Helsingin seurakunnat jatkavat sittenkin työtä Palvelevassa puhelimessa – vapaaehtoisia päivystäjiä kaivataan jälleen
Yhteistyö Järvenpään seurakunnan kanssa mahdollistaa työn jatkumisen.
Vielä viime vuonna Helsingin seurakunnat aikoivat vetäytyä kokonaan Palvelevasta puhelimesta, mutta katkon jälkeen työ jatkuu uuden sopimuksen ansiosta. Nyt vapaaehtoisten päivystäjien koulutus, päivystysvuorot ja tuki järjestetään yhteistyössä Järvenpään seurakunnan kanssa. Järjestelyt uudistuivat vuoden 2024 alusta.
Kasvatuksen ja seurakuntapalveluiden päällikkö Kalle Kuusniemi on iloinen uudesta sopimuksesta.
– Helsinkiläisten mahdollisuus tehdä tätä hyvää työtä säilyy jatkossakin. Järvenpäässä on paljon kokemusta ja taitoa tämän kokonaisuuden järjestämiseen. Samalla pyrimme yhdessä Kirkkohallituksen kanssa kehittämään kirkon keskusteluapua eteenpäin.
Palveleva puhelin vastaa joka ilta klo 18–24. Kuusniemen mukaan keskusteluavussa voidaan hyödyntää nykyteknologiaa: työtä pystytään koordinoimaan isommilla alueilla ja itse päivystystäkin voi tehdä myös etänä, eikä vapaaehtoisen tarvitse matkustaa keskuksiin yötä myöten. Myös koulutus ja työnohjaus järjestetään pääosin etäyhteyksin.
555 vuorokautta puhelinkeskusteluja
Kirkon keskusteluapuun kuuluvat Palvelevan puhelimen lisäksi Palveleva chatti, netti ja kirje. Helsingin seurakuntayhtymässä oli aiemmin Kirkon keskusteluavusta vastaava työntekijä, joka koordinoi Palvelevassa puhelimessa, chatissa ja nettikirjeessä toimivien Helsingin vapaaehtoisten päivystäjien työtä.
Uuden sopimuksen mukaan tehtävää hoitaa nyt Järvenpään seurakunnan koordinaattori Minna Kotajärvi, joka huolehtii päivystäjien toiminnan järjestämisestä Järvenpään, Nurmijärven, Hyvinkään, Mäntsälän, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakunnissa. Ryhmään kuuluu 60 aktiivista päivystäjää.
Vuonna 2023 kirkon keskusteluavun eri palveluihin otettiin koko Suomessa yhteyttä noin 103 000 kertaa. Puheluihin vastattiin 42 400 kertaa, ja chatissa käytiin 3 941 keskustelua. Nettikirjeisiin vastattiin 1 170 kertaa. Kaikkiaan koko maassa toimi 750 päivystäjää.
Kotajärven mukaan puhelinkeskustelujen soittajista 62 prosenttia oli 40–74-vuotiaita, ja chatissa keskusteluapua hakivat nuoremmat ihmiset. 72 prosenttia soittajista asui yksin.
– Yhteen laskettuna puhelinkeskustelut kestivät 555 vuorokautta. Tämä on yhteiskunnallisesti merkittävä palvelu. Johonkin apua ja tukea hakevat ihmiset kuitenkin soittaisivat, Kotajärvi sanoo.
Päivystäjät, tervetuloa takaisin
Helsingin seurakunnissa oli 80 koulutettua vapaaehtoista päivystäjää vuonna 2022. Viime vuonna jäljellä oli kymmenen aktiivista päivystäjää.
– Päivystäjät olivat yli vuoden epätietoisia toiminnan tulevaisuudesta. Se on pitkä aika. Monet lopettivat, koska heillä oli tunne, että heidän työpanostaan ja vapaaehtoistehtäväänsä ei arvosteta. Toivottavasti moni pois jääneistä päivystäjistä haluaa palata päivystäjäksi, kannustaa Minna Kotajärvi.
Seuraava kirkon keskusteluavun vapaaehtoiskurssi järjestetään huhtikuussa. Katso lisätietoa: jarvenpaanseurakunta.fi/kuulolla tai ota yhteyttä: minna.kotajarvi@evl.fi.
Seurakunnat toivoivat jatkoa työlle
Helsingin seurakuntayhtymä päätti syyskuussa 2022 luopua Palvelevan puhelimen toiminnasta osana suurta säästöohjelmaa. Säästövaikutus oli 50 000 euroa. Päätös herätti paljon kritiikkiä. Kävi ilmi, että Palveleva puhelin oli osa seurakuntayhtymän perussääntöä eikä sitä voinut lopettaa yhteisen kirkkovaltuuston päätöksellä.
Jokaisen seurakunnan seurakuntaneuvosto antoi asiasta lausunnon vuoden 2023 aikana. Suurin osa seurakunnista oli sitä mieltä, että vapaaehtoisten päivystäjien toiminta pitää turvata. Seurakuntien mielestä oli syytä jatkaa keskusteluja muun muassa Kirkkohallituksen kanssa kirkon keskusteluavun koordinoimisesta ja samalla luoda mahdollisuuksia sille, että helsinkiläiset vapaaehtoiset voivat osallistua toimintaan.
Palvelevan puhelimen numero on koko maassa sama, 0400 22 11 80. Puheluun vastaa vapaa päivystäjä mistä päin Suomea tahansa.
Jaa tämä artikkeli: