null Sakari Hukka, 21, pätkäpaastoaa, nousee aamuyöllä meditoimaan ja juoksee tähtien alla – Z-sukupolvi elää hengellisyyttä omalla tavallaan

”Suurimman osan ajasta olen legendaarisen hyvällä tuulella. Kuritan itseäni, mutta pidän myös hauskaa”, Sakari Hukka sanoo. Kuva Vilja Harala.

”Suurimman osan ajasta olen legendaarisen hyvällä tuulella. Kuritan itseäni, mutta pidän myös hauskaa”, Sakari Hukka sanoo. Kuva Vilja Harala.

Hengellisyys

Sakari Hukka, 21, pätkäpaastoaa, nousee aamuyöllä meditoimaan ja juoksee tähtien alla – Z-sukupolvi elää hengellisyyttä omalla tavallaan

Parikymppisten Z-sukupolvi ottaa vaikutteita eri uskonnoista. Siviilipalvelusmies Sakari Hukka on kasvanut evankelis-luterilaiseen uskoon, jota hän täydentää buddhalaisella zenmeditaatiolla, krishnaliikkeen pyhillä teksteillä ja itseään kurittamalla.

Kello 2 herätyskello soi. Sakari Hukka hätkähtää hereille säikähtäneenä.

– Ensimmäiseksi väsyttää ja vituttaa. Mietin, että ehtisin nukkua vielä kolme tuntia, jos meditoisin ja kuntoilisin vasta töiden jälkeen.

Hukka on oppinut viimeisten kuuden vuoden aikana, ettei aamun ensimmäisiä ajatuksia kannata uskoa. Hän lampsii t-paidassaan ja kalsareissaan ulos vanhempiensa omakotitalosta ja tuijottelee patiolla tähtiä 20 minuuttia. Otava loistaa mustalla taivaalla kuin vanha kaveri.

– Herään kunnolla ulkona. Mietiskelen kylmässä vaikkapa raamatunkatkelmaa tai jotain kohtaa hindujen Bhagavad Gitasta, josta minulla on krishnalaisten kommentoima versio.

Sisällä Hukka hörppää aamukahvin ja kietoutuu pörröfleece-takkiinsa meditoimaan vähintään vartiksi. Sen jälkeen hän kuntoilee.

Yksi kodin huoneista on varustettu kuntosaliksi, jossa on tankoja painoineen, käsipainoja, vastusnauhoja, leuanvetotanko ja kuntopyörä.

Hukka saattaa tehdä pari tuntia personal trainerin kanssa suunniteltua saliohjelmaansa tai lähteä ulos.

– Olen monesti juossut ja tuijottanut tähtiä, kunnes minulla ei ole mitään huolia. Aamuyöllä tuntuu, että voin uudistua. Pääsen silloin lähimmäs pyhyyttä.

Kello 4.45 Hukka ottaa pikaisen suihkun ja kello 5.43 astuu Karjaalla lähijunaan, joka vie Helsinkiin. Hän ehtii siviilipalveluspaikkaansa noin kello 7. Hukka aloitti lokakuussa siviilipalveluksen Kirkko ja kaupunki -mediassa ja Jouluradiossa.

Z-sukupolvessa uskotaan universaaliin Jumalaan

Nuorten aikuisten uskonnollisuuteen perehtynyt teologian tohtori Suvi-Maria Saarelainen ajattelee, ettei parikymppisten hengellisyyttä ja henkisyyttä tunnisteta Suomessa.

– Usein sanotaan, että nuoret eivät usko mihinkään, mutta se ei ole totta. Suurin osa haastattelemistani ja tapaamistani parikymppisistä uskoo johonkin. Korkeampi voima saattaa olla Raamatun Jumala tai universaali Jumala, jossa yhdistyvät kaikki maailman uskonnot.

Ajatus universaalista jumaluudesta on Saarelaisen mukaan yleinen.

Teologian tohtori Suvi-Maria Saarelainen. Kuva Varpu Heiskanen/UEF.

Teologian tohtori Suvi-Maria Saarelainen. Kuva Varpu Heiskanen/UEF.

– Nykyään on saatavilla paljon hengellistä materiaalia, josta parikymppiset ottavat reippaalla kädellä sen, mikä tuntuu itselle sopivalta.

1990-luvulla syntyneitä parikymppisiä kutsutaan Z-sukupolveksi. Heidän kerrotaan rakastavan yksilöllisyyttä ja vapautta sekä vierastavan hierarkioita.

– Moni parikymppinen kokee, ettei tarvitse kirkkoinstituutiota hengellisyytensä toteuttamiseen, Saarelainen sanoo.

Maailmanlaajuinen yhteiskuntatieteellinen vertailututkimusohjelma ISSP kertoi viime keväänä, että alle 35-vuotiaiden suomalaisten suhde uskontoon on voimakkaassa muutoksessa. Tutkimuksen mukaan nuoret luopuvat joukoittain uskosta Jumalaan, mutta samaan aikaan heidän kiinnostuksensa hengellisyyteen lisääntyy.

15–24-vuotiaista vastaajista 22 prosenttia kertoi, että heillä on ollut elämässään käännekohta, jolloin he ovat omistautuneet uudella tavalla uskonnolle. Noin joka kymmenes ikäluokkaan kuuluva poika ja mies kertoi omistautuneensa Kristukselle.

Ihastus rippileirin isoseen auttoi irti päihdekoukusta

15-vuotiaana Sakari Hukka ihastui rippileirillä 18-vuotiaaseen isoseensa. Kiinnostus oli molemminpuolista, ja leirin mittaisesta suhteesta tuli hänen elämässään käännekohta.

– Olen kiitollinen naiselle, joka välitti ja auttoi paremmalle polulle. Käytin 15-vuotiaana paljon päihteitä, mutta naisen ansiosta elämäni alkoi mennä selvästi parempaan suuntaan. Vaikka emme tavanneet enää, viestittelimme leirin jälkeen, ja hän neuvoi minua.

Hukka alkoi rippikoulun jälkeen lukea Raamattua, säätää herätyskellon soimaan yhä aikaisemmin ja urheilla. Hän pohti lukiovuosinaan elämän suuria kysymyksiä kristillisellä kielellä, jonka oli lapsena oppinut.

Hukan isä on pappi, kuten oli myös hänen isänisänsä, lähetysjohtajana tunnettu Alpo Hukka. Kristinusko on tärkeää kaikille isovanhemmille. Ennen ruokailua hiljennytään rukoukseen.

Hukka eli vanhempiensa ja isosiskonsa kanssa 10-vuotiaaksi Floridassa, jossa isä työskenteli evankelis-luterilaisessa seurakunnassa. Pikkupoikana Hukka lähestulkoon asui kirkossa.

Hän opiskeli kirkkovuotta ja Raamattua uskonnollisessa esikoulussa ja myöhemminkin kerran viikossa pyhäkoulussa. Lisäksi oli seurakunnan yhteisiä talkoita, kirkon pihan haravoimista ja leipomista myyjäisiin.

– Varastin kirkon sakastista öylättejä ja vedin niitä pussillisia kerrallaan. Siitä tuli toistuva ongelma. Olin ihan addiktoitunut niihin, Hukka kertoo nauraen.

Hukan mielestä uskonto on Amerikassa selkeästi uskontoa, Suomessa enemmän hengellisyyttä. Hän pitää avarasta suomalaisesta hengellisyydestä.

– Koulussa minua aivopestiin joka aamu. Piti tuijottaa Amerikan lippua käsi sydämellä samalla kun luettiin itsenäisyysjulistus. God bless America!

Uskonto vetää puoleensa kriisissä

Kiinnostus uskontoa kohtaan herää parikymppisillä usein jonkin elämänkriisin aikana. Suvi-Maria Saarelainen teki väitöskirjansa hengellisyydestä syöpään sairastuneilla aikuisilla, jotka olivat iältään kahdenkymmenen molemmin puolin, eli Z-sukupolvea.

– Kun hengellisyys aktivoituu, parikymppiset kääntyvät yleensä ensimmäisenä lapsuudessa oppimansa uskonnon puoleen. He voivat muistella lapsuuskodin mahdollista uskonnollista kasvatusta ja rippikoulua.

On tyypillistä, että seuraavaksi Z-sukupolven edustajat alkavat muokata hengellisyydestä omannäköistä. Joku saa pyhyyden kokemuksia luonnosta, toinen jostakin muualta.

– Nuoret aikuiset hakeutuvat avarakatseisesti paikkoihin, joissa heillä on hengellisesti ja henkisesti hyvä olla. On kasvava suuntaus, että ihmiset etsivät itselleen merkittäviä tapoja olla yhteydessä korkeampaan voimaan.

Rukous on Saarelaisen mukaan säilynyt luontevana tapana olla yhteydessä Jumalaan tai jumaluuteen.

– Rukous on vahva rituaali. Mutu-tuntumani mukaan myös henkilökohtaiset hengelliset rituaalit ovat kasvussa.

Itsensä kurittaminen tekee vapaaksi

Liha tottelee kuria. Mieli tottelee kuria. Näin Sakari Hukka ajattelee.

– Jos ei ole kykyä kurittaa itseään, ei tavoita mitään erityistä. On supervoima, että saa tehtyä asiat, jotka haluaa. Laiskuus on tavallinen este halun ja toiminnan välissä.

Hukka ei tahdo reagoida jatkuvasti impulsseihin, joita tulee mukavuudenhaluiselta mieleltä, muilta ihmisiltä, mainoksista ja sosiaalisesta mediasta.

– Olen huomannut, että elämässäni menee sitä paremmin, mitä vähemmän mietin mukavuuttani. Näen mukavuudesta luopumisen myös hengellisenä juttuna. Paastoan osan päivästä monta kertaa viikossa. Siitä on terveydellisiäkin hyötyjä: oikein tehty paasto auttaa vahvistumaan, saan lisää virtaa ja tunnen, kuinka testosteronitasot nousevat.

Sakari Hukka saattaa juosta huvikseen vaikka Helsingistä Porvooseen. Matkaa on vähän enemmän kuin maratonilla. Kuva Vilja Harala.

Sakari Hukka saattaa juosta huvikseen vaikka Helsingistä Porvooseen. Matkaa on vähän enemmän kuin maratonilla. Kuva Vilja Harala.

Hukka on harjoitellut kestämään varhaisia herätyksiä, kylmää, rajun urheilun tuomaa kipua ja nälkää.

– On kahdenlaista nälkää: voin tarvita ravintoa, jotta pystyn toimimaan kunnolla tai sitten tekisi mieli ruokaa, mutta olen vielä skarppi. Jälkimmäinen on minulle luomisen tila. Kun sävellän, olen vain kanava musiikille.

Hukka heittäytyy selälleen sohvalle ja tuijottaa kattoa kädet niskan alla.

– Kuulostaa hullulta, mutta minulle itsekuri merkitsee vapautta. Kun olen vaikka juossut puolitoista tuntia ja endorfiini virtaa, mietin mitä haluaisin syödä ja soittaa tänään enkä sitä, tuleeko minusta koskaan mitään suurta.

Seurustelu sai harkitsemaan munkin elämää

Askeettinen elämäntapa erottaa Sakari Hukan muista. Nälkäisenä ja väsyneenä on vaikea kuunnella muiden valitusta vaikkapa siitä, että pitäisi lähteä kuntosalille, mutta ei millään ehdi eikä jaksa.

– Joskus lipsautan, että olet vain laiska. Olen naiivi, enkä osaa aina kohdella muita hyvin, mutta onneksi tajuan usein pyytää anteeksi. Elämäni on ollut helppoa. En voi tietää, millaista muilla on.

Hukka pyyhkii kyyneliä. Hän kertoo itkevänsä usein.

– Olemukseni häiritsee joitakin miehiä. Kun kerron elämäntavastani, ihmiset tavallisesti hyökkäävät tai vetäytyvät. Miesten kanssa tulee herkästi kilpailuasetelma.

Hukan on helppo ystävystyä naisten kanssa. Seurusteleminen on haastavampaa.

– Olen tajunnut monta kertaa treffeillä, ettei yhtään klikkaa. Minulle on tärkeää pystyä jakamaan hengellisiä asioita.

Edellisen seurustelusuhteensa aikana Hukka pohti, olisiko parempi olla munkki. Hän asui vähän aikaa buddhalaisessa luostarissa Tampereella.

– Iltayhdeksän jälkeen ei saanut puhua. Kerran meditoimme neljä päivää syömättä ja puhumatta, minkä lisäksi oli kiellettyä katsoa muita.

Hukka toteuttaa sosiaalista puoltaan esimerkiksi vapaaehtoistyössä. Hän on jakanut hävikkiruokaa Paavalinkirkolla Helsingissä ja opettanut ukulelen soittoa isosille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä maahanmuuttujille. Hän on pitänyt seuraa vanhainkodin asukkaille ja toiminut yövahtina rippileireillä.

Hyväntekeväisyys ulottuu myös rahankäyttöön: tällä hetkellä kymmenen prosenttia sivarin päivärahoista menee Syöpäsäätiölle.

Parikymppiset pohtivat isoja kysymyksiä yksin

Uskonto tarvitsee yhteisöllisyyttä. Teologian tohtori Suvi-Maria Saarelainen kertoo tutkimusten osoittavan, että hengellisyyteen ja uskonnollisuuteen kasvetaan lähisuhteissa.

– Epäilen, että parikymppiset ovat tosi yksin suurten eksistentiaalisten kysymystensä kanssa. Murrosiästä alkaen uskonnollisuutta rakennetaan suhteessa kavereihin, mutta monessa kaveripiirissä voi olla vaikea kysyä, mihin uskot, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen ja mikä on Jumala.

Saarelainen toivoo lisää yhteisöjä ja foorumeita, joissa nuoret aikuiset voisivat pohtia hengellisiä asioita.

– Parikymppinen voi rakentaa omaa hengellisyyttä, vaikka kotona ei olisi puhuttu uskonnosta. Jos nuorella on suhde Jumalaan tai jumaluuteen, hän saattaa pysähtyä hiljaisuuteen yhdessä korkeamman voiman kanssa. On myös henkisyyttä ilman hengellistä sisältöä.

Meditaatiota voi harjoittaa kummalla tavalla tahansa. Parikymppiset ovat kasvaneet informaatiotulvan ja sosiaalisen median ärsykkeiden keskellä, ja moni arvostaa korkealle kykyä olla läsnä.

– Kun haastattelin väitöskirjaa varten syöpää sairastavia nuoria aikuisia, moni koki jopa sairauden merkitykselliseksi osaksi elämää, koska se pysäytti tehokkaasti ja toi läsnäolon tunteen. Meditaatioon kuuluu kiitollisuus tästä hetkestä, Saarelainen kertoo.

Laulu- ja piano-opettaja auttavat kohti unelmaa

Kello 15 Sakari Hukka sulkee siviilipalveluspaikan oven. Keskiviikkona hänellä on ohjelmassa vielä tapaaminen personal trainerin kanssa, torstaina laulutunti ja perjantaina pianotunti.

Hukka matkaa kotiin junalla. Varttia ennen pääteasemaa hän lähtee paikaltaan.

– Kuuntelen ensin Michael Jacksonin biisin Jam ja tanssin junan käytävällä, jolla ei ole vielä ketään. Sitten hyräilen laulua Amazing Grace. Haluan mennä kotiin hyvällä tuulella ja olla kiitollinen kaikesta, mitä minulla on.

Tunnelmannostatus on tärkeää erityisesti perjantaina, joka on hullu päivä. Silloin Hukka valvoo vuorokauden ympäri, koska perjantaisin ja lauantaisin hän laulaa ja soittaa kitarallaan toivebiisejä kulmakuppiloissa, juontaa karaokea ja tietovisailuja. Hukka pääsee nukkumaan samoihin aikoihin kuin hän tavallisesti herää.

– En suosittele nykyistä elämäntapaani kenellekään, mutta ajattelen, että edessä on enää 11 kuukautta sivarina. Helpottaa oloa, kun tajuaa mittasuhteet.

Rukoilen, että toiminnassani olisi järkeä, luovuutta ja hauskuutta.
– Sakari Hukka

Hukka tähtää uraan muusikkona tai muuna esiintyvänä taiteilijana. Viime vuonna hän pääsi X Factor Suomessa kolmannelle kierrokselle asti.

– Ajatteluni on hyvin jenkkimäistä. Tavoitteena on oma American Dream.

Kun velvoitteet on hoidettu, Hukka syö usein päivän ensimmäisen ja ainoan ateriansa ja katsoo stand upia YouTubesta.

– Kun kuritan itseäni, saan myös nauttia samalla tarmolla. Joskus katson läpi yön komediaa ja nautin.

Sunnuntaina Hukka pyhittää lepopäivän. Silloin hän nukkuu pitkään ja ottaa rennosti, menee vaikka lapsuusystävänsä luo syömään pitsaa ja pelaamaan Nintendo Wii -pelejä.

Hukka päättää päivänsä iltarukoukseen.

– Rukoilen Jumalalta kyvykkyyttä erottaa, mikä on tärkeää, kun minua pommitetaan miljoonilla ärsykkeillä. Lupaan pysyä parhaani mukaan totuuden- ja oikeudenmukaisena. Rukoilen voimaa olla kuuntelematta epäilijöitä. Rukoilen, että toiminnassani olisi järkeä, luovuutta ja hauskuutta. Lopuksi rukoilen, että pääsisin osalliseksi korkemmasta voimasta, jonka kautta syntyy uutta.

Hukka sulkee silmänsä tavallisesti kello 20 illalla. Kuusi tuntia myöhemmin herätyskello soi.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.