Pääkirjoitus: Digiaika syrjäyttää heikoimmassa asemassa olevia

Pääkirjoitus: Digiaika syrjäyttää heikoimmassa asemassa olevia

Sadat tuhannet suomalaiset ovat vaarassa syrjäytyä digiyhteiskunnasta. Jos yhteiskunnan palveluita mietitään vain vahvojen ehdoilla, heikoille käy huonosti.

Yhteiskuntaa on päätetty kehittää digitaalisten palveluiden ehdoilla. Tämä on väistämätön kehityskulku. Mutta onko samalla tarkoitus syrjäyttää satoja tuhansia suomalaisia entistä pahemmin yhteiskunnan ulkopuolelle?

Kävin pankissa, jossa salin täysi ihmisiä odotti pääsyä asiakaspalveluun. Yksi asiakkaista oli vanhus, joka lopulta pääsi tapaamaan pankkivirkailijaa. Kaikille muille jonottajille kävi selväksi, että hän ei edes ymmärtänyt, mistä puhutaan. Virkailija kyllä yritti auttaa.

Mitä jos tämäkin konttori suljetaan niin kuin ennen pitkää käy? On paljon ihmisiä, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan verkossa, joilla ei ole tietokonetta tai joiden sormet eivät pysty käyttämään älypuhelinta, vaikka sellaiseen olisi varaa.

Nettiyhteiskunnasta syrjäytyminen lisää yksinäisyyttä ja turvattomuuden tunnetta.

Pääkaupunkiseudulta on päätetty sulkea kolme Kelan konttoria. Perusteena on asiakaskäyntien vähäisyys. Toki voidaan kysyä, onko esimerkiksi Hakunilan Kelan 300–500 asiasta viikossa vähän. Päätöksiä tehtäessä ei näköjään ole niin väliä, että osa Kelan asiakkaista ei kykene asioimaan netissä eikä kaikilla ole varaa edes bussimatkaan. Seurakunnan diakoniatyö on syystä huolissaan heistä.

Kuka tahansa meistä voi elämässään joutua tilanteeseen, jossa ei pystykään hoitamaan asioitaan tietoyhteiskunnan keinoin. Näin voi käydä esimerkiksi vamman tai sairauden seurauksena. Sähköiset palvelut edellyttävät sitä paitsi hyvää luku- ja kirjoitustaitoa, eikä kaikilla sitä ole.

Nettiyhteiskunnasta syrjäytyminen lisää yksinäisyyttä ja turvattomuuden tunnetta. Tähän kannattaisi kirkossakin kiinnittää enemmän huomiota, sillä kirkon tehtävä on pitää ääntä niiden puolesta, joita ei muuten kuulla. Usein digiyhteiskunnasta syrjäytyvät ovat juuri niitä, joita diakoniatyö päivittäin muutenkin kohtaa.

Vapaaehtoisia digineuvojia on muun muassa Helsingin kaupungilla ja HelsinkiMissiolla, mutta heitä tarvitaan lisää. Myös kirkko voisi tarjota tässä uuden kanavan vapaaehtoisille auttajille.

Kirjoittaja on Kirkko ja kaupungin uutispäällikkö.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi