null Bisnesantropologi: Yliviikarit eivät Suomessa selviä, kiitos Lutherin

Bisnesantropologi: Yliviikarit eivät Suomessa selviä, kiitos Lutherin

Hyllytetty pääjohtaja Tytti Yli-Viikari esiintyi kainalossaan Plutarkhoksen esseekokoelma. Se lähetti jännän viestin.

Viime viikko todisti, että yhtenäiskulttuurimme ei olekaan täysin kuollut. Poliittisesti Suomi on jakautunut, mutta yhteisten ja omien rahojen erosta olemme suloisen samanmielisiä. Valtiontalouden tarkastusviraston hyllytetyn pääjohtajan puolustajat ovat hiljaa, koska heitä ei ole.

Moni huolestui siitä, pitääkö Suomen paikka vähiten korruptoituneiden maiden listan kärkipäässä. Pitää se. Ja tämäkin kohu on tae siitä.

On maita, joissa huippuvirkamiestä ei oteta vakavasti, ellei hän onnistu kahmimaan itselleen osaa yhteisestä omaisuudesta. Toisaalla puolet kansasta pitää miljardööripresidenttiä taitavana, koska hän ei maksa veroja. Ja sitten ovat protestanttiset Pohjois-Euroopan maat.

Ruotsissa ministeri Mona Sahlin joutui eroamaan käytettyään valtion luottokorttia noin 30 euron omaan ostokseen. Katri Kulmunin eroa pidetään laajasti oikeana, vaikka on osoitettu, että mokailija ei ollut ministeri itse. Näissä asioissa luterilainen tuomitsee varmuuden vuoksi ankarimman mukaan. Myös yksityisellä sektorilla. Kun aikoinaan työskentelin Nokiassa, eräs toimihenkilö sai kenkää vietyään taukotilasta kotiin muutaman Juhla Mokka -annospussin. Monen kollegani mielestä oikeus toteutui: ”Varas on varas.”

Luther perusti liikkeensä osin taloudellisen korruption vastustamiselle.

Kulttuurissamme on vahvoja ominaispiirteitä, jotka näkyvät moraalisina eroina muuhun maailmaan. Niistä moni juontunee uskonpuhdistuksesta. Martti Luther perusti liikkeensä osin taloudellisen korruption vastustamiselle. Oma osuutensa uskomuksiimme julkisesta rahasta lienee Lutherin näkemyksellä, että maallinenkin esivalta on Jumalan käytössä. Niin, ja kehotuksella lukea ja oppia Uudesta testamentista.

Kahden Uuden testamentin tarinan sankareilla menevät omat ja yhteiset rahat sekaisin. Tunnetumpi näistä on Juudaksen tarina. Hyytävämpi on kertomus Ananiaasta ja Safirasta. Aviopari piti salaa itsellään osan yhteisen kassan kerryttämiseksi myydyn talon hinnasta. Molemmat kuolivat heti paljastuttuaan.

Yli-Viikari poistui eduskunnasta kainalossaan Plutarkhoksen esseekokoelma Mielen hallinnasta. Sanaton viestintä on taitolaji. Antiikin kirjoittaja otti huippuviranhaltijoiden erioikeudet itsestäänselvyyksinä. Millaisen viestin olisi lähettänyt Lutherin Katekismus?

Kirjoittaja on strategiakonsultti, rahoitustieteilijä ja teologi, jolta on ilmestynyt teos bisnesantropologiasta. Hän kirjoittaa rahan ja talouden uskonvaraisista elementeistä.

Lue henkilöjuttu K&k:n uudesta kolumnistista, Mikko Leskelästä!

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi