null Uudessa Amos Andersonin kotimuseossa on kappeli, jossa näkyy hänen kiinnostuksensa katolisuuteen ja Neitsyt Mariaan

Amos Andersons Hem -museon kappeli. Kuva Konstsamfundet / Niclas Warius

Amos Andersons Hem -museon kappeli. Kuva Konstsamfundet / Niclas Warius

Hengellisyys

Uudessa Amos Andersonin kotimuseossa on kappeli, jossa näkyy hänen kiinnostuksensa katolisuuteen ja Neitsyt Mariaan

Liikemies Amos Anderson kiinnostui kristinuskosta jo poikana. Aikuisena hän keräsi mittavan kokoelman vanhaa uskonnollista taidetta ja herätti pahennusta ekumeenisilla suhteillaan.

Vuonna 1926 varakas liikemies, kansanedustaja ja taiteen tukija Amos Anderson (1878–1961) rakennutti Helsingin Yrjönkadulla sijaitsevaan kaupunkikotiinsa yksityisen kappelin ja sen yhteyteen urkuhuoneen. Kappeli oli Andersonille yksityisen hiljentymisen tila, mutta samalla siitä tuli luonteva sijoituspaikka hänen keräämälleen vanhalle uskonnolliselle taiteelle.

Nyt kappeli on osa hiljattain avattua Amos Andersons Hem -kotimuseota, johon kuuluvat myös alkuperäiseen henkeen entisöidyt pylvässali, ruokasali, salonki ja työhuone. Niiden pramea sisustus tuo mieleen eurooppalaiset palatsit pikemmin kuin suomalaiset porvariskodit.

Giulio Romanon Madonna ja lapsi. Kuva Antti Rintala

Giulio Romanon Madonna ja lapsi. Kuva Antti Rintala

Kotimuseon intendentin Kaj Martinin mukaan Amos Andersonin kiinnostus kristinuskoon oli peräisin lapsuus- ja nuoruusvuosilta. Hän oli kotoisin Kemiöstä uskonnollisesta perheestä. Isä oli vanhatestamentillisen ankara, Amokselle läheinen äiti puolestaan hiljainen ja sairaalloinen. Perheessä oli neljä poikaa, jotka saivat raamatulliset nimet.

Andersonin poikavuosina Kemiön kirkkoherrana toimi evankelisen herätysliikkeen isä Fredrik Gabriel Hedberg. Hän oli Andersonin rippipappi, jolla oli suuri vaikutus tämän myöhempään hengellisyyteen. Rippikoulu oli Andersonille niin merkittävä kokemus, että hän kehystytti rippikoulutodistuksensa ja ripusti sen seinälle.

Kappelin urkuhuoneeseen on ripustettu kahden tuntemattoman taiteilijan Madonna ja lapsi -aiheiset maalaukset. Kuva Antti Rintala

Kappelin urkuhuoneeseen on ripustettu kahden tuntemattoman taiteilijan Madonna ja lapsi -aiheiset maalaukset. Kuva Antti Rintala

Suhde katolisuuteen oli kirkolle ongelma

Aikuisena Amos Anderson oli hyvin kiinnostunut erityisesti keskiajasta, katolisuudesta ja mystiikasta, mikä näkyi hänen taidehankinnoissaan. Kaj Martinin mukaan erityisesti Neitsyt Maria oli Andersonille rakas. Andersonin keräämään mittavaan taidekokoelmaan kuuluu useita Madonna ja lapsi -aiheisia maalauksia, ja aihe on kuvattu myös kappelin lasimaalaukseen, joka on peräisin 1400-luvulta.

– Andersonin kiinnostusta on pyritty selittämään sillä, että hänellä oli läheinen suhde äitiinsä – Mariakin on lempeä äiti, joka hoivaa pientä poikaansa. Tiedä häntä nyt sitten, Martin sanoo.

Anderson oli perehtynyt myös Suomen keskiaikaisiin kivikirkkoihin. Hän julkaisi keskiaikaisesta kirkkotaiteesta kirjankin, jonka kirjoittajina oli alan nimekkäitä asiantuntijoita. Yksi Andersonin elämän kohokohtia oli se, että vuonna 1924 hän sai audienssin paavi Pius XI:n vastaanotolle Vatikaaniin ja pääsi lahjoittamaan tälle kyseisen kirjan.

Marcellus Coffermansin maalaus Ecce Homo kuvaa vangittua Jeesusta väkijoukon edessä. Kuva Antti Rintala

Marcellus Coffermansin maalaus Ecce Homo kuvaa vangittua Jeesusta väkijoukon edessä. Kuva Antti Rintala

Anderson myös tuki avokätisesti muutamien keskiaikaisten kirkkojen restaurointia. Yksi näistä oli hänen oma kotikirkkonsa Kemiössä, jonne hän lahjoitti lasimaalauksen ja saarnatuolin. Kansanedustajakautensa tärkeimpänä saavutuksena hän piti valtion rahoituksen saamista Turun tuomiokirkon restauroinnille.

Innostus keskiaikaan ja katolisuuteen näkyi myös Andersonin kirjoittamassa legendanäytelmässä Vallis Gratiae, joka kertoi keskiajan luostarielämästä Naantalissa.

Nykyisin kukaan ei hätkähdä sitä, että luterilaiset hakevat hengellisyyteensä vaikutteita vanhojen kirkkojen perinteestä. Päinvastoin: kirkko itse tarjoaa retriittejä, meditatiivisia hartauksia, gregoriaanista kirkkolaulua ja ikonimaalausta.

1920-luvulla, joka oli Amos Andersonille uskonnollisen pohdinnan aikaa, katolisuuteen suhtauduttiin luterilaisessa kirkossa epäluuloisesti ja jopa vihamielisesti. Kirkon johdossa ja kirkollisessa lehdistössä herätti pahennusta esimerkiksi se, että Anderson vuonna 1923 kutsui omin päin katolisen kardinaalin Willem Marinus van Rossumin vieraakseen ja isännöi ekumeenisista pyrkimyksistään tunnetun Ruotsin arkkipiispan Nathan Söderblomin Suomen-vierailua vuonna 1927.

Pauliina Turakka Purhosen tekstiiliveistos Tuskien mies II. Kuva Antti Rintala

Pauliina Turakka Purhosen tekstiiliveistos Tuskien mies II. Kuva Antti Rintala

Kappelissa on myös nykytaidetta

Renessanssin ja barokin ajan taiteen hankkimiseen ulkomailta tarvittiin rahan lisäksi myös suhteita. Kaj Martin kertoo, että Amos Andersonilla oli hyvät suhteet taidepiireihin, muun muassa Taidehallin intendenttiin Bertel Hintzeen, jolla puolestaan oli suhteita eurooppalaisiin taidekauppiaisiin. Juuri Hintze oli korvaamaton apu Andersonin kokoelman kartuttamisessa.

Osa Andersonin hankinnoista oli hieman erikoisia. Martin osoittaa kappelin alttariseinän alaosaa kiertävää seitsemän maalauksen sarjaa, joka kuvaa Kristuksen kärsimyshistoriaa ja ylösnousemusta sekä syntiinlankeemusta ja enkelin ilmestymistä Marialle. Maalaukset on tehty 1800-luvulla ja ilmeisesti ne ovat alun perin koristaneet jonkin pohjoissaksalaisen kirkon lehteriä.

Angelo Solimenan maalaus Madonna, lapsi ja pyhimys kotimuseon salongissa. Kuva Antti Rintala

Angelo Solimenan maalaus Madonna, lapsi ja pyhimys kotimuseon salongissa. Kuva Antti Rintala

Edelleen suurin osa kappelin taideteoksista on Andersonin sinne aikoinaan hankkimia. Niiden lomaan on sijoitettu kaksi nykytaideteosta, jotka istuvat ympäristöönsä hienosti. Pauliina Turakka Purhosen tekstiiliveistos Tuskien mies II tuntuu käyvän keskustelua 1500-luvulta peräisin olevan Marcellus Coffermansin Ecce Homo -maalauksen kanssa ja Anna Estarriolan videoteos Matka-alttari jumaluudella on kuin pieni, kaikille kotiaskareita toimittaville naisille omistettu sivualttari.

Uskonnollista taidetta löytyy myös museon muista huoneista. Suurikokoiset barokkimaalaukset, kuten Angelo Solimenan Madonna, lapsi ja pyhimys ja Antonio de Pereda y Salgadon piirin Kristuslapsi, neitsyt ja Padovan Pyhä Antonius, ovatkin enemmän kotonaan edustustilojen mahtipontisen sisustuksen osana kuin tyyliltään askeettisemmassa kappelissa. Työhuoneessa kannattaa puolestaan pysähtyä ihailemaan Helene Schjerfbeckin pelkistettyä Kristushahmo-maalausta.

Amos Anderson. Kuva Konstsamfundet / Amos Rexin arkisto

Amos Anderson. Kuva Konstsamfundet / Amos Rexin arkisto

Jutun lähteinä on käytetty museon Gallery Guidea sekä Olav S. Melinin, Synnöve Malmströmin ja Bengt Kristensson Ugglan kirjaa Den Ensamme Mecenaten.

Amos Andersons Hem, Yrjönkatu 27, on avoinna yleisölle ke klo 16–20 ja la klo 11–17. Sisäänpääsy on ilmainen, mutta vierailuaika täytyy varata etukäteen osoitteesta amoshem.fi.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.