null Hyvää pyhää: Hiljainen kannattaja

Hengellisyys

Hyvää pyhää: Hiljainen kannattaja

Usko voi olla sydämessä asuvaa uskollisuutta.

Kaksi miestä keskustelee rakkaudesta, Jeesus ja Nikodemos. Jeesus täräyttää pöytään syvimmän ja äärimmäisimmän kuvauksen: Jumala on rakastanut maailmaa niin, että antoi Poikansa. Hän puhuu rakkaudesta, joka antaa kaikkensa. Ensin itsensä Pojassaan, sitten itsensä Hengessä, joka tulee opetuslasten vahvistukseksi.

Toinen miehistä, juutalaisen neuvoston jäsen ja fariseus, näyttää jäävän mykäksi. Ehkä puheena olleen rakkauden määrä vyöryy hänen ylitseen ja paljastaa hänen kyvyttömyytensä vastaanottaa niin paljon. Ehkä hän vaikenee, koska vertailee itseään keskustelukumppaniin: tällaiseen antautumiseen hän ei kertakaikkiaan pysty.

Raamattu kertoo Nikodemoksesta tämän kohtaamisen jälkeen vielä kahdesti. Selviää, että hän on sisimmässään Jeesuksen seuraaja, mutta syystä tai toisesta hän pysyy omissa joukoissaan ja jättäytyy vain hiljaiseksi Jeesuksen kannattajaksi.

Omassa porukassaan hän oli epäilyttävä, koska kuunteli Jeesusta. Jeesuksen väki varmasti kyseenalaisti, kenen joukoissa vaikeneva mies seisoi. Hän itse oli kuitenkin kuullut Jeesuksen rakkauspuheen jatkon. Jumala ei ole lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan vaan pelastamaan. Nikodemos näyttää, mitä kaikkea rakkaus Jumalaan voi tulenpalavan uhrautumisen lisäksi olla.

Nikodemoksen usko oli sydämessä asuvaa uskollisuutta. Kun kaikkensa rakkaudesta antava mies kuolee ristillä, esiin astuu Nikodemos, tuo hautaamiseen kuuluvat tuoksuvat voiteet ja saattaa miehen hellästi haudan lepoon. Nikodemos astuu esiin, kun voi ja kun tarvitaan, ja se riittää.

Helluntain rukous

Kaikille tämän maailman nikodemoksille, niille, jotka eivät uskalla, jäävät sivurooliin ja pelkäävät päätöksiä, lähetä keveä Pyhä Henkesi.

Tuo rauha, puhalla pois epäilykset ja täytä keuhkot luottamuksella, että sinä Jumala olet hiljaisten, unohdettujen ja syrjässä viihtyvien Jumala.

Tule, sydänten valo, sinä paras lohduttaja, sielun suloinen vieras ja lämpö.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Hyvää pyhää: Kutsu syntisille

Hengellisyys

Armahtavaisuus ja myötätunto tulevat ensin.








Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.