Alasti lavalla – Sanna Kekäläinen käsittelee tanssissaan hulluutta kuten Donald Trumpin valintaa presidentiksi
Sanna Kekäläinen loukkasi itsensä rappusissa syksyllä, joten uuden teoksen harjoitteleminen oli aluksi haastavaa.

Sanna Kekäläinen loukkasi itsensä rappusissa syksyllä, joten uuden teoksen harjoitteleminen oli aluksi haastavaa.

Alasti lavalla – Sanna Kekäläinen käsittelee tanssissaan hulluutta kuten Donald Trumpin valintaa presidentiksi

Tanssija-koreografin mielestä hullut ovat autuaita ja hulluus on aina kahden ihmisen välissä.

Tanssija ja koreografi Sanna Kekäläinen on sivunnut kantaaottavissa töissään hulluutta ­aiemminkin. Nyt se on tammikuun lopulla nähtävän Hullut-teoksen pääteema.

– Teos kuvaa ihmisten sisäisiä kokemuksia. Keskeistä siinä on, että hulllut ovat autuaita ja että hulluus on kahden ihmisen välissä.

– Toisaalta autuasta on myös ihmisten välinen jumaluus. Tarkoitan sillä rakkautta ja toivoa, ihmisen mahdollisuutta tehdä hyvää.

Kekäläisen mukaan toisenlaista hulluutta edustavat Donald Trumpin valinta presidentiksi, ilmastokatastrofi, neoliberalistinen ajattelu ja valeuutiset.

– Nehän ovat nykyään meidän arkipäiväämme. Arveluttava porukka päättää asioista, eikä varsinkaan eri vähemmistöjen, kuten syrjäytyneiden, naisten ja maahanmuuttajien, asema ole kehuttava.

Näyttämölle ihminen paljaimmillaan

Alastomuus on kuulunut alusta lähtien Sanna Kekäläisen koreografioihin. Hullut-teoksessa hän tanssii Janne Marja-­ahon kanssa, ja he ovat osan aikaa alasti.

– Tuomme näyttämölle yksityisen tilanteen ja ihmisen paljaimmillaan. Tilanne kuitenkin laajenee vähitellen isommaksi kokonaisuudeksi, joten teemme pienestä suurta. Esitykseen sisältyy vuorovaikutusta, asioiden jakamista ja tietynlaista rajattomuutta.

– Luemme näyttämöllä myös runoilija Gunnar Björlingin Solgrönt-teosta. Suuresti ihailemani Björling oli Pohjoismaiden ensimmäinen modernisti. Silti häntä pidettiin niin sanotusti koppikypsänä eli hulluna.

Teoksen muoto on täysin Herrassa tai tiedostamattomassa.

Sanna Kekäläinen kertoo pohtivansa teostensa teemoja parikin vuotta ennen kuin niiden rakenteet alkavat muodostua. Kun hän menee harjoitussaliin, hän työstää teosta muutaman kuukauden intuitiolla.

– Teoksen muoto on täysin Herrassa tai tiedostamattomassa, ei minun omissa käsissäni. Syntyvä liike on sidoksissa työn aiheeseen ja henkilöihin.

Hullut-teoksen harjoitukset alkoivat syksyllä hankalissa merkeissä. Kekäläinen putosi rapuissa pari metriä, minkä seurauksena hänen yksi selkänikamansa murtui.

– En voinut aluksi tehdä kaikkia teoksen liikkeitä, mikä tuntui liikkumaan tottuneesta kamalan rajoittavalta mutta toisaalta myös kiinnostavalta.

Korjattu 15.1. teoksen nimi.

Jaa tämä artikkeli:

Samasta aiheesta:

Kommentoi