Suomalaisen islamkoulun perustaja: "Tärkeää ei ole, millä nimellä kutsut itseäsi, vaan mitä teet"
– Jos sanon olevani muslimi, mutta teen pahoja asioita, sillä nimellä ei ole mitään merkitystä, sanoo EIIHS-koulun perustaja Omer Mahamed Hussen.

– Jos sanon olevani muslimi, mutta teen pahoja asioita, sillä nimellä ei ole mitään merkitystä, sanoo EIIHS-koulun perustaja Omer Mahamed Hussen.

Suomalaisen islamkoulun perustaja: "Tärkeää ei ole, millä nimellä kutsut itseäsi, vaan mitä teet"

Helsingin Diakonissalaitoksen tiloissa toimiva EIIHS-oppilaitos tarjoaa kolmen vuoden koulutusta "keskitien islamista". Sen sisarkouluja Euroopassa on yhdistetty Muslimiveljeskuntaan.

Kun Omer Mahamed Hussen kävelee Hansakujan siltaa Itäkeskuksen Tallinnanaukiolle, hänet tunnetaan. Omer moikkaa yhtä vastaantulijaa arabiaksi, kättelee toista ja tervehtii taas yhtä.

– Assalaamu aleikum, hän toistaa, "rauha kanssasi". Juuri rauhasta Omer haluaa tänään puhua. Hänen mukaansa islam tarkoittaa pohjimmiltaan nimenomaan rauhaa.

Nämä kulmat vilisevät tummia miehiä ja hunnutettuja naisia. Itis on Suomen ensimmäinen kauppakeskus, joka alkoi kirjoittaa mainoksiinsa "alen", "salen" ja "rean" alle myös arabiaksi, että nyt lähtisi tavaraa halvalla. Kun muslimien paastokuukausi ramadan päättyy, Itiksessä järjestetään juhlat. Mainosmiehet ovat laskeneet, että täällä se kannattaa.

Omer avaa metroaseman kupeessa sijaitsevan rakennuksen oven ja ohjaa peremmälle. Hissi vie alimpaan kerrokseen. Eteen avautuu harmaa kellariaula. Joku on sotkenut yhteen oveen jotain.

– Isis, Omer lukee ja näyttää turhautuneelta. Teksti on jo ehditty sutata.

Isis-oven takana on harmaa kellarikäytävä ja toinen ovi, jossa on arabialaista kirjoitusta. Täällä sijaitsee yksi Itäkeskuksen muutamasta moskeijasta. Moskeija on periaatteessa pakistanilainen, mutta kävijöitä on kuulemma monista taustoista: arabeja, bangladeshilaisia, turkkilaisia, somaleita ja niin päin pois.

Omer tuli itse Somaliasta Suomeen vuonna 1990. Hän opiskeli tietotekniikkaa ja opetti vantaalaisen naapuruston muslimilapsille Koraania. Hän toimi joitain vuosia Suomen suurimman muslimiyhdyskunnan, Suomen islamilaisen yhdyskunnan, puheenjohtajana, ja kutsuu itseään imaamiksi. Vuonna 2010 hän perusti yrityksen, joka järjestää pyhiinvaellusmatkoja Mekkaan.

Pari vuotta sitten Omer perusti Helsinkiin opistotasoisen islamkoulun nimeltä European Institute Islamic of Human Sciences (EIIHS). Se on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Koulu on periaatteessa tarkoitettu nuorille, mutta oppilaina on myös iäkkäämpiä ja oppineempia muslimeita – muun muassa Omer itse. Omerin vieressä pulpeteissa istuvat esimerkiksi Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar ja meitä nyt isännöivän pakistanilaismoskeijan imaami Abu Hamza Naimi.

Miksi helsinkiläisimaamit ovat palanneet koulunpenkille – ja minkälaisesta koulusta oikeastaan on kyse?

On parasta opiskella maailman parhaassa maassa

Kun Omer Mahamed Hussen tuli suomeen 27 vuotta sitten, Suomessa oli vain vähän muslimeita. Pikkuhiljaa määrä lisääntyi. Nyt muslimeita on arviolta 70 000–100 000, ja valtaosa heistä asuu pääkaupunkiseudulla.

– Ja me haluamme opetusta, Omer selittää.

– Ihmiset ajattelevat, että pitää lähteä ulkomaille, jos haluaa opiskella islamia. Mutta ajattelen, että on parempi opiskella Suomessa kuin ulkomailla.

Suomalaiset ovat loistavia ihmisiä, todella, mä vannon Jumalan nimeen.

