null Hyvää pyhää: Vetäydy välillä hiljaisuuteen

Hengellisyys

Hyvää pyhää: Vetäydy välillä hiljaisuuteen

Elämään tulee eri sävy, kun kuuntelee, mitä itselle kuuluu.

Aamun ensimmäiset hetket sävyttävät koko päivää.

Se, miten heräämme ja teemme ensimmäiset aamutoimemme, vaikuttaa koko päivään. Jos aloittaa päivänsä kiireessä, kiireen tuntua on vaikea enää pysäyttää. Jos sen sijaan voi aloittaa aamun rauhassa, päivään tulee enemmän hengitystilaa.

Jeesus tiesi tämän. Hän aloitti aamunsa hiljaisuudessa. Hän rukoili ja valmistautui siten edessä olevaan päivään.

”Varhain aamulla, kun vielä oli pimeä, Jeesus nousi ja lähti ulos. Hän meni paikkaan, jossa hän sai olla yksin, ja rukoili siellä.” Näin evankeliumi kuvaa Jeesuksen aamua Kapernaumissa.

Jeesuksen rukoushetki tosin keskeytettiin. Pietari tovereineen löysi hänet ja sanoi, että kaikki etsivät jo häntä.

Jeesus antaa meille tärkeän esimerkin. Jos hänellä oli tarve pysähtyä ja hiljentyä, miksi minulla ei olisi?

Kun lukee evankeliumeja, voi tuntua, että Jeesuksella ei ollut hetken rauhaa. Ihmiset seurasivat häntä kaikkialle ja tungeksivat hänen ympärillään. Kuitenkin kertomusten pienistä tuokiokuvista voi nähdä, että kaiken kiireen keskellä Jeesuksella oli tarve vetäytyä välillä hiljaisuuteen, koota voimiaan ja rukoilla – olla kahden Isänsä kanssa rauhassa muilta. Ne hetket jäivät usein lyhyiksi, mutta hän piti niistä kiinni.

Jeesuksen salaisuus oli tässä: hänen sanansa ja tekonsa nousivat rukouksesta ja hiljaisuudesta. 

Jeesus antaa meille tärkeän esimerkin. Jos hänellä oli tarve pysähtyä ja hiljentyä, miksi minulla ei olisi? Elämään tulee eri sävy, kun siihen raivaa aikaa katsella ja kuunnella, mitä itselle kuuluu, ja kääntyy rukouksessa sen puoleen, minkä varassa elää.

Rauhallinen päivän avaus

Mieti hetki, miten tavallisesti heräät aamuun ja aloitat päivän. Jos haluat muuttaa jotain, kokeile tätä aamuharjoitusta.

Valitse sellainen päivä, jolloin voit aloittaa sen kaikessa rauhassa. Koeta jo illalla mennä rauhassa levolle ja laskea päiväsi Jumalan käsiin.

Kun heräät aamulla, anna ensimmäisten hetkien olla rauhalliset. Muistat ehkä unen, jonka näit. Muistele hetki sitä. Heräilet vasta. Kaikenlaisia ajatuksia nousee pintaan, mutta anna niiden mennä menojaan. Suhtaudu kaikkeen lempeästi.

Venyttele hetken jäseniäsi.

Nouse sitten rauhassa ylös. Anna nousemisesi virrata yön levosta. Anna kännykän olla, äläkä heti avaa mitään laitteita.

Avaa verhot. Katso ulos. Seiso hetki rauhassa. Lausu hiljaa mielessäsi: ”Herään unesta, sinun läsnäolosi ravitsee minut.” (Psalmi 17:15)

Tee sitten aamutoimesi rauhassa. Peseydy ja pukeudu verkkaisesti. Anna hiljaisen aamun sävyttää tulevaa päivää.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Hyvää pyhää: Kiusaukset piinaavat meitä 

Hengellisyys

Ahneuden, kilpailun, vallan ja voiman tie ei ruoki sieluamme.







Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.