Kelan konttorien sulkeminen huolestuttaa – "Osalla ei ole edes varaa bussimatkaan tai he eivät osaa käyttää bussikorttia"
Kela lakkauttaa toimipisteensä Hakunilassa, Käpylässä ja Hakaniemessä syyskuun alussa.
Kela lopettaa syyskuussa kolme konttoria pääkaupunkiseudulla. Helsingin Hakaniemessä ja Käpylässä sekä Vantaan Hakunilassa olevat toimipisteet päätyivät lakkautettavien listalle.
Käpylässä ja Hakaniemessä on käynyt vähemmän asiakkaita kuin muissa Helsingin toimipisteissä, 30–60 viikossa. Hakunilassa asiakkaita on 300–500 viikoittain.
– Käpylään pääsi vain ajanvarauksen kautta, kertoo Matti Kujala, Kelan pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön johtaja.
Kujalan mukaan Hakunila päätyi lakkautettavien listalle, sillä lähellä sitä on muitakin konttoreita.
– Hakunilan konttori lakkautetaan lähinnä siksi, että Tikkurila on niin lähellä. Kesällä aloittanut Koivukylän palvelutori on toinen korvaava piste, Kujala sanoo.
Kelan piste oli tarpeellinen ihmisille, jotka eivät osaa tai kykene käyttämään nettiä.
- Liisa Juusela, Hakunilan seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä
Hakunilan seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Liisa Juusela on huolissaan tilanteesta. Kelan toimipaikan lopettaessa hakunilalaisilta viedään jälleen yksi tärkeä palvelu pois.
– Kelan piste oli tarpeellinen ihmisille, jotka eivät osaa tai kykene käyttämään nettiä. Nyt he joutuvat menemään Tikkurilaan asioimaan, Juusela sanoo.
Aikaisemmin asiakkaat ovat voineet vain kävellä Kelaan. Nyt he ovat netin ja julkisen liikenteen varassa. Se ei ole Juuselan mukaan ongelmatonta.
– Osalla ei ole edes varaa bussimatkaan tai he eivät osaa käyttää bussikorttia. Heillä ei välttämättä ole myöskään edes välineitä päästä nettiin, Juusela sanoo.
Juuselan mielestä on järkyttävää, että Kelan toimipiste poistuu Hakunilasta kokonaan. Tikkurilan toimipiste on lähin, ja sinne on pakko matkustaa julkisilla, jos ajan varaaminen netin kautta ei onnistu.
Palveluita kaipaavilla voi olla myös ongelmia, joiden takia Kelassa asioiminen vaikeutuu. Monimutkaisten päätösten ymmärtäminen on hankalaa, jos ihmisten jaksaminen ei riitä asioihin perehtymiseen.
Sairaudet, kuten masennus tai liikuntarajoitteet, voivat tehdä asioiden hoitamisesta kauempana vaikeaa. Näissä tilanteissa diakoniatyöntekijät auttavat parhaansa mukaan.
– Opastamme ihmisiä netin käytössä ja päätösten lukemisessa, mutta se ei aina riitä. Kaikki eivät pysy mukana tässä kehityksessä, Juusela toteaa.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

Arrghhh, taas kirje Kelalta! Byrokratia-ahdistus rantautui työttömien ja sairaiden keskuuteen
AjankohtaistaKun elämä luisuu pois omista käsistä, syntyy lopulta katkeruutta tai apatiaa.
