Kelan päätökset takkuavat: toimeentuloasiakkaat hakevat hätäänsä apua seurakunnista
Moni pääkaupunkiseudun asukas on tukalassa tilanteessa, koska Kelan päätökset perustoimeentulotuesta ovat pahasti viivästyneet.

Moni pääkaupunkiseudun asukas on tukalassa tilanteessa, koska Kelan päätökset perustoimeentulotuesta ovat pahasti viivästyneet.

Kelan päätökset takkuavat: toimeentuloasiakkaat hakevat hätäänsä apua seurakunnista

Kelan ruuhkat toimeentulohakemusten käsittelyssä ovat lisänneet selvästi seurakuntien diakoniatyön asiakasmääriä.

Perustoimeentulotuen maksamisen siirryttyä vuodenvaihteessa kunnilta Kelalle on Kelan asiakaspalvelu ruuhkautunut ja hakemusten käsittely viivästynyt jopa useilla viikoilla. Monet toimeentulotuen varassa elävät ihmiset ovat pyytäneet hädissään apua pääkaupunkiseudun seurakuntien diakoniatyöntekijöiltä.

Vantaankosken seurakunnan johtavan diakoniatyöntekijän Tiina Lászlón mukaan Kelan ruuhkat ovat näkyneet selvästi alueen diakoniatyön asiakasmäärissä.

– Olemme pystyneet tukemaan näitä ihmisiä antamalla pientä ruoka-apua. Varmaan apua on ollut myös siitä, että he ovat voineet purkaa meille turhautumistaan ja saaneet tukea päätösten vauhdittamiseen.

– Apteekkiin emme ole yleensä juuri myöntäneet maksusitoumuksia, mutta nyt niitä on myönnetty jonkin verran. Osa nimittäin on joutunut tavallista tiukempaan tilanteeseen sen vuoksi, ettei Kela ole enää hyväksynyt tiettyihin kroonisiin sairauksiin liittyviä lääkkeitä, jotka sosiaalitoimi on aiemmin korvannut, Lászo kertoo.

Monella on myös ollut päätösten venymisten takia ongelmia vuokranmaksussa. Tässä diakoniatyöntekijät voivat auttaa vain siten, että he kannustavat ottamaan asiassa yhteyttä Kelaan ja sosiaalitoimistoon.

Kela toimii liian pilkuntarkasti

Tiina László toteaa, että tällainen kahden luukun järjestelmä toimii huonosti erityisesti kaikkein huonoimmassa asemassa olevien kohdalla.

– Sosiaalitoimisto on saattanut aiemmin myöntänyt perustoimeentulotuen lisäksi harkinnanvaraista toimeentulotukea, kun perheessä on erityisiä tarpeita, kuten erityislapsi. Nyt tuntuu siltä, että Kela on toiminut pilkuntarkasti kaikkien sääntöjen mukaan, jolloin moni ei ole enää saanut harkinnanvaraista tukea.

Mietin, löytyykö Kelalta tarpeeksi ammattitaitoa vaikeissa tilanteissa olevien ihmisten kohtaamiseen ja erilaisten elämäntilanteiden selvittämiseen.

– Vantaankosken seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Tiina László

László on työssään nähnyt, miten helposti ihmisten asiat voivat ongelmien ilmaantuessa mennä sekaisin. László toivookin, että sosiaalityöntekijät saisivat jatkossakin tehdä sosiaalityötä toimeentuloasiakkaiden parissa.

– Mietin, löytyykö Kelalta tarpeeksi ammattitaitoa vaikeissa tilanteissa olevien ihmisten kohtaamiseen ja erilaisten elämäntilanteiden selvittämiseen. Sosiaalityöntekijöiden kanssa olemme perinteisesti tehneet yhteistyötä mitä erilaisimmissa asiakasasioissa ja toivoisimme tämän jatkuvan.

Eläkeläisiä ja pitkäaikaistyöttömiä

Leppävaaran seurakunnan diakoniatyöntekijällä Harriet Lohikarilla on tiedossa vastaavia kokemuksia eri puolilla Espoota. Kun ihmisten ruoka-, lääke- ja muut elämiseen kuluvat varat ovat loppuneet, he ovat hakeneet apua seurakuntien diakoniatyöstä.

– Leppävaaran seurakunnassa näille uusille asiakkaille on annettu ruoka-avustusta, mikä tarkoittaa maksusitoumusta ruokakauppaan. Suurin avustusmäärä on 100 euroa perhettä kohti, mutta eihän tuollainen summa kovin pitkään riitä, Lohikari kertoo.

– Lääkkeiden ostamiseen emme ole antaneet maksusitoumuksia, koska Kelasta voi saada siihen kiireellisen maksusitoumuksen.

Monilla asiakkailla on ollut Kelalta saaduissa maksupäätöksissä virheitä. Olemme kannustaneet heitä pyytämään niihin korjauksia ja niin on myös tapahtunut.

– Leppävaaran seurakunnan diakoniatyöntekijä Harriet Lohikari

Lohikari harmittelee sitä, että kun ihmiset ovat ensin odottaneet pari viikkoa tai enemmänkin Kelan toimeentulotukipäätöstä, heille on maksettu vähemmän kuin kuuluisi.

– Monilla asiakkailla on ollut Kelalta saaduissa maksupäätöksissä virheitä. Olemme kannustaneet heitä pyytämään niihin korjauksia ja niin on myös tapahtunut.

– Suuri osa asiakkaista on ollut eläkeläisiä ja pitkäaikaistyöttömiä, joilla on sairauksia. Kun ihmisellä on pienet tulot ja velkoja, eikä käytössä ole luottokorttia, liittyy tällaiseen tilanteeseen luonnollisesti suurta hätää ja häpeää.

Mistä tukea eri tilanteissa haetaan?

Myös Malmin seurakunnan vt. johtava diakoniatyöntekijä Elina Leppihalme on saanut ison seurakuntansa jokaiselta alueelta viestiä, että Kelan ruuhkat ovat näkyneet ihmisten tilanteissa.

– Seurakunnan mahdollisuudet auttaa taloudellisesti ovat kuitenkin pienet. Olemme tukeneet ihmisiä antamalla heille ruokaa varten kauppaan maksusitoumuksen, auttamalla yhteydenotoissa Kelaan ja kaupungin sosiaalitoimeen sekä ottamalla yhteyttä laskuttajiin maksuaikojen pidentämiseksi.

– Joissakin tapauksissa olemme myös antaneet lääkkeiden ostamiseen maksusitoumuksen apteekkiin.

Leppihalmen mukaan asiakkaat ovat uudistuksen myötä olleet hämmentyneitä siitä, mistä tukea eri tilanteissa haetaan, mikä on Kelan ja mikä kunnan sosiaalitoimen vastuulla. Sosiaalitoimi voi myöntää esimerkiksi täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, mutta perustoimeentulotuesta on saatava ensin päätös Kelalta.

– Uudistus on ajanut monet todella vaikeaan tilanteeseen. Kyseessä on kuitenkin niin valtava muutos, että olisi suoranainen ihme, jos tämä olisi sujunut täysin kivuttomasti, Leppihalme toteaa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: