null ”Taide voi koskettaa tunteita ja tahtoa”, sanoo Korson kirkon taidetta esittelevä Kari Pekka Kinnunen

Taide kehottaa toimimaan. Korson eläkkeellä oleva kirkkoherra Kari Pekka Kinnunen nostaa esimerkiksi Eva Luostarisen teoksen Ristitulessa.

Taide kehottaa toimimaan. Korson eläkkeellä oleva kirkkoherra Kari Pekka Kinnunen nostaa esimerkiksi Eva Luostarisen teoksen Ristitulessa.

”Taide voi koskettaa tunteita ja tahtoa”, sanoo Korson kirkon taidetta esittelevä Kari Pekka Kinnunen

Taide voi koskettaa tunteita ja tahtoa sekä kehottaa toimimaan, sanoo Kari Pekka Kinnunen, joka esittelee Korson kirkon taideaarteita maaliskuun lopussa.

Rovasti Kari Pekka Kinnunen on hakenut Korson kirkon kirkkosaliin Eva Luostarisen teoksen Ristitulessa, josta katsoo pieni lapsi alta kulmien, kankaan sisään suojautuneena. Vuonna 2009 valmistunut teos on ajankohtainen myös tänään, kun tiedetään, mitä Ukrainassa tapahtuu.

– Taide voi tuoda näkyväksi jotain sellaista, mikä ei kosketa vain älyä ja katsetta vaan myös tunteita ja tahtoa ja joka kehottaa toimimaan, sanoo Kinnunen.

Hän toimi Korson seurakunnan kirkkoherrana vuosina 1996–2011.

Hänen mukaansa taide on pyhän sisar. Sanotaanhan myös säveltäjä J.S. Bachin olleen viides evankelista.

Kuusi taidenäyttelyä vuodessa

Kun Kari Pekka Kinnunen oli kirkkoherrana Korson seurakunnassa, kirkossa järjestettiin parhaimmillaan jopa kuusi taidenäyttelyä vuodessa.

Ensimmäisen näyttelyn Kinnunen järjesti kirkkoon vuoden 1997 pääsiäisenä. Tuolloin esillä oli ikoni­näyttely. Näyttelystä lunastettiin isä Robert de Caluwén maalaama ikoni Hellyyden Jumalanäiti, joka siunaa kirkkosaliin tulijoita.

Alussa oli kaaos. Sitten Jumala ilmaisi pelastussuunnitelmansa siitä, miten kaikki löytää paikkansa.
– Kari Pekka Kinnunen

Korson kirkon 20-vuotisjuhlavuonna 1982 valmistui professori Oili Mäen suunnittelema suuri alttaritekstiili Minun Herrani ja minun Jumalani. Kun kirkon peruskorjaus ja uusi seurakuntakeskus valmistuivat vuonna 2001, alttarin paikka vaihtui. Uudelle alttarille etsittiin teosta kutsukilpailulla.

Alttarin takana oleva seinä, jonka korkeista ja kapeista ikkunoista tulvii saliin valoa ja kirkkautta, teki paikasta haastavan. Ehdotetut teokset olivat upeita, mutta yksikään niistä ei istunut tilaan.

Osmo Rauhalan teoksesta leijailee kirjaimia

Vieraillessaan kilpailun ratkettua Ruotsissa Kari Pekka Kinnunen näki keskiaikaisessa kirkossa alttarikaapin, jonka seinäkkeistä sai kääntämällä esiin useita erilaisia alttaritauluja. Hän ehdotti, että Korson kirkkoonkin tehtäisiin saman tyyppinen alttarikaappi. Todettiin, ettei sellainenkaan toimisi tilassa. Lopulta ratkaisuksi löydettiin kirkkovuoden mukaan vaihtuvat alttaritaulut.

Yksi näistä on kuvataiteilija Osmo Rauhalan toteuttama, kuvaruudulla nähtävä teos Alussa oli Sana, joka on esillä adventista loppiaiseen. Teoksessa ylhäältä leijailee alas kirjaimia, joista muodostuu välillä Luukkaan jouluevankeliumista poimittuja sanoja.

– Alussa oli kaaos. Sitten Jumala ilmaisi pelastussuunnitelmansa siitä, miten kaikki löytää paikkansa. Jumalan pelastussuunnitelma näkyy välähdyksinä yksittäisissä sanoissa, Kinnunen kertoo teoksen herättämistä ajatuksistaan.

Korson kirkon taiteella on monta tekijää

Alttaritauluina on teoksia kaikkiaan kuudelta eri taiteilijalta. Juuri nyt alttarilla on paaston aikana ja pitkäperjantaina esillä oleva Risto Vilhusen teos Se on täytetty. Kari Pekka Kinnunen yllättyi, kun maisemamaalarina tunnettu Vilhunen teki ikonimaisen teoksen Jeesuksesta ristillä.

– Taistelu on voitettu. Siinä on rauha. Kärsimystä ei enää ole, Kinnunen pohtii teosta.

Kirkkosalissa on myös Raimo Jaatisen veistos Palava enkeli. Samanlainen mutta pienempi enkeli löytyy kirkon uurnahautausmaalle pystytetystä Tyhjän sylin muistokivestä, joka on muistelupaikka niille, jotka eivät ole saaneet tai saaneet pitää lasta.

Herran siunaus koskee kaikkia, yhtä lailla ulkopuolella kulkevia kuin niitä, jotka kokoontuvat täällä.
– Kari Pekka Kinnunen

Korson kirkon taidekokoelma pitää sisällään monenlaisia töitä. Korkealla seurakuntasalin ikkunassa olevan Carolus Enckellin suunnitteleman lasiteoksen teemana on Psalmi 23, ”Herra on minun paimeneni.”

Teoksen muodossa Kinnunen näkee Jumalan silmäterän. Lasissa kahteen suuntaan kulkevat psalmin tekstit ovat luettavissa niin sisältä salista kuin kadultakin katsottuna.

– Herran siunaus koskee kaikkia, yhtä lailla ulkopuolella kulkevia kuin niitä, jotka kokoontuvat täällä, Kinnunen sanoo.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: