null "Keräilen uniikkeja kokemuksia" – näin kolme pääkaupunkiseutulaista on tehnyt työmatkastaan kiinnostavan

Yle Teeman ohjelmapäällikkö Marika Kecskeméti ajattelee, että jos kauneutta ei näe arjessa, ei sitä näe juhlassakaan. Helsingin Kruununhaassa asuva Kecskeméti ottaa kuvan työmatkansa varrelta joka aamu. Yhä useampi helsinkiläinen jatkaa pyöräilyä myös talvella.

Yle Teeman ohjelmapäällikkö Marika Kecskeméti ajattelee, että jos kauneutta ei näe arjessa, ei sitä näe juhlassakaan. Helsingin Kruununhaassa asuva Kecskeméti ottaa kuvan työmatkansa varrelta joka aamu. Yhä useampi helsinkiläinen jatkaa pyöräilyä myös talvella.

Hyvä elämä

"Keräilen uniikkeja kokemuksia" – näin kolme pääkaupunkiseutulaista on tehnyt työmatkastaan kiinnostavan

Lähes 30 prosenttia kaikesta suomalaisten liikkumisesta liittyy työhön. Yle Teeman ohjelmapäällikkö Marika Kecskeméti on kuvannut työmatkaansa vuosia. Hän on päättänyt aamukuvalleen tiukat säännöt.

Kruununhaka, Kaisaniemi, Hakaniemi, Tokoinranta, Linnunlaulu, Töölönlahti, Talvipuutarha, Eläintarha, Pasila.

Marika Kecskeméti on pyöräillyt samaa noin kuuden kilometrin reittiä töihin vuosikaudet. Neljän vuoden ajan hän on ottanut joka ikinen työaamu iPhonellaan kuvan ja jakanut sen Instagram-tilillään marikahelsinki.

– Rutiinit ja toisto liittyvät arkeen. Saan kiksejä siitä, että löydän aina uuden tulokulman rutiinien sisällä. Keräilen uniikkeja kokemuksia kuvaamalla työmatkaani.

Nautinto syntyy rajoista

Kecskeméti lähtee töihin aamukahdeksan maissa, ottaa matkalla vain muutaman kuvan ja jakaa yhden niistä.

– Olen tehnyt itselleni tiukat säännöt. Ei feikkausta, ei lavastamista. Suosikkikirjailijani, unkarilainen István Örkény, kehitti Minuuttinovellit. Ideana on, että hyvän novellin ehtii lukea samassa ajassa kun keittää kolmen minuutin kananmunan. Otin siitä metodin ja ajattelen, että kuvaamiseen saa mennä saman verran aikaa kuin liikennevaloissa odottamiseen.

Kecskeméti pitää työmatkakuvaamisen nopeutta ja intuitiivisuutta hyvänä vastapainona työlleen Yle Teeman ohjelmapäällikkönä.

– Työlleni ovat luonteenomaisia pitkät prosessit ja päätökset, joissa pitää ottaa huomioon monia tekijöitä. Kukin työmatkakuva on senhetkinen havainto, reaktio tai tunnetila. Jos rupeaisin rakentamaan kompositioita tai photoshoppaamaan, en ehtisi ikinä töihin.

Kuvaamisen ansiosta Marika Kecskeméti havainnoi ympäristöään aiempaa valppaammin. Hän puhuu yksityiskohtien kauneudesta: miten mukulakivikatu ”shiftaa valoa”, kuinka Eläintarhan kentän kuluneessa, harmaassa puuaidassa erottuu läheltä katsottuna ”mielettömästi värejä” ja millaista betoniromantiikkaa löytyy työpaikan läheltä Pasilasta.

– Etsin kuvissani ensisijaisesti kaunista, mutta en niin, että kuvaisin itsestään selvästi söpöintä tai prameinta vaihtoehtoa.

Marika Kecskemétillä on jo yli 600 kuvaa matkalta töihin. Tässä niistä kolme.

Marika Kecskemétillä on jo yli 600 kuvaa matkalta töihin. Tässä niistä kolme.

Kuvaaminen lähti lätäköstä

Kuva kotipihan vesilätäköstä aloitti Kecskemétin työmatkasarjan Instagramissa ja Facebookissa. Kuva oli jotain ihan muuta kuin postikorttimaiset matkakuvat.

– Lätäkkökuva sai ihmisissä aikaan poskettomasti iloa.

Vesilammikko oli muodostunut Kecskemétin kotipihalle Meritullinkatu 15:ssä Kruununhaassa. 1900-luvun alussa rakennettu talo kuuluu Helsingin kaupunginmuseon jugendhelmiä esittelevän kävelykierroksen kohteisiin. Esite kuvaa: ”Viehättävää, itämaishenkistä porttia kehystävät geometrisesti koristeltu rappaus ja luonnonkivinauhat. Sisäänkäynti portaineen ja rautaportti korostavat maalauksellista vaikutelmaa.”

– Rakastan tätä linnaamme, mutta yhtä lailla rakastan sen pihan lätäköitä ja takapihan pyykkinarua.

Siinä on jotain mantranomaista, että tekee saman asian joka päivä.

– Yle Teeman ohjelmapäällikkö Marika Kecskeméti

Talvipyöräilyä mekko päällä

Porttikäytävän sipulinmuoto toistuu sisäpihan toisella puolella katoksessa, jonka suojasta Kecskeméti hakee valkoisen, 27-vaihteinen Crescentin.

Suojasäällä Kecskeméti pyöräilee usein mekossa ja saapikkaissa.

– Jos on pakkasta, puen pyöräilyhousut mekon alle. En ole mikään urheilupyöräilijä. Perillä tulee silti pieni jälkihiki, mutta se on vain terveellistä.

Kecskeméti on toivottanut usein pyörän selästä hyvät huomenet lähellä asuvalle työkaverilleen, joka ennättää töihin ratikalla noin vartin hänen jälkeensä. Pyörällä työmatka taittuu parissakymmenessä minuutissa.

– Töissä on ihan eri fiilis, jos joudun menemään sinne ratikalla. Pyöräilystä saa energiaa. Tutulla reitillä pyöräileminen on myös eräänlaista meditaatiota. Pyöräilyn ja ajattelun rytmi kohtaavat.

– Siinä on jotain mantranomaista, että tekee saman asian joka päivä. Työmatka voi näyttää ihan erilaiselta samaan kellonaikaan seuraavana päivänä. Taivas on eri värinen, valo muuttunut, varjot toisenlaisia.

Lisäksi pyöräilyyn liittyy vapaus poiketa perusreitiltä hetken mielijohteesta.

– Välillä tulee fiilis polkea Hakaniementorin kautta ja ottaa kuva vaikka saunavastasta. Sekin voi olla kaunis kohta työmatkani varrella.

Katso työmatkalla ympärillesi, kuvaa ja jaa hashtagilla #kaunistyömatka.

Lisää urbaania taidetta

Yli 600 työmatkakuvaa. Sen verran Marika Kecskeméti arvioi jo ottaneensa ja jakaneensa.

Vuonna 2016 hän piti kännykkäkuvistaan gallerianäyttelyn, jonka virallinen suojelija oli suomalaisen kuvajournalismin uranuurtaja Caj Bremer.

– Hän on uskollinen kuvieni seuraaja. Hän kommentoi jokaista työmatkakuvaani ja on sanonut, että Marika, sinulla on parasta, mitä valokuvaajalla voi olla: silmät.

Kecskemétillä on mielessä uusia taideprojekteja. Nytkin jotain urbaania, jotain sarjallista. Hän saa inspiraatiota esimerkiksi newyorkilaisten kuvista ja minämuotoisista haastatteluista koostuvasta sivustosta Humans of New York sekä kartoituksesta, johon on kirjattu jokainen New Yorkin katupuu.

Kecskeméti aikoo jatkaa myös työmatkansa kuvaamista. Reitti tosin vaihtuu keväällä, kun Kecskeméti muuttaa perheineen putkiremonttia pakoon Isolle Roobertinkadulle.

– Työmatka on luonteva kohta panna kuulokkeet päähän. Podcasteista jää aina mieleen jotain uutta, kertoo Espoon Matinkylästä Helsingin Lauttasaareen töihin matkaava Tuukka Joru.

– Työmatka on luonteva kohta panna kuulokkeet päähän. Podcasteista jää aina mieleen jotain uutta, kertoo Espoon Matinkylästä Helsingin Lauttasaareen töihin matkaava Tuukka Joru.

”Opin, että kuu pyörii akselinsa ympäri”

Viestintäsuunnittelija Tuukka Jorulla on kotoa Espoon Matinkylästä vajaan 40 minuutin matka Lauttasaaren Itälahdenkadulle. Siellä sijaitsee hänen työpaikkansa Nuoren Kirkon toimisto. Työmatka alkaa puolen kilometrin kävelyllä, sitten noin vartti metrossa ja vielä kilometrin kävely Lauttasaaren asemalta.

Vaikka Joru kiitää raiteita pitkin maan alla, mieli voi liikkua avaruudessa. Hän kuuntelee matkoilla usein podcasteja Spotifysta, erityisesti sarjaa Stuff You Should Know.

– Podcastissa käsitellään aina yhtä aihetta. Viimeksi opin, että kuu pyörii akselinsa ympäri sen lisäksi, että se pyörii maapallon ympäri. En ollut koskaan ajatellut, että muuten maahan näkyisi välillä myös kuun toinen puoli.

Joru ehtii kuunnella usein puolikkaan podcastin matkalla töihin, ja jutun loppuun kotimatkalla. Välillä hän uppoutuu musiikkiin.

– On kiva tsekkailla, mitä Spotifyn tarjoamilta soittolistoilta tulee vastaan. Musiikin kuunteluun ei tunnu löytyvän muuten aikaa. Kotona olen mieluummin lasten kanssa, kertoo 7- ja 10-vuotiaiden koululaisten isä.

Ennen metron tuloa Joru nautti bussimatkan merimaisemista ja auringonnousuista. Häntä rasitti kuitenkin bussiaikataulujen vahtaaminen ja kulkupelin vaihto kesken matkan.

– Työmatka on nyt hyvä osa päivää. Paitsi jos unohdan ottaa kuulokkeet mukaan. Silloin tuntuu, että aika menee totaalisen hukkaan.

Koivuhakalainen Riitta Rainio työskentelee Helsingin keskustassa. Hän kävelee kotoaan yli kaksi kilometria Tikkurilan juna-asemalle, jotta saa olla mahdollisimman paljon luonnossa. - On hyvä välillä harjoitella havainnoimaan ja aistimaan ympärillä olevia asioita.

Koivuhakalainen Riitta Rainio työskentelee Helsingin keskustassa. Hän kävelee kotoaan yli kaksi kilometria Tikkurilan juna-asemalle, jotta saa olla mahdollisimman paljon luonnossa. - On hyvä välillä harjoitella havainnoimaan ja aistimaan ympärillä olevia asioita.

”Näen aamuvarhain paljon luonnon eläimiä”

Kello on 6.15, kun Riitta Rainio sulkee kotiovensa Vantaan Koivuhaassa. Bussillakin pääsisi, mutta Rainio kävelee mieluummin yli kaksi kilometriä Tikkurilan juna-asemalle. Rusakot tuijottavat menijää pellolta.

– Pimeänä vuodenaikana väsyttää ja palelee, ja ensimmäinen kilometri on kärvistelemistä. Raikas ilma kuitenkin herättää mukavasti. Tykkään tosi paljon siitä fiiliksestä, kun istahdan kävelyn jälkeen hiljaiseen junaan.

Kevään edetessä Rainio nauttii yhä enemmän kävelystä puiston läpi ja mattolaiturin ohi.

– Olen valinnut tarkoituksella reitin, jossa saan kulkea mahdollisimman paljon luonnossa. Näen aamuvarhain paljon luonnon eläimiä. Aamu-usvainen puisto on toisinaan sairaan kaunis.

Jää liian vähän aikaa antaa ajatusten virrata.

– Túlka Oy:n liiketoimintajohtaja Riitta Rainio

Ruuhkavuodet ovat syynä varhaisiin lähtöihin. Kun Rainio aloittaa päivän varhain, hän ehtii myös aikaisin lasten luokse. Puoliso hoitaa eskarilaisen ja koululaisen aamut.

– Elämä on niin hektistä, että jää aivan liian vähän aikaa antaa ajatusten virrata vapaasti. Aamun työmatka on sitä aikaa. Kun menee kiireen vuoksi sumussa eteenpäin, on hyvä välillä harjoitella havainnoimaan ja aistimaan ympärillä olevia asioita. Haluan elää myös hetkessä ja nauttia elämästäni.

Rainio kertoo opettelevansa varaamaan joka päivä ainakin viisi minuuttia sille, ettei tarvitse miettiä mitään. Musiikin kuuntelu auttaa siinä.

Matkalla kotiin Helsingin keskustasta Rainio jatkaa työpäiväänsä junassa. Hän on liiketoimintajohtaja teknologiayhtiö Túlka Oy:ssä, joka tarjoaa mobiilitulkkausta älypuhelimen sovelluksen välityksellä.

Noin neljänkymmenen minuutin kotimatkan loppupuolella Rainio pyrkii siirtymään pois ”työmoodista”.

– Kotona pitää keskittyä lapsiin: katsoa silmiin ja kuunnella, mitä asiaa heillä on. Uskon, että jos huomaan arjessa helposti vaikka puiston usvan, huomaan paremmin myös ympärilläni olevat ihmiset.

Tiesitkö tämän työmatkoista?

• Työmatkaliikenne muodostaa suuren osan 25–64-vuotiaiden liikkumisesta. Lähes 30 prosenttia kaikesta suomalaisten liikkumisesta liittyy työhön.

• Helsingissä vuonna 2016 päivän aikana tehdyistä matkoista 21 prosenttia oli työmatkoja, eli yleensä kodin ja työpaikan välisiä matkoja. Niitä kertyi päivässä noin 361 000.

• Polkupyörä on nopein kulkuväline alle 5 kilometrin matkoilla.

• Yhä useampi jatkaa pyöräilyä myös talvella. Tammikuussa 2017 pyöräilijöitä oli selvästi enemmän kuin edellisvuonna. Kuukausi oli keskimääräistä lämpimämpi, kuivempi ja vähäluminen.

• 75 prosentilla helsinkiläisistä on käytössään polkupyörä vähintään silloin tällöin.

• Noin 90 prosentilla helsinkiläisistä oli matkakortti vuonna 2016. Eniten sitä käyttivät naiset ja 18–29-vuotiaat. Lähes kaikki käyttivät joukkoliikennettä ainakin joskus.

• Noin puolessa helsinkiläistalouksista oli auto vuonna 2016.

• Moottoriajoneuvoliikenteen määrä kantakaupungin rajalla on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista.

Lähteet: Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2016, Liikenneturva, Liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2016, Motiva, Pyöräliikenteen laskennat 2017 Helsinki.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Mauri Vihko poljeskelee pyörällä Espoosta Espanjaan melkein 4 000 kilometriä ja kerää tempauksella rahaa puiden istutukseen

Ajankohtaista Hyvä elämä

Meneillään oleva Espoo–Espanja-reitti on pisin, mitä Mauri Vihko on pyörän päällä koskaan tehnyt. Muun muassa "sopiva rasva aamulla ahteriin" pitää polkijan kunnossa.






Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.