– Omer Mahamed Hussen

Mitä pahaa ulkomailla opiskelussa sitten on? Ei mitään pahaa, Omer toteaa. Mutta jos opiskelee muslimimaassa, eurooppalainen kulttuuri voi jäädä vieraaksi. Omerin mukaan on parempi, että eurooppalaiset muslimit ymmärtävät myös asuinmaansa tapoja ja ihmisiä.

Sitä paitsi Suomi on Omerin mielestä maailman paras maa.

– Suomalaiset ovat loistavia ihmisiä, todella, mä vannon Jumalan nimeen. Olen asunut täällä pitkään. Kun menen ulkomaille, haluan heti takaisin Suomeen.

Omerilla on kavereita pitkin Eurooppaa, ja pohtiessaan oman koulun perustamista hän tutustui monissa Euroopan maissa toimiviin European Institute of Human Sciences -oppilaitoksiin (EIHS). Nimestä ei heti äkkää, että kyseessä on islamkoulu – ja kun Omer päätti perustaa oman koulun Suomeen, hän lisäsi väliin yhden sanan: European Institute Islamic of Human Scienes (EIIHS).

Ranskan oppilaitoksen nettisivuilla Helsingin koulu luetellaan osana eurooppalaisten EIHS-oppilaitosten listaa.

Omerin mukaan Euroopan EIHS-koulut ovat onnistuneet juuri siinä, mikä on tärkeää: ne ovat juurtuneet sekä islamilaiseen että eurooppalaiseen kulttuuriin.

– Mietimme, että okei, emme halua aloittaa itse nollasta. Joku on jo onnistunut, joten otamme perustat sieltä.

Itäkeskuksen kulmilla pyörii paljon maahanmuuttajia. Abu Hamza Naimin moskeija on ruuhka-aikoina täynnä.

Itäkeskuksen kulmilla pyörii paljon maahanmuuttajia. Abu Hamza Naimin moskeija on ruuhka-aikoina täynnä.

Outo kysymys: minkälaista islamia EIIHS-koulussa opetetaan?

Moskeijan lattia on vuorattu pehmeillä matoilla. Nuori mies rukoilee itsekseen huoneen toisessa päädyssä, supisee, polvistuu ja kumartuu. Perjantaisin täällä on kuulemma ruuhkaa.

Omer Mahamed Hussenin mukaan EIIHS-koulun oppitunteja tullaan mahdollisesti pitämään myös täällä. Ensisijaiset tilat on tähän mennessä tarjonnut Helsingin Diakonissalaitos. Toimialajohtaja Marja Pentikäinen kertoo puhelimessa tunteneensa Omerin pitkään.

– Hän kääntyi puoleeni ja kysyi, voisiko Koraani-koulua pitää meidän tiloissamme. Uskontodialogi on meille tärkeää, ja järjestin tilat lauantaiksi ja sunnuntaiksi, Pentikäinen kertoo.

– Siellä on paljon väkeä. On nuoria ja vanhoja, somaleja, libanonilaisia, jopa suomalaisia. On tärkeää, että nämä ihmiset voivat pitää omaa Koraani-koulua.

Islam on yksi. Ei ole eri islameita.

– Omer Mahamed Hussen

Minkälaista islamia EIIHS-koulussa sitten opetetaan? Omerista kysymys on outo.

– Islam on yksi. Ei ole eri islameita, hän sanoo.

– Koraani on yksi, profeetta on yksi, perimätieto on yksi, rukouksemme ovat yksi. Kaikki on yksi. Mutta luulen, että tarkoitat kysyä: millä idealla sitä tulkitaan?

Selvä: minkälaista islamintulkintaa koulussa opetetaan?

– Modernia islamia. Kuten sanotaan, keskitien islamia. Ei radikaalia eikä mitään nollaislamia, vaan keskitietä.

Moskeijan ovesta tulee sisään nuori tumma mies, joka taluttaa käsikynkässä iäkästä naista. Nainen on verhoutunut vain kasvot paljastavaan vaatteeseen.

EIIHS-koulussa miehet ja naiset opiskelevat samoilla luokilla. Tarkoittaako se keskitietä?

– Ei, ei se tarkoita sitä! Omer parahtaa.

– Ei islamissa ole mitään kieltoa, että naiset ja miehet eivät saisi olla yhdessä opiskelemassa.

Koulutus kestää kolme vuotta, ja opetuskieli on arabia. Jos arabia ei suju, ensin mennään kielikurssille. Omerin mukaan kolmen vuoden koulutus antaa hyvän pohjan korkeakoulutason jatko-opintoihin muualla. Omer on suunnitellut myös EIIHS-oppilaitoksen kehittämistä korkeakouluksi, mutta toistaiseksi suunnitelmat eivät ole toteutuneet.

Opetusneuvos Maarit Palonen opetusministeriöstä kertoo, että asiasta on käyty keskusteluja ministeriön kanssa, mutta yhteistyö on jäänyt keskusteluihin.

– Koulun johtaja on ollut yhteydessä ministeriöön, ja noissa keskusteluissa olemme todenneet, että suomalaisen korkeakoululainsäädännön puitteissa toimivan uuden korkeakoulun perustaminen ei ole realistinen vaihtoehto, Palonen sanoo.

Sisarkouluilla linkkejä Muslimiveljeskuntaan

Moni asia näyttää viittaavan siihen, että Euroopan EIHS-oppilaitokset linkittyvät maailman vaikutusvaltaisimpaan islamistiseen verkostoon, Muslimiveljeskuntaan.

Muslimiveljeskunta ei kuulu samaan koriin Al-Qaidan, Talebanin tai Isisin kaltaisten väkivaltaisten islamistijärjestöjen kanssa. Veljeskunta on periaatteessa luopunut väkivallasta 1970-luvulla, eikä mikään länsimaa pidä sitä terroristijärjestönä. Sen ideologia on ytimeltään kuitenkin islamistinen: islamin ja sharia-lain tulisi olla yhteiskunnan ylin määräävä ääni. Veljeskuntaan linkittyvät järjestöt ovat myös toistuvasti tukeneet palestiinalaista terroristijärjestö Hamasia. 

Ranskan EIHS-oppilaitoksen (ranskalaisittain IESH, Institut Européen des Sciences Humaines) taustalla on Union of Islamic Organizations of France -niminen järjestö (UIOF), joka on kytköksissä Muslimiveljeskuntaan.

Iso-Britanniassa Birminghamissa sijaitsevan EIHS-oppilaitoksen nettisivujen "hyödyllisiä linkkejä" -listalla taas on linkit Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE) ja The European Council for Fatwa and Research (ECFR) -järjestöjen sivuille.

FIOE on kattojärjestö, joka kokoaa yhteen Muslimiveljeskunnan ideologian jakavia järjestöjä. ECFR:n taas on perustanut Muslimiveljeskunnan hengellisenä johtajana tunnettu Jusuf Al-Qaradawi.

YouTubesta löytyy videoita, joilla Al-Qaradawi sanoo, että islamista luopuneet tulisi tappaa, homoseksuaaleja tulisi rangaista ja Hitler oli Jumalan rangaistus juutalaisille näiden turmeltuneisuudesta.

Mitä pahaa Muslimiveljeskunnassa on? En ole koskaan kuullut heidän tekevän pommeja tai tappavan ketään.

– Omer Mahamed Hussen

Tietääkö Omer Mahamed Hussen eurooppalaisten EIHS-oppilaitosten ja Muslimiveljeskunnan yhteyksistä?

– En tiedä. Mä en tiedä näitä asioita, Omer vastaa.

Suomen islamilainen yhdyskunta, jonka puheenjohtaja Omer on ollut, on menneinä vuosina avoimesti kertonut pyrkivänsä yhteistyöhön Muslimiveljeskunnan kanssa. Vuonna 2009 – jolloin Omer ei ollut puheenjohtaja – yhdyskunnan toimintasuunnitelmaan kirjoitettiin, että tavoitteena on "Muslimiveljeskuntaan panostaminen". Mitä Omer yleisesti ottaen ajattelee Muslimiveljeskunnasta?

– Mun mielestä, hän aloittaa ja jää miettimään.

Niin, Veljeskunta tuntuu jakavan mielipiteitä?

– Mun mielestäni jos he ovat jo onnistuneet siinä, miten elää Euroopassa ja kaikki ovat tyytyväisiä, mun mielestä se on silloin hyvä. Islam on hyvää, mutta jos se... Omer sanoo ja vaihtaa englanniksi, joka tuntuu sujuvan hänen suussaan paremmin.

– Jos joku haluaa aiheuttaa islamin nimessä vahinkoa, siitä me emme pidä. Me haluamme rauhaa, elää yhdessä ja auttaa toinen toisiamme.

Sitten Omer sanoo lauseen, jota hän toistaa useaan otteeseen pitkin iltaa:

– Sillä ei ole mitään merkitystä, millä nimellä mitäkin kutsutaan. Vain teot kertovat siitä, kuka minä olen.

– Jos sanon olevani muslimi, mutta teen pahoja asioita, sillä nimellä ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on vain sillä, miten minä käyttäydyn. Elänkö muiden kanssa in peace?

Turun puukkoiskun kaltaiset tapahtumat eivät Omerin mukaan kuulu islamiin.

– Me haluamme opettaa nuorillemme ja lapsillemme, että täällä oli rauha ennen kuin me tulimme tänne, ja sen pitää jatkua samalla tavalla.

Omer Mahamed Hussen ja Abu Hamza Naimi ovat kumpikin sitä mieltä, että islam tarkoittaa pohjimmiltaan rauhaa.

Omer Mahamed Hussen ja Abu Hamza Naimi ovat kumpikin sitä mieltä, että islam tarkoittaa pohjimmiltaan rauhaa.

"Islamin perusmerkitys on rauha"

EIIHS-koulussa on tällä hetkellä kuutisenkymmentä oppilasta. Yksi heistä on Abu Hamza Naimi, joka astuu juuri huoneeseen. Naimi on Itäkeskuksen pakistanilaismoskeijan imaami. Hän on muuttanut Suomeen 20 vuotta sitten Kashmirista.

Naimi kertoo opiskelevansa EIIHS-koulussa, jotta hänestä tulisi entistä parempi imaami.

– Haluan johtaa tätä yhteisöä hyvin ja opettaa lapsiamme tulevaisuutta varten.

Omer Mahamed Hussenin mukaan koulun opettajat ovat korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, vähintään maistereita, pääasiassa tohtoreita. Sellaisilta kokenutkin imaami voi oppia paljon.

Ihminen, joka haluaa vahingoittaa ja tuhota yhteisöjämme, on terroristi, on hän sitten muslimi, kristitty tai mitä vain.

– Omer Mahamed Hussen

Omerin mukaan EIIHS-koulussa opetetaan keskitien islamia. Minkälaista islamintulkintaa opetetaan Naimin moskeijassa?

– Me julistamme rauhan sanomaa. Islamin perusmerkitys on rauha, Naimi vastaa.

– Emme halua lastemme olevan kuten ekstremistit. Haluamme opettaa heille, että kun asumme tässä yhteiskunnassa, meidän on katsottava vasempaan ja oikeaan ja kommunikoitava ihmisten kanssa. Tätä on keskitie, ja se on paras tie. Myös Koraani ja perimätieto sanovat niin.

Abu Hamza Naimi kehottaa vieraita istumaan alas ja tarjoilee kashmirilaista teetä. Sitten hän kertoo olevansa suufi. Suufilaisuus on mystiikkaa korostava islamin suuntaus, jota monet tiukan linjan muslimit pitävät harhaoppina.

– Kashmirissa kotiseudullani on paljon suufeja. Me emme vihaa ei-muslimeita, vaan kutsumme kaikki ihmiset yhteen, syömme yhdessä, rukoilemme yhdessä ja opimme toisiltamme.

Onko imaamin suufilaisuus ongelma joillekin moskeijassa kävijöille? Abu Hamza Naimi naurahtaa ja nyökkää olkansa yli huoneen toisella puolella rukoilevaa miestä.

– Joillekin. Esimerkiksi tuo mies, joka rukoilee tuolla, ei pidä siitä. Minä sanon, että se on ihan ok, olet silti tervetullut tänne.

"Mitä pahaa Muslimiveljeskunnassa on?"

Otetaan vielä kissa pöydälle. Jos internet vilisee viitteitä siitä, että Suomen EIIHS-koulun mallina olevat Ranskan ja Britannian EIHS-koulut ovat yhteistyössä Muslimiveljeskunnan kanssa, miten Omer ei tiedä asiasta?

Are they? Are they? Omer kysyy. Ovatko he tosiaan yhteistyössä?

– Kukaan heistä ei koskaan ole sanonut minulle niin. En usko, että niissä kouluissa on yhtään muslimiveljeskuntalaista. Mutta kuten sanoin: tärkeää on se, mitä teet, ei se, millä nimellä kutsut itseäsi.

Et siis usko, että kyseiset koulut tekevät yhteistyötä Muslimiveljeskunnan kanssa?

– En ole koskaan kuullut heidän sanovan, että me olemme Muslimiveljeskuntaa. Mutta voinko kysyä sinulta kysymyksen? Mitä pahaa Muslimiveljeskunnassa on? En ole koskaan kuullut heidän tekevän pommeja tai tappavan ketään. En koskaan.

No, esimerkiksi monet Jusuf Al-Qaradawin näkemykset eivät kuulosta ihan keskitieltä.

– Hän ei ole ekstremisti. Hän ei ole terroristi. Hän on aivan tavallinen ihminen, Omer sanoo.

Look, hän jatkaa. Katsos nyt: on yksi pyrkimys, joka on yhteinen kaikille maille. Mikä se on? Rauha. Ihminen, joka haluaa vahingoittaa ja tuhota yhteisöjämme, on terroristi, on hän sitten muslimi, kristitty tai mitä vain. Kaikkein tärkeintä on rauha.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi