null Hyvää pyhää: Selvittäkää ristiriidat

Hengellisyys

Hyvää pyhää: Selvittäkää ristiriidat

Me tarvitsemme toisiamme, joten meillä ei ole varaa päästää vihamielisyyksiä kasvamaan välillemme.

Jeesus antaa Matteuksen evankeliumissa kimpun neuvoja. Eläkää yhdessä, Jeesus alleviivaa. Eläkää yhdessä, vaikka ihmisten välille tuppaa muodostumaan ristiriitatilanteita, väärinkäsityksiä ja silkkaa vääryyt­täkin.

Jeesuksen toimintaohjeet pätevät niin nykyajan somesääntöinä kuin tämän hetken yhteyttä rikkovien tekojen selvittelyssä.

Jeesus vakuuttaa, että parasta on kahdenkeskinen puhuminen niiden välillä, joita asia koskee. Hän ei kehota vahtimaan muiden syntejä eikä kannusta somelynkkaukseen. Häpeän kasaaminen väärintekijän päälle ei kuulu Jeesuksen keinovalikoimaan.

Jeesuksen neuvoista löytyy peruste myös seurakuntien perheneuvontaan. Jos ristiriita ei selviä kahden kesken, tilanteen purkamiseksi on hyvä ottaa mukaan apua.

Ristiriitatilanteiden selvittäminen on tärkeää, sillä yhteydessä eläminen on tärkeää. Yhteisessä rukouksessa on voimaa. Kun yksi jo jättäisi kesken, toinen kannustaa jatkamaan. Jos yksi ei ymmärrä, mitä Jeesus sanoillaan tarkoittaa, toisella voi olla siihen jokin osuva tulkinta. Jos jonkun elämä ajautuu ahdinkoon, porukasta löytyy voimaa auttaa. Kristityillä ei ole varaa päästää vihamielisyyksiä kasvamaan väliinsä. Me tarvitsemme toisiamme.

Jeesus päättää puheensa anteeksiantamuksen merkitykseen. Hän, joka kantaa maailman synnit, kannustaa päästämään irti katkeruudesta. Ei oikeuden vaaka välttämättä asetu tasapainoon, mutta lopulta on parempi antaa anteeksi ja päästä vapaaksi.

8.11.

Kirkoissa tämän sunnuntain aiheena on Antakaa toisillenne anteeksi. Päivän evankeliumissa (Matt. 18:15–22) Jeesus antaa oppilailleen ohjeita anteeksiannosta ja rukoilemisesta.

Rukous

Kosketa suutasi ja rukoile nämä sanat: ”Jeesus, opeta minut hallitsemaan kieltäni niin, että sanani ovat tosia ja rohkeita ja hiljaisuuteni täynnä anteeksi antavaa mieltä.”

Kosketa silmiäsi ja pyydä: ”Vapahtaja, ohjaa katseeni sinun rohkeuteesi ja ristiisi.”

Kosketa korviasi ja sano: ”Kristus, suojele korvani kuulemasta satuttavia sanoja. Tarkenna kuuloni lähimmäisen avunpyyntöihin ja kauneuden havaitsemiseen.”

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Anteeksi antamisen voima yllättää – Toimi näin, jos menneisyyden asiat vaivaavat sinua

Hyvä elämä

Kun ihmistä kohdellaan kaltoin, teon antaminen anteeksi voi tuntua mahdottomalta. Kirkko ja kaupunki kysyi lukijoilta, miten sovinnon tekeminen onnistui ja mitä sen jälkeen tapahtui.



Hyvää pyhää: Rakkaus ratkaisee

Hengellisyys




Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.