalla liittyä muutoksia myös perhe- ja ihmissuhteissa.
– Laura Vähäsarja

Vähäsarjan mukaan haastattelussa sai kannatusta oman alueen kartta, koska monelle muuttajalle alue ei ole tuttu ennestään. Suurin osa ei halunnut paketin mukana mitään krääsää, mutta lahjakortti paikalliseen liikkeeseen tuntui monesta hyvältä ajatukselta.

– Haastatteluissa kävi ilmi, että muutto on tilanne, johon liittyy monenlaisia tunteita. Siihen voi osalla liittyä muutoksia myös perhe- ja ihmissuhteissa. Halusimme huomioida tämän laittamalla kirjeeseen mukaan pienen muuttajan elämäntilanteeseen liittyvän runon.

Vähäsarja toteaa kaupunkiin muuttavien olevan seurakunnille tärkeä kohderyhmä. Isoimmat muuttajaryhmät ovat 18–29-vuotiaat ja 30–44-vuotiaat, ja monilla heistä ei ole tietoa siitä, mihin seurakuntaan he kuuluvat.

Lähetettävien pakettien määrä on erilainen Espoon kuudessa seurakunnassa, koska eri alueiden muuttoliikkeessä on eroa. Espoon tuomiokirkkoseurakunta sekä Espoonlahden, Tapiolan ja Leppävaaran seurakakunnat lähettävät uusille asukkaille 100–200 tervetulopakettia kuukaudessa. Poikkeuksena on Espoon ruotsinkielinen seurakunta, jonka muuttajamäärät ovat pieniä muihin verrattuna.

Uutta pakettia jaetaan jo Tapiolassa ja Leppävaarassa, muissa seurakunnissa se otetaan käyttöön toukokuussa. Olarin seurakunta ei ole mukana uudistuksessa.

Vantaalla sädekehä selfietä varten

Vantaan seurakunnat ovat myös uudistamassa tervetulopakettiaan. Uusi paketti otetaan käyttöön kesäkuun alussa.

Vantaan seurakuntien viestintäasiantuntijan Juha-Pekka Vanhatalon mukaan Vantaalla halutaan lähestyä uusia seurakuntalaisia laadukkaasti yhteisellä ilmeellä. Tätä ennen Vantaan seitsemällä seurakunnalla on ollut omat materiaalinsa.

Tikkurilan seurakunta on tehnyt jo pitkään yhteistyötä Jumbossa sijaitsevien Citymarketin ja Prisman kanssa leipälahjakortin merkeissä.
– Juha-Pekka Vanhatalo

Myös Vantaalla on käytetty uudistuksessa palvelumuotoilun menetelmiä. Viime vuonna tehtiin kaupunkiin hiljattain muuttaneille vantaalaisille kysely siitä, mitä he odottavat seurakunnan tervetulopaketilta.

– Tästä on tullut meille tärkeä tapa ottaa kontaktia uusiin seurakuntalaisiin. Haluamme viestiä siitä, että seurakunta on kaupunkiin muuttaneita varten. Samalla kerromme, mihin seurakuntaan muuttaja kuuluu eli paketilla on myös informatiivinen tarkoitus, Vanhatalo selvittää.

Vantaan seurakuntien tervetulopaketissa esitellään kunkin seurakunnan toimintaa. Lisäksi se sisältää erilaisia tarroja, modernin suojelusenkelikortin ja tarrasädekehän selfien ottamista varten. Uutuutena joissakin seurakunnissa on lahjakortti, jolla voi noutaa leivän alueen kaupasta.

– Tikkurilan seurakunta on tehnyt jo pitkään yhteistyötä Jumbossa sijaitsevien Citymarketin ja Prisman kanssa leipälahjakortin merkeissä. Nyt myös Hämeenkylä, Korso ja Rekola päätyivät ottamaan leipälahjakortin käyttöön. Hakunilassa puolestaan lahjakortilla voi noutaa pienen ikonilahjan, Vanhatalo kertoo.

Vantaan seurakunnissa eniten uusia muuttajia on Tikkurilan seurakunnassa ja Vantaankosken seurakunnassa, joissa lähetettiin viime vuonna yli 2000 tervetulopakettia. Hakunilassa, Hämeenkylässä, Korsossa ja Rekolassa paketteja lähetettiin 500–800. Vähiten muuttajille lähetettäviä tervetulopaketteja oli Vantaan ruotsinkielisessä seurakunnassa, alle 200.

Helsingissä luotetaan magneetteihin

Helsingin seurakuntayhtymässä uusi tervetulopaketti saadaan jakoon kesäkuun aikana. Uudistetun paketin on tarkoitus tarjota tunnetta ja tietoa.

– Haluamme nostaa kirkon arvoja ja niiden merkityksellisyyttä ihmisen elämässä. Samalla pyrimme tukemaan uutta seurakuntalaista muuton aiheuttamien tunteiden ja ajatusten keskellä, kertoo viestintäsuunnittelija Outi Pippuri.

Tervetulopakettiin on tulossa kaikille seurakuntalaisille yhteisen sisällön lisäksi tietoa muuttajan omasta seurakunnasta. Lisäksi mukana on tupaantuliaislahjana neljä kuvallista magneettia, jotka ovat tuttuja jo aiemmilta vuosilta.

– Jääkaapin oveen laitettavat magneetit ovat olleet niin suosittuja, että päätimme pitää ne mukana paketissa jatkossakin. Magneetteihin on kuitenkin tulossa uudet kuvitukset.

Helsingissä on 20 seurakuntaa. Viime vuonna postitettiin eniten tervetulopaketteja Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan alueella, yli 5000 kappaletta. Kallion ja Töölön seurakunnissa niitä lähetettiin yli 4000 kappaletta.

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Helsingissä kirkkoon kuuluu enää puolet kaupunkilaisista – Vantaa ja Espoo seuraavat kohta perässä

Ajankohtaista Hengellisyys

Pääkaupunkiseudun maahanmuuttovaltaisilla alueilla luterilaisia on jo vähemmistö. Kirkkoon kuuluu yhä selvä enemmistö suomen- ja etenkin ruotsinkielisistä. Seurakuntakohtaiset erot ovat kuitenkin suuria. Mikä eroja selittää ja miltä tulevaisuus näyttää?





Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.