Eheyttämisen kieltämiseen tähtäävä kansalaisaloite on kerännyt jo yli 32 000 nimeä – eheyttämisen motiivit ovat usein uskonnollisia
Kirkkohallituksen asiantuntija Jarmo Kokkonen ei ole kuullut, että eheyttämistä tapahtuisi evankelis-luterilaisessa kirkossa. Se ei tarkoita, etteikö se olisi mahdollista.
Niin sanotun eheyttämisen kieltämiseen tähtäävä kansalaisaloite Ehjänä syntynyt on kerännyt parissa viikossa jo yli 32 000 nimeä. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos siihen kertyy vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa.
Aloitteen tavoitteena on kieltää toiminta, joka tähtää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien identiteetin ”eheyttämiseen” eli muuttamiseen siten, että heistä tulisi cis-sukupuolisia heteroita. Taustalla on käsitys, jonka mukaan nämä asiat olisivat muutettavissa.
– Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien kehittäminen tuntuu vaativan aina kansalaisaloitteen. Oli Tahdon 2013 -aloite, Oikeus olla -aloite eli aloite translain uudistamiseksi ja niin edelleen, kertoo Perttu Jussila, yksi Ehjänä syntynyt -aloitteen laatijoista.
– Yleinen harhaluulo on se, että kun puhutaan eheyttämisestä, puhutaan menneen maailman tapahtumista. Kansalaisaloitteen tavoitteena on paitsi lainsäädännön muuttaminen, niin myös se, että synnytetään keskustelua aiheesta.
EU-maista Malta on kieltänyt eheytyshoidot lailla vuonna 2016. Saksassa, Kanadassa sekä joissakin Yhdysvaltojen osavaltioissa on käynnissä lainsäädäntöhankkeita eheytyshoitojen kriminalisoimiseksi. Myös Euroopan unionin parlamentti on kehottanut jäsenvaltioitaan kieltämään eheytyshoidot.
Uskonnonvapaus on eri asia
Perttu Jussilan mukaan eheyttämistä tapahtuu erityisesti konservatiivisimmissa uskonnollissa yhteisöissä.
– Esimerkiksi helluntailaisnuorille jaetaan edelleen vuonna 2011 kirjoitettua kirjaa nimeltä Kuka keksi seksin, jossa kannustetaan eheytymään.
Jos uskonnonvapaus edellyttää sitä, että käytät väkivaltaa, henkistä tai fyysistä, toista ihmistä kohtaan, sitä pitääkin rajoittaa.
- Perttu Jussila
Kansalaisaloitteen tekijät korostavat, että kyseessä ei ole halu puuttua kenenkään uskonnonvapauteen tai mahdollisuuteen saada sielunhoitoa, vaan se, että jokainen saisi toteuttaa itseään niin seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin osalta kuin uskonnollisestikin.
– Mutta jos henkilökohtainen uskonnonvapaus edellyttää sitä, että käytät väkivaltaa, henkistä tai fyysistä, toista ihmistä kohtaan, sitä pitääkin rajoittaa, Jussila sanoo.
Kirkon tuoreessa julkaisussa eheytys tuomitaan
Eheyttämisen haitallisuus on ollut muutenkin esillä viime vuosina. Suomen Psykologiliitto totesi kesäkuussa julkaistussa kannanotossaan, että sen kanta eheytyshoitoihin on ehdottaman kielteinen.
Myös Suomen Psykiatriyhdistys toteaa maaliskuussa julkaistussa kannanotossaan, että seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti eivät ole asioita, joita voisi muokata ja että niin sanottu eheytys on mielenterveydelle haitallista.
Myös evankelis-luterilainen kirkon tuoreessa Sateenkaarinuorten hyvinvointi seurakunnissa -julkaisussa otetaan torjuva kanta eheytymiseen. Julkaisu pohjautuu yhdysvaltalaisen psykiatriyhdistyksen julkaisuun ”Group for the Advancement of Psychiatry: Faith Communities and the Well-Being of LGBT Youth” vuodelta 2020. Mukaan on liitetty tuoretta suomalaista tutkimustietoa sekä kirkon ja seurakuntien linjauksia ja toimintatapoja.
Ei ole samantekevää, millaista ihmiskuvaa vaikka rippikoulussa välitetään.
- Jarmo Kokkonen
Kasvatus- ja perheasiain johtaja Jarmo Kokkonen Kirkkohallituksesta sanoo, että julkaisulla haluttiin koota ja levittää tietoa aiheesta.
– Tiedolla on vapauttava rooli ja se voi murtaa ennakkoluuloja ja luoda yhteistä pohjaa. Sateenkaarinuorten hyvinvointiin liittyvää tutkimusta on tullut vasta viime vuosina ja sitä on hyvä jakaa.
– Toinen näkökulma on se, että kyse on nuorten hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta. Se kuuluu kaikille kasvattajille ja kirkolle, koska kirkko on niin laaja toimiva tällä alueella. Ei ole samantekevää, millaista ihmiskuvaa vaikka rippikoulussa välitetään, Kokkonen sanoo.
Julkaisussa todetaan muun muassa, että sateenkaarinuorten hyvinvoinnille aiheutuu erittäin vakavia riskejä, jos vanhemmat, terapeutit, sielunhoitajat tai uskonnollisen yhteisön jäsenet yrittävät muuttaa nuoren sukupuoli-identiteettiä tai seksuaalista suuntautumista. Seurauksena voi olla masennusta ja itsetuhoisuutta. Hyödyistä ei ole näyttöä.
– Jos pyritään muuttamaan toista ihmistä, niin eihän se perustu toisen kunnioittamiseen tai siihen, että sallitaan ihmisten olla sitä mitä he ovat. Tämä pätee aikuisiin, mutta aivan erityisesti lapsiin ja nuoriin, Jarmo Kokkonen sanoo.
Kirkossa harvinaista, mutta mahdollista
Jarmo Kokkonen ei ole kirkossa työskennellessään saanut tietoonsa tapauksia, joissa aikuista tai nuorta olisi yritetty eheyttää seurakunnan toiminnassa.
– En ole tähän ilmiöön kirkon toiminnassa törmännyt, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sitä voisi olla. Ainakin se on varmasti harvinaista. Kirkko on iso organsaatio, joka koostuu pienemmistä organisaatioista ja ryhmittymistä, eikä tämän asian kanssa voida olla liian sinisilmäisiä. Suunta on hyvä, mutta tekemistä riittää, kuten yhteiskunnassa muutenkin.
Entä jos kokee tai on kokenut eheyttämistä tai sen yrityksiä kirkon toiminnassa, miten kannattaa toimia?
– Kasvatuksesta vastaavat henkilöt tai kirkkoherra seurakunnissa ovat ihmisiä, joiden puoleen voi kääntyä missä tahansa tällaisessa asiassa. On viranhaltijoiden velvollisuus puuttua asioihin, Kokkonen sanoo.
Malkus ry kokosi kokemuksia eheytyksestä
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten hengelliseen hyvinvointiin keskittyvä Malkus ry:n Taakasta voimavaraksi -hankkeessa selvitettiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten kokemuksia eheytyksestä ja paineesta muuttaa identiteettiään.
Helmikuussa 2021 julkaistussa kyselyn loppuraportissa 30 prosenttia 64 vastaajasta kertoo kokeneensa uskonnollisen yhteisön sisältä tulevaa muutospainetta. 24 prosenttia vastasi paineen tulleen perheeltä. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset mainitsi kuusi prosenttia vastanneista.
Moni vastaaja kuvasi muutospaineen aiheuttaneen itsetuhoisuutta, itsetunto-ongelmia ja masentuneisuutta.
Keinoiksi muuttaa identiteettiään vastaajat mainitsivat muun muassa sen, että ovat yrittäneet olla parisuhteessa eri sukupuolta olevan kanssa, muuttaneet käytöstään feminiinisemmäksi tai maskuliinisemmaksi, rukoilleet ja pidättäytyneet itsetyydytyksestä tai seurustelusta. Mainintoja saivat myös muun muassa vertaisryhmä ja demonien poisajaminen.
Kyselyssä ei kysytty erikseen sitä, missä uskonnollisessa yhteisössä vastaajat ovat olleet mukana tai kokeneet eheytystä. Avoimissa vastauksissa mainittiin kuitenkin muun muassa Suomen Vapaakirkko, Jehovan todistajat, vanhoillislestadiolaisuus, viidesläisyys, evankelis-luterilainen kirkko ja Elävät vedet ry (entinen Aslan).
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Milla Heinosta yritettiin eheyttää, ja hän rukoili itsekin muuttuvansa heteroksi – nyt hän vaatii kirkkoa puuttumaan tiukemmin siihen, mitä sen sisällä tapahtuu
HengellisyysKonservatiivisesta uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumisen jälkeen Milla Heinosen kuva Jumalasta muuttui. Usko säilyi.