”Kerroin, miten negatiiviset ajatukset itsestä ovat kuin korppikotka niskassa” – Näin seurakunnan nimikkotyöntekijä auttaa koululaisia Vantaalla
– Seurakuntien on löydettävä kohdat, joissa voimme koulun kanssa yhdessä tuottaa jotakin hyvää oppilaille, sanoo Riikka Hillebrand.

– Seurakuntien on löydettävä kohdat, joissa voimme koulun kanssa yhdessä tuottaa jotakin hyvää oppilaille, sanoo Riikka Hillebrand.

”Kerroin, miten negatiiviset ajatukset itsestä ovat kuin korppikotka niskassa” – Näin seurakunnan nimikkotyöntekijä auttaa koululaisia Vantaalla

Nuorisotyönohjaaja Riikka Hillebrand korostaa, että seurakuntien ja koulujen yhteistyössä aloitteen on tultava koulusta.

Mitä pappi ajattelee, kun hän seisoo alttarilla jumalanpalveluksessa? Miksi ihmiset uskovat Jumalaan? Miksi urut ovat tuolla? Näin kyselivät Aurinkokiven ja Kanniston koulujen kakkosluokkalaiset viime vuoden marraskuussa Kivistön kirkossa.

– Lapset tutustuivat kirkkoon. Ihmettelimme kirkkosalin hiljaisuutta, symboleja ja rakennuksen arkkitehtuuria, kertoo koululaisten kirkko-oppaana toiminut nuorisotyönohjaaja Riikka Hillebrand Vantaankosken seurakunnasta.

– Kirkkovierailu ei ole uskonnonharjoitusta, mutta koululaisten kysymyksistä kuulee, että kirkkorakennuksessa käynti antaa tilaa ihmetellä myös uskoa.

Kirkkovierailu on esimerkki koulujen oppitunnista, jossa seurakunnan työntekijä on mukana. Hillebrand toimii Vantaankosken seurakunnan yhteyshenkilönä Aurinkokiven ja Kanniston kouluilla. Kaikilla Vantaan kouluilla on yhteyshenkilö oman alueensa seurakunnassa.

Luterilaisuutta selvitettiin still-kuvilla

Vantaalaiset kolmosluokat tutustuvat vuosittain Pyhän Laurin kirkkoon tehtävärastien kautta.

– Kirkkorakennus toimii oppimisympäristönä, josta haetaan tietoa ja ymmärrystä niin kaupungin kuin kirkonkin historiasta sekä uskonnosta, maantieteestä ja arkkitehtuurista, Riikka Hillebrand kertoo.

– Viidesluokkalaisten uskonnontunnilla selviteltiin luterilaisuutta tekemällä still-kuvia kasteesta, häistä ja hautajaisista. Oli jännittävää nähdä, miten perusteellisesti oppilaat ryhtyivät miettimään tilaisuuksia, hän sanoo.

Riikka Hillebrand on kouluilla mukana myös välituntipäivystyksissä tai toteuttamassa ilmapiirityöskentelyjä.

Seurakunnan työntekijä voi olla mukana kouluissa muillakin kuin uskonnontunneilla. Esimerkiksi Aurinkokiven koulun ilmiöviikolla Hillebrand veti työpajoja hyvinvointiteemasta yhdessä kaupungin nuorisopalveluiden työntekijöiden kanssa. Työpajoissa pohdittiin identiteettiä, minäkuvaa ja kaverisuhteita.

– Juttelimme sisäisestä puheesta. Kerroin, miten negatiiviset ajatukset itsestä ovat kuin korppikotka niskassa, kun taas kannustavia ajatuksia kuvasi riikinkukko. Mietimme omaa hyvinvointia ja sitä, miten annetaan tilaa myös kaverin loistaa, Hillebrand kertoo.

Tsemppiryhmiä kaikenikäisille

Riikka Hillebrand on kouluilla mukana myös välituntipäivystyksissä tai toteuttamassa ilmapiirityöskentelyjä. Yläkoulussa on pidetty tsemppiryhmiä, joissa tuetaan oppilaiden elämänhallintaa.

– Toiminta mietitään eri-ikäisille heidän kehitystasonsa mukaan, Hillebrand sanoo.

Koulujen ja seurakuntien yhteistyössä hän korostaa koulun roolia aloitteentekijänä.

– Meidän on löydettävä kohdat, joissa voimme koulun kanssa yhdessä tuottaa jotakin hyvää oppilaille, Hillebrand sanoo.

Koulun nimikkotyöntekijä seurakunnasta voi olla yksi lisäaikuinen koululaisen elämänpiirissä.

– Pari vuotta sitten tein yhteisiä juttuja kuudesluokkalaisten kanssa ja sitten he tulivat rippikouluihin. Todettiin, että mehän tunnetaan jo!

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi